Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

FILOZOFIA VÝCHOVY

1. ako by ste kriticky reflektovali tézu: úlohou filozofie výchovy je „obrat duše“
Platón chápe filozofiu ako záležitosť „vyvolených“, záležitosť aristokratickú, božskú – to je rozdiel medzi dnešným učiteľským povolaním a Platónových chápaním filozofickej výchovy
Úlohou FV je Pre Platóna nasmerovanie k dobru – to agathon – starosť o dušu. Využitie sokratovského dialógu – otvoreného dialógu vo výchove vedie k poznaniu dobra, je to cesta techné odhaľovania a odlíšenia dobra od zla. Naše vzdelanie predovšetkým dáva poznatky a mnohokrát sa ho môže týkať Platónov ironický výrok o vkladaní vedomostí do prázdnej duše ako o „vkladaní zraku do slepých očí.

2. Predmet a základné problémy FV
Predmetom FV je reflexia plurality bytia, odkrývanie vnútorných skúseností aj zmyslu pre fyzis, zmyslu pre nekategorizovateľné ľudské hodnoty (pre skúsenostné poznanie a nezištnú lásku). Predmetom je starosť o dušu – o životný pohyb.
Medzi základné problémy patrí pluralita názorov na výchovu, napätie medzi kontinuitou kultúry a otvorenosťou pre nové , napätie medzi nárokmi kultúry a individualitou. Problémom je pochopenie človeka. V rámci FV sa pýtame čo je bytie, čo je skutočnosť, aký vlastne je svet skutočnosti – je obmedzujúci alebo nie?

Žádné komentáře:

Okomentovat