Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Vasilij Šukšin-

ruský prozaik, esejista, filmový herec, scénarista

- próza proti socialistickému realismu

- nepatetické, nehrdinské příběhy

- vše se odehrává jako drama duší

- pokračovatel Antona Pavloviče Čechova

dílo: Jak stařeček umíral


Německá próza


- nastala pauza, odmlka = fašismus

- úloha vypořádat se s minulostí, zhostili se toho: Heinrich Böll, Günter Grass

- kritika vlastních řad, splečenských poměrů



Heinrich Böll - prozaik, publicista

- psal romány, povídky, eseje

- kritizoval úpadek německé splečnosti


dílo: Ženy v krajině s řekou - kritika německé bohaté společnosti

-román v dialozích a samomluvách=knižní drama(80.léta)

-arizace židovských majetků


Günter Grass

dílo: Plechový bubínek - román, zachycuje obraz předválečného, hitlerovského a poválečného Německa

-autor vytváří groteskní, společenskokritický a současně psychologický a historický obraz německé společnosti

dílo: Mé století - mozajka právě končícího století(99)-konfrontuje jednotlivé roky

-zachytil významné události 20.stol.

-ukázka:Akce Love Parade(kapitola 1995) - technoparty v Berlíně





Jihoamerická próza

Paulo Coelho - filozofie, náboženství, zabýval se filmem, prózy, texty písní - Brazilec

dílo: Alchymista - poutavý, symbolický příběh

-Pohádkové vyprávění o Šp.pastýři jdoucím za zakopaným pokladem(o kterém se mu již 2x zdálo)-na cestě potkává spoustu lidí-na konci(v daleké zemi) zjistí, že jeho poklad je v rodné zemi.

Myšlenka: Neměli bysme promarnit poklad, který je v každém z nás

-hl.postava Santiago-dobrý, čistý člověk- má v sobě touhu o p



Alain Robbe Grillet Žárlivost
Marguerite Duarasová

ostatní

-v ruské próze se uplatňovali 3 témata:

1) válka

2) budování země, která byla zničena válkou a výstavba nové sovětské společnosti

3) kritika sovětského společenkého systému

- literatura dovolená režimem a zakázaná


Alexandr Solženicyn - filozof, intelektuál

- ve 2.svět.vál.- zatčen a uvězněn

- ukázal západu jak to v Rusku skutečně vypadá


dílo: Jeden den Ivana Děnisoviče - novela je příběhem člověka nespravedlivě odsouzeného k nuceným pracím v lágru na stavbě v podmínkách sibiřské zimy a hlavně nezměrnou snahou o přežití(která se projevuje v jeho vztahu ke spoluvězňům a k bídnému, ale vzácnému jídlu)

- jeho den je naplněn těžkou dřinou

- hl.myšlenka:vězeň si zvyká na bolest, útrapy…

- přežít v jakýchkoliv poměrech


dílo: Rakovina - pohled na medicínu

- pokoj-různé lidské typy(komunista, pravičák, intelektuál)

- beznaděj-lidé v nic nevěří


dílo: Souostroví Gulag - rozsáhlá trilogie o sovětských koncentračních táborech

-psáno jako kronika


Boris Pasternak - ruský básník a prozaik(i jeho prózu prostupuje verš)

- N.C za Doktora Živaga vyloučení z klubu spisovatelů

dílo: Doktor Živago - lyrický a reflexivní román

- podává široký obraz pohnutých osudů ruské inteligence v době revolučních převratů

- určitý druh autobiografie(autor se stotožňuje s hrdinou)

- hl.hrdina Larisa = v překladu Rusko

- filozofické myšlenky

- doktor Živago-vojenský lékař

- revoluci se nelze vyhnout, nebýt otrokem věcí, poměrů a času

Alberto Moravia

prozaik, dramatik, esejista

- obraz poválečné Itálie i války, sociální a milostná tématika, lidový jazyk

- surová realita, znudění, nevíra v lásku, vztahy


Horalka

Římanka - hl.hrdinka prostitutka, aby uživila sebe a matku

Nuda - hl.hrdina opovrhuje bohatstvím, vše ho nudí

- nudí ho i vztah k dívce, začíná se o ní však zajímat, až když jí ztrácí

- po autonehodě vnímá realitu, pozná věci kolem sebe skutečněji

- román je plný erotiky

- požitek k dívce se snaží získat přes sex


Postmodernismus

- od 60. let

- vznikl jako reakce na moderní umění

- kniha má promlouvat k náročnému i méně náročnému čtenáři

- autoři se snaží zavést do prózy dějovost, a tak se přiblížit obyčejnému čtenáři

- mísení různých žánrů

- reakce na abstraktní literaturu - je tam dějovost ale i filosofické úvahy

- u nás Kundera

Umberto Eco -

italský prozaik a estetik,(žijící-2x byl v Praze)

-všestranný: „chodící encyklopedie“


dílo: Jméno růže - napínavý historický román(dá se označit i za detektivku)

- 2 roviny:vyšetřovací a filozofická

- knížka je rozdělena do 7 dnů

- živé vyprávění

- forma:deník, detektivka, symbolika, promyšlená kompozice, problematika středověku

Mladý benediktýn Adso doprovází mistra Viléma do it .opatství, kde se stávají svědky záhadných vražd. Vilém je požádán, aby je vyšetřil. Vilém zjišťuje, že všichni zavražděni toužili po záhadné knize, jejichž stránky byly napouštěny jedem.(kniha - Aristotelova poetika - Pojednání o smíchu) Vrahem je slepý stařec(mnich kláštera), který v závěru umírá a zakládá požár, jenž zničí celý klášter a knihovnu.


Latinsko-americká próza

Magický realismus

- 50. léta

- mísí svět reálný a fantazie (snový)

- využívá se mytologie (pověsti)

- úzké hranice - splývá to


Gabriel García Márquez - kolumbijský prozaik a novinář, filmový kritik a scénárista

-nositel Nobelovy ceny za literaturu

-témata:lásky, stárnutí, samoty a smrti


dílo: Láska za časů chorely -„Je či není na tomto světě láska?“

(odpověď na tuto otázku si musí dát každý čtenář sám)

Ruská próza

Magický realismus


Michael Bulgakov-ruský dramatik a prozaik


dílo: Mistr a Markétka-román

3 dějové roviny:1)groteskně-realistické dění v Moskvě(i nadsázka)

2)mýtická

3)historická(filosoficko-teoretická)

- faustovské téma, rozhovor: je bůh? ďábel?, princip zla, nastavení zrcadla společnosti


Robert Fulghum

lidový filosof - přemýšlí o obyčejných věcech


dílo: Všechno, co opravdu potřebuju znát, jsem se naučil v mateřské školce

- Fulghum je v knize velmi upřímný a sentimentální

- zabývá se problémy běžného života

- drobné příběhy, zamyšlení, fejetony

- v úvodu autor seznámí čtenáře, o čem bude psát-zápletka - pointa


Robert Fulghum + William Saroyan….úsměvný pohled



Britská próza

ČT:

R.Graves Já, Claudius; Claudius bůh a jeho žena Messalina

Sue Townsendová Deník Adriana Molea

Graham Greene Our man in Havana


dílo: Místo nahoře - hl.hrdina využije sexu, aby se dostal do leší společnosti

- z duchovní prázdnoty v angl.vysoké společnosti je však rozčarován


Graham Greene - anglický prozaik, dramatik, novinář

- problematika viny a trestu

- pokračovatel psychologického románu, existencionalistické prvky


dílo: Jádro věci - hl.hrdina balancuje mei věrností vl.ženy a věrností k lásce mimomanželské (je katolík)

- existencionalistický hrdina - osamocen v rozhodujícím okamžiku volby, rozpolcený mezi Bohem a dvěma ženami, nekonec spáchá sebevraždu



Italská próza

Neoreailismus

- vzniká v Itálii po 2.světové válce

- reakce na válku, zhnusení kulturou fašistické Itálie

- snaží se zachytit realitu poválečné Itálie, střízlivý pohled, surová, krutá, tvrdá realita

- střízlivost, zachycení všedního dne


Jack Kerouac

- americký prozaik, uměl Fr. a Angl.(překládal)

- měl vytvořený vlastní vnitřní svět, spontánní próza - bezprostřední záznam zažitků, pojmů, myšlenek, volný tok slov

- živil se příležitostnými pracemi

- alkohol, drogy

dílo: Na cestě - román

- označován také jako „Reportáž ze silnice“

- stal se „biblí“pro bídnickou generaci

- zachycuje poválečné toulání Amerikou (4 cesty napříč Amerikou)

- myšlenka:jít vlastní cestou, nežít správně, ale spokojeně

- pocit blaženosti bez vazby na minulost

- stavy extáze-podstata bytí

-žijí život darebáků, dealerů, pijí alkohol, kradou auta atd.

Jack Kerouac -On the Road(Na silnici)

Básnická reportáž ze silnice. Kniha se stala spolu s knihou Dharmoví tuláci biblí hnutí Hippies, aproto si získala velkou popularitu po celém světě.

Zachycení světa z pohledu tuláka- vztahy s lidmi povrchní, nevázanost, volnost

-Jack Kerouac+beat gen. volnost nevázanost, přežívání ze dne na den, nehledí do minulosti ani do budoucnosti, žádný pocit povinnosti

-popisuje příhody za cest po USA, žádný citový vztah k blízkým lidem, povrchnost, dialogy, nejsou filozofické -pasáže, citová vyprahlost

forma: spontální proza, větví se, sáhodlouhé vyprávění

Kerouac psal dílo často pod vlivem drog.




Ken Kesey

dílo: Vyhoďme ho z kola ven - „Přelet nad kukaččím hnízdem“

- děj se odehrává v psychiatrické léčebně

- hl.postavy:Mc Murphy, Velká sestra Ratchedová, děj vypráví Indián (předstírá, že je hluchoněmý)

- tělesněním am.řádu, dusící projev individualismu je sestra Ratchedová-nemůže se smířit s tím, že Mc Murphy vrací pacientům alespoň na chvíli svobodu a sebevědomí (symbol beat generation)


William Saroyan - prozaik, dramatik, dramatik (arménského původu)

- zobrazování radosti x smutku

- široký kult. rozhled, humorné, nostalgické romány, pohled humanismu

- podobné jako Fulghum


dílo: Tati, tobě přeskočilo - rozhovory otce se synem- „příběh o všem“

dílo: Tracyho tygr - (ve skutečnosti to není tygr, ale černý panter)

- poetický příběh o chlapci Tracym, který má svého tygra

- konfrontace dvou světů reálný x fantaskní

Tygr-černý panter, láska, sen, touha, radost

Tracy-dobrotivý, dětsky naivní


Philips Roth [ros]


dílo: Portnoyův komplex - 2 generace, generační střet

- syn nevěří v boha a otec se ho snaží přesvědčit o tom, že bůh je

- otec se ho snaží donutit k víře (diktátor) - nikdo nechce ustoupit

není beat generation, ale psycholog. román


William Styron

obraz války v literatuře

- snaží se zkonfrontovat dvě podoby otrokářství: amerického x fašistického

- psychologický román


dílo: Sophiina volba - román - autor se vněm zaměřuje především na psychiku lidí, kteří přežili válku, nepřežili však hrůzy, které v nich toto období zanechalo

- tento román je někdy považován za publicistickou beletrii

Začínající spisovatel Stingo se seznamuje s Polkou Sophií a jejím milencem(schizofrenik). Partneři žijí opravdu naplno, snaží se zapomenout na hrůznou minulost(Sophie byla za války donucena k rozhodnutí, které z dvou svých dětí zachrání - druhé do plynové komory)=celoživotní pocit viny

Nakonec spáchají sebevraždu, neboť s prožitými hrůzani a pocitem trag. provinění nelze žít.

jedinec je 100% zodpovědný za své činy - Jaspers

,,Fašismus dovedl metody moder. otrok. řádu do dokonalé podoby tím, že ho zbavil jakýkoliv rozměrů."

Robert Fulghum - lidový filosof - přemýšlí o obyčejných věcech


dílo: Všechno, co opravdu potřebuju znát, jsem se naučil v mateřské školce

- Fulghum je v knize velmi upřímný a sentimentální

- zabývá se problémy běžného života

- drobné příběhy, zamyšlení, fejetony

- v úvodu autor seznámí čtenáře, o čem bude psát-zápletka - pointa


Robert Fulghum + William Saroyan….úsměvný pohled



Britská próza

ČT:

R.Graves Já, Claudius; Claudius bůh a jeho žena Messalina

Sue Townsendová Deník Adriana Molea

Graham Greene Our man in Havana

Beat generation

- beat - zbitý, unavený a zároveň blažený

- kultura 60. let

- neuspořádaná revolta bez východiska

- vnitřně různorodé hnutí

- vyjádření negativních pocitů, postojů vůči starší generaci

- výsměch tradičním hodnotám (bohatství, kariéra, rodina) příklon k orientálním filosofiím, hledání vnitřní svobody (výstředně se oblékají) a touha po rozkoši (drogy, rychlá jízda, jazz, tuláctví, sex), dobrovolná chudoba

-co cítí to napíšou, bezprostřední odvážná výpověď, erotická otevřenost, vulgarismy

- slang = snaha šokovat, provokovat

-často tvorba pod vlivem drog,alkoholu(gen- drogy ,sex, rock`roll)

podobnost k a autorům ztracené generaci:Remarque, Hemingway(jídlo, pití, láska)


J.D.Salinger

J.D. Salinger -Kdo chytá v žitě

Příběh odehrávající se v šedesátých letech našeho století na území USA. Holden Caulfield, který je hlavní postavou knihy studuje na střední škole. Oblíbeným předmětem je angličtina, ale ostatními předměty spíše opovrhuje.poté,co na pololetí propadá, rozhodne se, že odejde, přesnější je útěk od rodičů, a za peníze, co mu zbyly si bude užívat v rodném New Yorku. Zde poznává realitu každodenního života, citovou prázdnotu a povrchnost lidí v jeho okolí.



Allen Ginsberg - americký rozporuplný básník

- inspiroval undergroundovou poezii

- vyjadřuje hrůza smutek ze současného světa


dílo: Kvílení - básnická sbírka

- básně, které provázely skandály

- text bez zábran - naturalistické obrazy, vize a sny, autentický prožitek, extáze


Francoie Saganová

zachycuje ve své próze existenciální smutek, nudu; hrdinky přestavují opojení z tělesnosti a lásky, bezstarostného života, milostných dobrodružství, po jejich vypracování zůstává samota a smutek


Nový román charakteristika

-nazýván též antirománem , základem je detailní popis, jde proti ději, proti postavě

-děj je subjektivní, není postava, není děj, není časová příčinná souvislost, nejsou přesné osoby,

-co vidíme , popřípadě vnímám jinými smysly

Nový román

- nazýván též antirománem, základem je detailní popis, jde proti ději, proti postavě

- děj je subjektivní, není postava, není děj, není časová, příčinná souvislost, nejsou přesné osoby

- co vidíme, popřípadě vnímáme jinými smysly

Alain Robbe-Grillet - dílo: Žárlivost


Marguerite Durasová



Americká próza


ČT J.Kerouac On the road

J.R.R.Tolkien Hobit, Pán prstenů-Společenstvo prstenu, Dvě věže

J.Shelock Operace fíkový list

W.Styron Sophiina volba


- projevuje se multikulturnost-vliv emigrace

- útěk evropských intelektuálů do USA, Kanady (poč.r.1948,1868) = obohacení am.lit. o nové kulturní tradice, hodnoty,...

(především rozvoj židovské a afroamerické literatury)

-experimentální styl v amer. lit. je minimalismus


Norman Mailer - ve svých dílech zachycoval obraz války

dílo: Nazí a mrtví - naturalistický obraz 2.světové války

-osobní zážitky a zkušenosti z bojů v Tichomoří

- román o ponižování člověka, o útoku na jeho svobodu, soustředění moci do rukou jednotlivců

-zobrazení krutosti války a chování jednotlivců


Americký sen

Proč jsme ve Vietnamu

Armády noci

Katova píseň

Joseph Heller

americký spisovatel pocházející z rodiny židovského přistěhovalce

- obraz války v literatuře

- působil za 2.svět.vál. jako letec

- kromě tří divadelních her se zaměřuje především románovou tvorbu

- ironický

dílo: Hlava XXII - (paragraf, který neexistuje)

- jeho vrcholné dílo, protiválečný satirický román

- snaží se v něm co nejpřesněji popsat zážitky a pocity z války, tímto přesným obrazem skutečnosti může teprve vyjít najevo absurdita lidského konání(voják může být propuštěn z armády, je-li blázen; pozná-li, že je blázen, je vlastně normální, nemůže tedy být propuštěn z armády)

- psáno ironickým tónem

(netradiční pohled na válku, dá se srovnat s Haškovým románem-černý humor)

- naturalistické scény, prolínání časových rovin, nadsázka, černý humor, absurdita

Odehrává se na malém ostrově, kde má základnu am.armáda.

Konflikt am.armády s am.vojákem

ukázka Nevolnost(1938)

existence nemá pamět, nic nezachovává, nechuť k životu, existen. slabost“ Neměly chuť existovat,“existence je plnost, kterou člověk nemůže opustit“ odsouzenost, pasivita bezmocnost


Cizinec novela ,vydána v době okupace

-2 části líčení dějovost, filozofické myšlenky, detailně líčené fyzické prožitky

-hlavnímu hrdinovi a vypravěči román Marsaultovi zemře matka, necítí žádné city, necítí potřebuje sní rozloučit, Na pohřbu potkává dívku Marii, do které se zamiluje, Riová vrcholí procházkou Masulta s Marií po pláži (strašné horko, fyzicky vyčerpaný), kde bezdůvodně zabije Araba, Druhý díl popisuje vyslýchání, život ve vězení a odsouzení k smrti( necítí vinu ani lítost, čeká na smrt)

Hrdina je ve společnosti cizinec zůstává osamocen ,nevěří Boha, popírá lidské hodnoty, věří jen v existenci smrti(představa normálního života ,detaily pokoje, bez naděje, víry přirozených lidských citů


Boris Vian

předchůdce amer.beatníků, kritizuje Sartrův existencionalismu, spíše parodující autor,

Pěna dní-proti Sarterovi

1)trauma zážitek 2sv.v.

zážitky z obou světových válek se projevují, rozdíl v pohledu sovětské literatura a západní literatury na válečný konflikt

a)sovětský:patetický, heroistický pohled,

černobílý náhled na věc,

-převažuje oslava hrdinů z vlastních řad

-nedívají se však na chyby ve vlastních řadách jako na západě, opěvování hrdinských scén stále dokola

-vznik monumentálních filmů přítel x nepřítel, zachycení fronty

-později se v Rusku pohled na válku mění

-postupné vystřízlivění , umírnění pohledu na věc

b)západní

-pohled zdola ,zabývá se jakým způsobem poznamenala válka lidské nitro?

pohled se zdá bát pravdivější, ale mnohem složitější nežli sovětský

-dívá se kriticky i na svoje řady, nejen na řady nepřítele

2)krize mezilidských vztahů

-různé reakce na události 1.pol.20st.

-revolta- nekonveční postoje vůči společnosti-odboj, vzpoura, snaha distancovat se od elity vládnoucích-př. hnutí Hippies,Greenpeace, a různé další revoltující skupiny, které většinou „špatně končí“(sex,drogy,AIDS)

přetrvávají rasové předsudky(židé, černoši-USA,

-podobnost Franz Kafka-předchůdce existencionalismu, odcizení a odloučení od společnosti, osamocení, pocit ohrožení, úzkosti

3)nevíra v racionalismus

-lidská duše se nedá přesně určit,nemá logiku, ale ani žádná pravidla,

-lidské bytí má různé varianty, podoby, nelze je určit přesně, život nespočívá v racionálnosti

Co a jak se píše?

-experimenty v literatuře: katastrofická, sci-fi,mýty, legendy, mystické příběhy z minulosti, nový román, ale také levná „čtivá“ literatura a napínavé rutinní příběhy, snaha získat si přízeň čtenáře, přiblížít se čtenáři,


Francouzká próza( Existencionalismus)

nový umělecký směr vycházející ze samotné existence člověka, vychází zcela ze ztráty jistot, ze ztráty víry v Boha (dopad 2.sv.válek, holocaustu, rasismu, použití at.bomby)

-vychází ze základních principů

1)uznávaná je pouhá lidská existence člověka

2)existencionalisté vidí člověka ve světě opuštěného bohem) život=starost, protože člověk je na světě odsouzen k svobodě

3)život je pro člověka břímě a vysvobození nalezne ve svobodě, kterou však poznává až ve vyhrocených situacích(úzkost, smrt, strach)

4)člověk prožívá existenční starosti- prožitek strachu, úzkosti

Jean Paul Sartre

představitel francouzského existencionalismu, filozof, prozaik ,dramatik, odmítl NC, rozkladný vliv na společnost, zabývá se smyslem lids. existence a svobodou, člověk s stane tím, čím se učiní, zajímá se mezní situace v životě

dílo:Zeď lidé trpí nedostatkem jistot( ztráta víry v Boha po 2.sv.válce, pocit úzkosti a absurdity

Zedˇje symbolem oddělenosti lidí, nutí je uzavřít se do sebe, postavy se dostávají do krajních situací(jedině dohnaný do krajní situace projeví svůj charakter)

-povídky jednotící prostor, uzavřené prostory(cely ,sklepy pokoje)

Muž odsouzen k smrti, schovával jiného muže, nech prozradit, ke je, Jen z legrace řekl: na hřbitově“ on tam skutečně byl,-shoda absurdních náhod. Je smířen se smrtí. Přehlíží svojí osobnost

-Sartre (filozofické ,abstraktní) x Albert Camus (dějové)

-úryvek zachycující existencionalismus Satyra


Ale neustále budily dojem, že už chtějí všeho zanechat a odstranit se. Unavené a staré dále nevlídně existovaly, protože byly příliš slabé ,aby mohly zemřít, protože smrt mohla přijít jen zvenčí.“


-typická je bezmocnost, vykořeněnost, pasivita , ohroženost, všudypřítomnost zla, vyžaduje aktivního čtenáře- dílo je k zamyšlení, nutí k zamyšlení, více abstraktní dílo, filozofické než

Camus- více epik(dějovost, dílo nepočetné)

Řecká: Kazantzakis

tálie:neorealismus-Victorio de Silva-Děti ulice

neorealismus-Alberto Moravia –Horalka

magický realismus:Gabriel Garcia Marquez-sto roků samoty, láska za časů cholery

Německo:Heinrich Ball-Ženy v krajině s řekou

Gunter Grass-Plechový bubínek

Latinsko americká próza(magický realismus)

Gabriel García Márquez

Paulo Coelho-Alchimista

ČT: Sallinger Kdo chytá v žitě

Jack Kerouac On the road

R.Graves Já, Claudius; Claudius bůh a jeho žena Messalina

Sue Townsendová Deník Adriana Molea

J.R.R.Tolkien Hobit, Pán prstenů-Společenstvo prstenu, Dvě věže

M.Waltari Egypťan Sinuhet

Operace fíkový list

W.Styron Sophiina volba



Světová próza 2pol. 20 století

velmi rozmanité období co do formy i obsahu

pestrá mozaika nápadů a názorů

rysy: projevuje se ztráta iluzí a naděje, typická je nedějovost, literární autoři často experimentují s jazykem(jsou proti epičnosti, experimenty s jazykem: jazykové, kompoziční) dochází k postmodernímu prolínání, míšení stylů

1)po 2.sv. válce dochází ke ztrátě iluzí a hodnot(-holocaust, židovská otázka)

2)dochází ke krizi mezilidských vztahů, odcizení,

3)nevíra v racionalismus (a racionalistické pojetí života)

-studená válka-rozdělení světa na dva bloky, pád železné opony(občanská společnost-kapitalismus, socialismus), rozvoj vědy –x Černobil, let do vesmíru, atomová bomba

jiný vliv na literaturu- vliv společenského a technického vývoje na literaturu, multikulturnost(USA)

Literatura jednotlivých států:

USA:Norman Mailer-Nazí a mrtví, Americký sen, proč jsem ve Vietnamu, Armády moci, Katova píseň

Joseph Heller- Hlava XXII,

autoři Beat generation:J.D.Salinger- Kdo chytá v žitě, Jack Kerouac-On the road, W.Burrougs, Allen Guisberg-sbírka Kvílení, Drahmoví tuláci-kdo?

Ken kessey- Vyhoďme ho z kola ven(Přelet nad kukaččím hnízdem)

William Sarroyan-Tracyho tygr, Tati tobě přeskočilo,

Philip Roth-Portnoyův komplex

William Styron- Sophiina volba

Robert Fulghum-Všechno , co opravdu potřebuji znát, jsem se naučil v mateřské škole, Jaký otec takový syn

Anglie:Graham Green-Our man in Havana, Moc a lsáva, Monsignore Quijote

Francie:existencionalisté Jean Paul Sarter-Nevolnost,Zeď; Alebert Cammus-Mor,Cizinec

Boris Vian-nový román

Marguerite Purasová-Hmatatelný život

Pagnol, Jak voní tymián,

Jack Trebér?

Rusko(magický realismus):Alexandr Solženicyn-Jeden den Ivana Děnisoviče,BulgakovMistr a Markétka

Boris Pasternak-Doktor Živago,Shledání sbírka reflex, básní

Vasilij Šukšin,Čingiz Ajtmanov

M.23 Próza 2.poloviny 20.století

druhá polovina 20.stol. je ovlivněna hlavně 2.světovou válkou.

- válka se stala hlavním motivem tvorby mnoha autorů

- liší se však pohled spisovatelů západních a východních zemí:

liter.východní- prosazuje patetický pohled(„černobílý“)…přítel x nepřítel, velkolepé scény, heroistické

liter.západní - pohled „zdola“, zachycuje lidské nitro-více se čtenáře dotýká

složitější, pravdivější, dívá se do vlastních řad(ironie, satira)

- dalšími impuls pro psaní bylo použití atomové bomby v Japonsku, Černobyl, Studená válka, poznání vesmíru, prudký rozvoj vědy a techniky, holocaust…

- krize v mezilidských vztazích (u nás Kafka) - odlidštění, osamocení, pocity ohroženosti, úzkosti, odcizení

- nekonvenční postoje vůči společnosti - bídníci-postoje mladých, snaha distancovat se od těch co mají moc, patří k elitě = vytvořit si vlastní svět, drogy, různé komunity

- poznání - ovlivnila to krize vědy a techniky-pouhým racionálním myšlením se nedá vše vyřešit

- nevíra v racionalismus -

- v literatuře se objevují experimenty

-velkost autorů spočívá v nepovrchnosti, odkrývání Tabu

- obrací se k mýtům a legendám, příběhy z minulosti

- nárůst katastrofické vize v literatuře (SCI-FI)

- čtivá literatura - „řemeslná literatura“(rutinérně dobře napsaná


Co a jak se píše?

Nové proudy a směry:

experimenty s jazykem(nový román,..)

existencionalismus- Jean Paul Sarter-Nevolnost,Zeď; Alebert Cammus-Mor,Cizinec-FR

nový román-Boris Vian ?-FR

minimalismus- Raynold Kartr

neorealismus-Alberto Moravia-ITA(italský film)

postmodernismus Umberto Ecco, Milan Kundera- Nesmrtelnost-ITA,CZE

magický realismus-Bulgakov

+Beat generation(zbitý, unavený a zároveň blažený) revolta proti oficiální společnosti


Vasilij Šukšin

ruský prozaik, esejista, filmový herec, scénarista

- próza proti socialistickému realismu

- nepatetické, nehrdinské příběhy

- vše se odehrává jako drama duší

- pokračovatel Antona Pavloviče Čechova

dílo: Jak stařeček umíral


Německá próza


- nastala pauza, odmlka = fašismus

- úloha vypořádat se s minulostí, zhostili se toho: Heinrich Böll, Günter Grass

- kritika vlastních řad, splečenských poměrů


Heinrich Böll - prozaik, publicista

- psal romány, povídky, eseje

- kritizoval úpadek německé splečnosti


dílo: Ženy v krajině s řekou - kritika německé bohaté společnosti

-román v dialozích a samomluvách=knižní drama(80.léta)

-arizace židovských majetků

Günter Grass

dílo: Plechový bubínek - román, zachycuje obraz předválečného, hitlerovského a poválečného Německa

-autor vytváří groteskní, společenskokritický a současně psychologický a historický obraz německé společnosti

dílo: Mé století - mozajka právě končícího století(99)-konfrontuje jednotlivé roky

-zachytil významné události 20.stol.

-ukázka:Akce Love Parade(kapitola 1995) - technoparty v Berlíně





Jihoamerická próza

Paulo Coelho - filozofie, náboženství, zabýval se filmem, prózy, texty písní - Brazilec

dílo: Alchymista - poutavý, symbolický příběh

-Pohádkové vyprávění o Šp.pastýři jdoucím za zakopaným pokladem(o kterém se mu již 2x zdálo)-na cestě potkává spoustu lidí-na konci(v daleké zemi) zjistí, že jeho poklad je v rodné zemi.

Myšlenka: Neměli bysme promarnit poklad, který je v každém z nás

-hl.postava Santiago-dobrý, čistý člověk- má v sobě touhu o poznání

Gabriel García Márquez

- kolumbijský prozaik a novinář, filmový kritik a scénárista

-nositel Nobelovy ceny za literaturu

-témata:lásky, stárnutí, samoty a smrti


dílo: Láska za časů chorely -„Je či není na tomto světě láska?“

(odpověď na tuto otázku si musí dát každý čtenář sám)

Ruská próza

Magický realismus


Michael Bulgakov-ruský dramatik a prozaik


dílo: Mistr a Markétka-román

3 dějové roviny:1)groteskně-realistické dění v Moskvě(i nadsázka)

2)mýtická

3)historická(filosoficko-teoretická)

- faustovské téma, rozhovor: je bůh? ďábel?, princip zla, nastavení zrcadla společnosti


ostatní


-v ruské próze se uplatňovali 3 témata:

1) válka

2) budování země, která byla zničena válkou a výstavba nové sovětské společnosti

3) kritika sovětského společenkého systému

- literatura dovolená režimem a zakázaná

Alexandr Solženicyn

- filozof, intelektuál

- ve 2.svět.vál.- zatčen a uvězněn

- ukázal západu jak to v Rusku skutečně vypadá


dílo: Jeden den Ivana Děnisoviče - novela je příběhem člověka nespravedlivě odsouzeného k nuceným pracím v lágru na stavbě v podmínkách sibiřské zimy a hlavně nezměrnou snahou o přežití(která se projevuje v jeho vztahu ke spoluvězňům a k bídnému, ale vzácnému jídlu)

- jeho den je naplněn těžkou dřinou

- hl.myšlenka:vězeň si zvyká na bolest, útrapy…

- přežít v jakýchkoliv poměrech


dílo: Rakovina - pohled na medicínu

- pokoj-různé lidské typy(komunista, pravičák, intelektuál)

- beznaděj-lidé v nic nevěří


dílo: Souostroví Gulag - rozsáhlá trilogie o sovětských koncentračních táborech

-psáno jako kronika


Boris Pasternak - ruský básník a prozaik(i jeho prózu prostupuje verš)

- N.C za Doktora Živaga vyloučení z klubu spisovatelů

dílo: Doktor Živago - lyrický a reflexivní román

- podává široký obraz pohnutých osudů ruské inteligence v době revolučních převratů

- určitý druh autobiografie(autor se stotožňuje s hrdinou)

- hl.hrdina Larisa = v překladu Rusko

- filozofické myšlenky

- doktor Živago-vojenský lékař

- revoluci se nelze vyhnout, nebýt otrokem věcí, poměrů a času


Alberto Moravia

- prozaik, dramatik, esejista

- obraz poválečné Itálie i války, sociální a milostná tématika, lidový jazyk

- surová realita, znudění, nevíra v lásku, vztahy


Horalka

Římanka - hl.hrdinka prostitutka, aby uživila sebe a matku

Nuda - hl.hrdina opovrhuje bohatstvím, vše ho nudí

- nudí ho i vztah k dívce, začíná se o ní však zajímat, až když jí ztrácí

- po autonehodě vnímá realitu, pozná věci kolem sebe skutečněji

- román je plný erotiky

- požitek k dívce se snaží získat přes sex


Postmodernismus

- od 60. let

- vznikl jako reakce na moderní umění

- kniha má promlouvat k náročnému i méně náročnému čtenáři

- autoři se snaží zavést do prózy dějovost, a tak se přiblížit obyčejnému čtenáři

- mísení různých žánrů

- reakce na abstraktní literaturu - je tam dějovost ale i filosofické úvahy

- u nás Kundera

Umberto Eco

italský prozaik a estetik,(žijící-2x byl v Praze)

-všestranný: „chodící encyklopedie“


dílo: Jméno růže - napínavý historický román(dá se označit i za detektivku)

- 2 roviny:vyšetřovací a filozofická

- knížka je rozdělena do 7 dnů

- živé vyprávění

- forma:deník, detektivka, symbolika, promyšlená kompozice, problematika středověku

Mladý benediktýn Adso doprovází mistra Viléma do it .opatství, kde se stávají svědky záhadných vražd. Vilém je požádán, aby je vyšetřil. Vilém zjišťuje, že všichni zavražděni toužili po záhadné knize, jejichž stránky byly napouštěny jedem.(kniha - Aristotelova poetika - Pojednání o smíchu) Vrahem je slepý stařec(mnich kláštera), který v závěru umírá a zakládá požár, jenž zničí celý klášter a knihovnu.


Latinsko-americká próza

Magický realismus

- 50. léta

- mísí svět reálný a fantazie (snový)

- využívá se mytologie (pověsti)

- úzké hranice - splývá to


William Styron

- obraz války v literatuře

- snaží se zkonfrontovat dvě podoby otrokářství: amerického x fašistického

- psychologický román


dílo: Sophiina volba - román - autor se vněm zaměřuje především na psychiku lidí, kteří přežili válku, nepřežili však hrůzy, které v nich toto období zanechalo

- tento román je někdy považován za publicistickou beletrii

Začínající spisovatel Stingo se seznamuje s Polkou Sophií a jejím milencem(schizofrenik). Partneři žijí opravdu naplno, snaží se zapomenout na hrůznou minulost(Sophie byla za války donucena k rozhodnutí, které z dvou svých dětí zachrání - druhé do plynové komory)=celoživotní pocit viny

Nakonec spáchají sebevraždu, neboť s prožitými hrůzani a pocitem trag. provinění nelze žít.

jedinec je 100% zodpovědný za své činy - Jaspers

,,Fašismus dovedl metody moder. otrok. řádu do dokonalé podoby tím, že ho zbavil jakýkoliv rozměrů."

Robert Fulghum - lidový filosof - přemýšlí o obyčejných věcech


dílo: Všechno, co opravdu potřebuju znát, jsem se naučil v mateřské školce

- Fulghum je v knize velmi upřímný a sentimentální

- zabývá se problémy běžného života

- drobné příběhy, zamyšlení, fejetony

- v úvodu autor seznámí čtenáře, o čem bude psát-zápletka - pointa


Robert Fulghum + William Saroyan….úsměvný pohled


Britská próza

John Braine

dílo: Místo nahoře - hl.hrdina využije sexu, aby se dostal do leší společnosti

- z duchovní prázdnoty v angl.vysoké společnosti je však rozčarován


Graham Greene - anglický prozaik, dramatik, novinář

- problematika viny a trestu

- pokračovatel psychologického románu, existencionalistické prvky


dílo: Jádro věci - hl.hrdina balancuje mei věrností vl.ženy a věrností k lásce mimomanželské (je katolík)

- existencionalistický hrdina - osamocen v rozhodujícím okamžiku volby, rozpolcený mezi Bohem a dvěma ženami, nekonec spáchá sebevraždu



Italská próza

Neoreailismus

- vzniká v Itálii po 2.světové válce

- reakce na válku, zhnusení kulturou fašistické Itálie

- snaží se zachytit realitu poválečné Itálie, střízlivý pohled, surová, krutá, tvrdá realita

- střízlivost, zachycení všedního dne

Allen Ginsberg

- americký rozporuplný básník

- inspiroval undergroundovou poezii

- vyjadřuje hrůza smutek ze současného světa


dílo: Kvílení - básnická sbírka

- básně, které provázely skandály

- text bez zábran - naturalistické obrazy, vize a sny, autentický prožitek, extáze


Jack Kerouac - americký prozaik, uměl Fr. a Angl.(překládal)

- měl vytvořený vlastní vnitřní svět, spontánní próza - bezprostřední záznam zažitků, pojmů, myšlenek, volný tok slov

- živil se příležitostnými pracemi

- alkohol, drogy

dílo: Na cestě - román

- označován také jako „Reportáž ze silnice“

- stal se „biblí“pro bídnickou generaci

- zachycuje poválečné toulání Amerikou (4 cesty napříč Amerikou)

- myšlenka:jít vlastní cestou, nežít správně, ale spokojeně

- pocit blaženosti bez vazby na minulost

- stavy extáze-podstata bytí

-žijí život darebáků, dealerů, pijí alkohol, kradou auta atd.



Ken Kesey

dílo: Vyhoďme ho z kola ven - „Přelet nad kukaččím hnízdem“

- děj se odehrává v psychiatrické léčebně

- hl.postavy:Mc Murphy, Velká sestra Ratchedová, děj vypráví Indián (předstírá, že je hluchoněmý)

- tělesněním am.řádu, dusící projev individualismu je sestra Ratchedová-nemůže se smířit s tím, že Mc Murphy vrací pacientům alespoň na chvíli svobodu a sebevědomí (symbol beat generation)

William Saroyan

- prozaik, dramatik, dramatik (arménského původu)

- zobrazování radosti x smutku

- široký kult. rozhled, humorné, nostalgické romány, pohled humanismu

- podobné jako Fulghum


dílo: Tati, tobě přeskočilo - rozhovory otce se synem- „příběh o všem“

dílo: Tracyho tygr - (ve skutečnosti to není tygr, ale černý panter)

- poetický příběh o chlapci Tracym, který má svého tygra

- konfrontace dvou světů reálný x fantaskní

Tygr-černý panter, láska, sen, touha, radost

Tracy-dobrotivý, dětsky naivní


Philips Roth [ros]


dílo: Portnoyův komplex - 2 generace, generační střet

- syn nevěří v boha a otec se ho snaží přesvědčit o tom, že bůh je

- otec se ho snaží donutit k víře (diktátor) - nikdo nechce ustoupit

není beat generation, ale psycholog. román


Francoie Saganová

- zachycuje ve své próze existencialistický smutek, nudu,

- hrdinky představují opojení z tělesnosti a lásky, bezstarostného života, milostných dobrodružství, po jejich vypracování zůstává samota a smutek


Nový román

- nazýván též antirománem, základem je detailní popis, jde proti ději, proti postavě

- děj je subjektivní, není postava, není děj, není časová, příčinná souvislost, nejsou přesné osoby

- co vidíme, popřípadě vnímáme jinými smysly

Alain Robbe-Grillet - dílo: Žárlivost


Marguerite Durasová



Americká próza


- projevuje se multikulturnost-vliv emigrace

- útěk evropských intelektuálů do USA, Kanady (poč.r.1948,1868) = obohacení am.lit. o nové kulturní tradice, hodnoty,...

(především rozvoj židovské a afroamerické literatury)

- experimentální styl v amer. lit. je minimalismus


Norman Mailer - ve svých dílech zachycoval obraz války

dílo: Nazí a mrtví - naturalistický obraz 2.světové války

-osobní zážitky a zkušenosti z bojů v Tichomoří

- román o ponižování člověka, o útoku na jeho svobodu, soustředění moci do rukou jednotlivců

-zobrazení krutosti války a chování jednotlivců


Americký sen

Proč jsme ve Vietnamu

Armády noci

Katova píseň


Joseph Heller

- americký spisovatel pocházející z rodiny židovského přistěhovalce

- obraz války v literatuře

- působil za 2.svět.vál. jako letec

- kromě tří divadelních her se zaměřuje především románovou tvorbu

- ironický

dílo: Hlava XXII - (paragraf, který neexistuje)

- jeho vrcholné dílo, protiválečný satirický román

- snaží se v něm co nejpřesněji popsat zážitky a pocity z války, tímto přesným obrazem skutečnosti může teprve vyjít najevo absurdita lidského konání(voják může být propuštěn z armády, je-li blázen; pozná-li, že je blázen, je vlastně normální, nemůže tedy být propuštěn z armády)

- psáno ironickým tónem

(netradiční pohled na válku, dá se srovnat s Haškovým románem-černý humor)

- naturalistické scény, prolínání časových rovin, nadsázka, černý humor, absurdita

Odehrává se na malém ostrově, kde má základnu am.armáda.

Konflikt am.armády s am.vojákem


Beat generation

- beat - zbitý, unavený a zároveň blažený

- kultura 60. let

- neuspořádaná revolta bez východiska

- vnitřně různorodé hnutí

- vyjádření negativních pocitů, postojů vůči starší generaci

- výsměch tradičním hodnotám (bohatství, kariéra, rodina) příklon k orientálním filosofiím, hledání vnitřní svobody (výstředně se oblékají) a touha po rozkoši (drogy, rychlá jízda, jazz, tuláctví, sex), dobrovolná chudoba

-co cítí to napíšou, bezprostřední odvážná výpověď, erotická otevřenost, vulgarismy

- slang = snaha šokovat, provokovat

Jean Paul Sartre

- filozof, prozaik, dramtik

- odmítl Nobelovu cenu za literaturu

- zabývá se lidskou existencí a svobodou člověka

- zajímají ho mezní situace v životě člověka

- soda náhod, reakce lidí


dílo: Zeď - zeď je symbolem oddělenosti lidí, nutí je uzavřít se do sebe

- postavy se dostávají do krajních situací(jedině čl.dohnaný do krajní situace projeví svůj charakter)

- povídky-jednotící prostor:uzavřené prostory(cely, sklepy, pokoje..)


Muž odsouzen k smrti, schovával jiného muže, nechce prozradit, kde je. Jen z legrace řekl: „na hřbitově“ On tam skutečně byl-shoda absurdních náhod. Je smířen se smrtí.přehlíží svojí osobnost.


Jean Paul Sartre(filozofické, abstraktní) x Albert Camus(dějové)



Boris Vian - předchůdce amer. beatníků

- kritizuje Sarterův existencionalismus

- spíše parodující autor


- dílo: Pěna dní - proti Sarterovi

Literární směry

Existencionalismus (Jean Paul Sartre, Albert Camus)

Beat generation (Allen Ginsberb, Jack Kerouac)

Neorealismus (Alberto Moravia)

Magický realismus (Michail Bulgakov, Gabriel García Márquez)

Postmodernismus (Umberto Eco)


Obraz války v literatuře (Norman Mailer, William Styron, Joseph Heller, Heinrich Böll, Günter Grass)



Francouzská próza

Existencionalismus

-vychází ze ztráty jistot, víry v Boha

1) je uznávána jen čistá existence člověka

2) vidí čl. ve světě úplně opuštěného Bohem=osamoceného

3) život je pro člověka břímě(starost) a vysvobození nalezne ve svobodě, kterou však poznává až ve vyhrocených situacích(úzkost, smrt, strach)

4) čl.prožívá úzkost, strach, existenční starosti, tísně, deprese

-vrcholu dosáhl tento směr ve Francii

Albert Camus

-francouzský prozaik, dramatik, publicista, filosof

-nositel Nobelovy ceny

-ve svých dílech se zabývá životní nesmyslností, lhostejností; člověk se proti osudu může vzbouřit, může proti němu bojovat

dílo: Mor - román-hodně depresivní dílo

- popisuje chování lidí ve městě(symbolizuje svět)zamořeném morem

- mor (nemoc či nějaký násilný režim)


dílo: Cizinec - novela, vydána v době okupace

2 části: 1.č.: líčení, dějovost(lyrická část)

2.č.: filozofické myšlenky

- detailně líčené fyzické prožitky


Hlavnímu hrdinovi a vypravěči románu Marsaultovi(úředník) zemře matka., necítí žádné city, necítí potřebu se s ní rozloučit. Na pohřbu potkává dívku Marii, do které se zamiluje. Román vrcholí procházkou Masaulta s Marií po pláži(strašné horko, fyzicky vyčerpaný), kde bezdůvodně zabije Araba.

Druhý díl popisuje vyslýchání, život ve vězení a odsouzení k smrti.(necítí vinu ani lítost, čeká na smrt)

Hrdina je ve společnosti cizinec-zůstává osamocen, nevěří v Boha, popírá lidské hodnoty, věří jen v existenci smrti.(představy normálního života, detaily pokoje, bez naděje, víry, přirozených lidských citů)


Jarmila Glazarová(1901-1977)

otázka emancipace z pohledu venkova

Roky v Kruhu(1936)

Vlčí jáma líčí nerovný manželský svazek staršího muže a mladé ženy střetávání hrdiny s drastickými existenčními podmínkami , životní beznaděj

Advent

mravní a lidská rozvrácenost

osudy svobodné matky, provdání kvůli dítěti

Marie Majerová

autorka společenské prózy, autorka realistického socialismu, zaměření na postavení ženy ve společnosti emancipace,reálné portréty žen, které jsou většinou hlavními hrdinkami, některé se dokáží vzepřít, prostředí Kladna, postavení nezaměstnaných dělníků, dělnická hnutí

-studium na Sorboně, anarchistické dílo Náměstí republiky

cit:"Býti ženou už to znamená trpěti"

Havířská balada-něco o ní?

Sirena -socialistické dílo, odehrává se na Kladně, pohled na život havířů, velice těžký život, 4 generace rodu Hudců

Robinsonka

Jan Drda
Rudolf Těsnohlídek
Jan Čep

pochází z Hané

náboženský založený, velký vztah k rodnému kraji, studium filozofie, překladatel z FR,A,N,

redaktor, publicista, eseje, reportáže, emigroval do Francie 1948 - Sestra úzkost

na jeho díle se cení, že se z něj dá čerpat v jakoukoli dobu" Co se odehrává v tichu lidské duše?"

Povídky-venkovské prostředí, vnitřní život hrdinů

Tvář pod pavučinou


23. - Světová próza 2.pol.20.stol.

- druhá polovina 20.stol. je ovlivněna hlavně 2.světovou válkou.

- válka se stala hlavním motivem tvorby mnoha autorů

- liší se však pohled spisovatelů západních a východních zemí:

liter.východní- prosazuje patetický pohled(„černobílý“)…přítel x nepřítel, velkolepé scény, heroistické

liter.západní - pohled „zdola“, zachycuje lidské nitro-více se čtenáře dotýká

složitější, pravdivější, dívá se do vlastních řad(ironie, satira)

- dalšími impuls pro psaní bylo použití atomové bomby v Japonsku, Černobyl, Studená válka, poznání vesmíru, prudký rozvoj vědy a techniky, holocaust…

- krize v mezilidských vztazích (u nás Kafka) - odlidštění, osamocení, pocity ohroženosti, úzkosti, odcizení

- nekonvenční postoje vůči společnosti - bídníci-postoje mladých, snaha distancovat se od těch co mají moc, patří k elitě = vytvořit si vlastní svět, drogy, různé komunity

- poznání - ovlivnila to krize vědy a techniky-pouhým racionálním myšlením se nedá vše vyřešit

- nevíra v racionalismus -

- v literatuře se objevují experimenty

- obrací se k mýtům a legendám, příběhy z minulosti

- nárůst katastrofické vize v literatuře (SCI-FI)

- čtivá literatura - „řemeslná literatura“(rutinérně dobře napsaná)

Josef Čapek (1887-1945)

-výtvarně nadaný, malíř publicista, ilustrátor knih, na počátku tvořili bratři Čapkovi společně Krakonošova zahrada, Ze života hmyzu

dílo:1. společně s Karlem Čapkem Ze života hmyzu, Krakonošova zahrada

2.samostatně povídky Lelio nepoznanost smyslu života zamyšlení

Kulhavý poutník

-filozofické úvahy o smyslu života a poslání umění

-ukázka Co jsem na světě viděl?

- před koncem války smrt v koncentračním táboře


Eduard Bass
Ivan Olbratcht(Kamil Zeman)

(1882 - 1952)zájem o osudy a proměny jednotlivce
byl prozaikem orientovaným na sociální tematiku, dále pak levicově orientovaným politikem, publicistou
byl synem Antala Staška
narodil se v Semilech a po studiích se věnoval novinářské a politické činnosti

- předválečná tvorba a tvorba ve 20. letech
- povídky O zlých samotářích
- jsou o vyděděncích společnosti - osamělí jedince v odboji proti nespravedlnosti
- živí se způsobem společensky neuznávaným - jsou individualisty proti své vůli a mají touhu po svobodě
- psychologický román Žalář nejtemnější
- vypráví o chorobné žárlivosti a sobectví slepce - komisař Mach - ztrácí kontakt se světem a má silnou nedůvěru k nejbližším
- je kritikou měšťáckého individualismu
- román Podivné přátelství herce Jesenina
- je o konfrontaci dvou herců - Jan Veselý versus Jiří Jesenius
- je to kontrast romantické a realistické koncepce
- román Anna Proletářka
- je v něm vykreslen obraz politické situace ve 20. letech a revolučního dělnického hnutí

- 30. léta

- v tomto období autor projevuje zvýšený zájem o Podkarpatskou Rus - je to civilizací nedotčená krásná země

- reportáže Země beze jména - rozšířeny jsou pod názvem Hory a staletí
- baladický román Nikola Šuhaj loupežník
- děj tohoto románu se odehrává na konci světové války a poválečných let ve vesnici Koločava
- soubor tří povídek Golet v údolí
- je o světě ortodoxních židů - golet je židovská osada

- pro mládež
- Biblické příběhy
- jedná se o převyprávění Starého zákona
- Ze starých letopisů
- vyprávění z české minulosti
- O mudrci Bidpajovi a jeho zvířátkách
- jedná se o soubor staroindických bajek

psychologická próza: O zlatých samotářích

Žalář nejtemnější

Podivné přátelství herce Jelenina

neměnná a hluboká víra v Boha, vztah k zemi, přírodě, naší historii, konzervatismus v myšlení (ne experimenty)

Jakub Deml

- hledání smyslu lidské existence v moderním světě, Šlépěje - „slovesné koláže“, ale i útoky proti demokracii, antisemitismus, rozpolcen mezi Bohem a satanem;

(1878-1961)

odbojný kněz, spory s církevní vrchností

prozaik a básník

dílo: Šlépěje-tzv.slovesné koláže z poezie, prózy, recenzí, klepů, dopisů, aforismů, dojmů a

deníkových záznamů

Moji Přátelé-básně v próze

Tanec smrti

Zapomenuté světlo-próza, hlavní postavou je básník, který bloudí opuštěný a zoufalý


Karel Poláček

původem žid, Rychnov nad Kněžnou, syn židovského kupce dílo:

-zaměření na maloměstské a židovské prostředí

1.život na maloměstě- popisuje lidičky malého města, snaha zobrazit malého člověka

2.prostředí českých židů

tvůrce sloupku"tříbí intelekt a vkus"

Soudničky

Bylo nás pět

Hostinec u kamenného stolu humoristický román

Dům na předměstí, Okresní město, 4 svazky, zmapování života na maloměstě

(Škvorecký také popis města v období války)

maloměšťáctví: snaží se vypadat, velmi konzervativní, nerad mění názory, nepřijímá cizí názory žádný vlastní názor, kdo vybočuje je hned odsouzen, okázalá gesta strnulost

Muži v ofsajdu(1931) román ze sportovního prostředí

Bylo nás pět

-různé groteskní příběhy 5 chlapců na maloměstě vyprávění malého chlape, klenot české literatury, jazykové mistrovství Karla Poláčka

-jazykové mistrovství- střet mezi světem dospělých( spisovný jazyk, hoch, nobl forma a světem 5 chlapců-nespisovný vulgární jazyk, vznik kontrastů

Avantgardní a poetistická próza

-všestranně nadaný, člen Devětsilu, zajímal se o výtvarné umění- malíř

stal se však doktorem, režisér, publicista, psal také pro děti

-komunistický pohled- levicové zaměření, protiklad Karla Čapka v myšlení a pohledu na svět

stylistická rovina zcela odlišná od Čapka-košatá souvětí, archaismy, neologismy, poetismy, zastaralé jazykové vazby

-těžko se čte díky dlouhým košatým souvětím, přechodníkům, mnoho obrazotvornosti

-inspirace renesance humanismus, vypravěč renesančně vstupuje do děje, komentáře,

-experiment s jazykem, svým dílem řeší jako Čapek meziválečnou epickou krizi

próza: netypické historické romány, imaginativní próza- vliv postupů avantgardy, zvláště pak moderní poezie (metoda asociace, lyričnost, obraznost)
rysy:

Vančura "renesanční prozaik"-krásy nahého těla, obdiv ženského těla, metafory, smysl pro fantazii(lehce naturalistické obrazy)

-vypravěč vstupuje od děje, dlouhá souvětí, archaismy- přechodníky, humanismu, renesance popis

jazyk od argotu až po biblické archaismy- prolínání

-20. léta- na jeho díle byl patrný vliv proletářské literatury - próza esteticky působivá, formálně neobvyklá a originální

-některá díla mají pomalý spád, lyrizuje je

-po1sv.válce- Amazonský proud-Dlouhý,široký a bystrozraký

Rozmarné léto (1926) - poetistická humoristická knížka, popis maloměsta během jednoho léta- atmosféra pohody, plavčík Antonín Důra, jediné vzrušení - do městečka přijíždí kouzelník Arnošt a jeho pomocnice Anna

-30. léta-

Markéta Lazarová baladický román, příběh středověkých lapků, příběh je oslavou lásky, i když končí tragicky- prozaicky romantický příběh, odehrává se v hluboké minulosti, klan Kozlíka (Roháček) - syn Mikuláš × klan Lazara (Obořiště) - dcera Markéta,

-pro děti: Kubula a Kuba Kubikula, drama - Alchymista, díla mají pomalý spád, lyrizuje je

-1931-1932- 3 prózy

Útěk do Budína

román z měšťanského a zemanského prostředí

Luk královny Dorotky

Pekař Jan Marhoul

-tragický příběh pekaře, básnická metafora, o znehodnocení lidské práce a vykořisťování lidí, je to tragický osud zchudlého benešovského pekaře (baladické ladění), děj:pekař půjčuje zákazníkům na dluh, důvěřuje lidem, kteří ho vykořisťují, přichází o pekárny, onemocní a umírá v okamžiku, když se mu nesplní jeho poslední přání, aby alespoň jeho syn mohl studovat- mýtus o proletářské duši, pekař je typem poctivého a pracovitého člověka, který rozdával všem kteří to potřebovali, ale je zničen v nelidském bezcitném světě sobectví

-pekař má určité ideály, ale ve světe, kde žije, je nemůže naplnit a sám na to doplácí

Tři řeky

-široký, společenský román, atypický, zaměření na 1 selský rod

-pohled na křesťanskou rodinu

Obrazy z dějin národa českého(1938)

-předválečné období monumentální dílo s nádherným jazykem

-pohnutkou bylo ohrožení země fašismem, chce povzbudit národní cítění, zdůraznit slavnou minulost, stačil napsat 2 díly
-je to historické pásmo, obsahující oddělené povídky nebo cykly (např. novela Kosmas)
-význam tohoto díla je v národní minulosti - poučení a posílení národního sebevědomí
-je psáno dokonalým jazykem

-obohacení prózy lyrikou a tím řeší krizi epiky, cit:"Tento způsob léta zdá se mi poněkud nešťastný"

-psychologická pravda

- aktivně se zapojil do protifašistického odboje, levicově orientovaný, ale vystupuje ze strany po bolševizaci 1929, za stanného práva byl při heidrichiádě zatčen, po mučení a neúspěšných výsleších byl 1.6.1942 zastřelen v Kobylisích - zahájení útoku na českou inteligenci