Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

5. Charakterizujte trh práce z mikroekonomického hlediska a vysvětlete příčiny nezaměstnanosti a charakterizujte jednotlivé její formy a důsledky nez.

TRH PRÁCE
- práci poptávají firmy a nabízejí jí lidé
- předpokládáme, že se firmy řídí maximalizací zisku a lidé maximalizací užitku

Poptávka po práci
- v krátkém období se mění pouze rozsah práce a tím i rozsah produkce (změna produktu a změna práce je jeden problém)
- firma maximalizující zisk zvyšuje výrobu (a tím poptávku po práci) do té doby, dokud se náklady na 1 jednotku práce nerovnají příjmu z jednotky práce (mezní náklady = mezní příjmy)
- v dokonalé konkurenci platí: mezní náklady = cena
- mezní náklad je dán jako nominální mzda: mezní produkt práce
P = W / MPN - MPN = W / P = reálná mzda

MPN1 > W/P … firmy zvýší najímání pracovníků
MPN2 < nd =" f" ochoty =" míra" ns =" f" y =" f" nd =" f" ns =" f" ns =" ND" stnanosti =" -" partipatice =" -" stnanost =" přirozená" u =" u*" y =" Y*"> přirozená míra nezaměstnanosti u > u*
- ekonomika nevyužívá své potenciální možnosti a Y <> Y* - Y/Y* >1

- výkyvy Y/Y* souvisí s rozdílem skutečné a přirozené míry nezaměstnanosti:
Y/Y* = 1 + 0,02 - (u* - u)
růst reálného HDP převyšující o 2% vede k poklesu míry nezaměstnanosti pouze o 1%
- zpoždění reakce míry nezaměstnanosti na růst produktu

(2) sociální dopady nezaměstnanosti
- psychické zatížení vyvolané nezaměstnaností - růst nemocnosti, rozpady rodin …
- destrukce etických hodnot a s ní spojené patologické jevy - kriminalita, alkoholismus, narkomanie, prostituce apod.
- radikalizace postižených skupin - politické dopady

4. Vysvětlete okolnosti vzniku peněz, pojednejte o jejich funkcích a vývojových formách a vysvětlete formování nabídky a poptávky po penězích v ekono.

Peníze
= zboží, které slouží jako prostředek směny (všeobecný platební prostředek)
= jakékoliv aktivum (zdroj), které je všeobecně přijímáno při placení za zboží a služby nebo při úhradě dluhu

Vznik peněz byl podmíněn rozvojem dělby práce a směny, přičemž samy peníze rozvoj směny a tím o rozvoj výroby dále podporují, neboť odstraňují nevýhody prosté výměny zboží za zboží, tzv. barteru.

Peníze měly nejdříve formu komoditních (zbožových) peněz, tj. funkce peněz tvořil určitý druh zboží. Nakonec z této řady zboží vystoupilo takové, které svými vlastnostmi nejlépe odpovídalo kladený požadavkům kladeným na zbožové peníze – trvanlivost, snadná přenosnost, dělitelnost aj. => drahé kovy – zlato a stříbro

Tento proces probíhal po několik tisíciletí. Rozšíření využívání peněz nastupuje teprve se zánikem feudální společnosti. Do té doby byla směna vůbec okrajovým jevem. Převládala naturální výroba. Peníze z drahých kovů v podobě mincí se objevily poprvé zřejmě až v 7. – 6. stol. př. n. l.

Zhruba od. 17. stol. Začaly fungovat souběžně s drahými kovy papírové peníze – bankovky. Bankovky se vyvinuly z dlužních úpisů. Banky začaly vydávat své speciální dlužní úpisy jednak na základě vkladu zlata do banky, jednak na základě prodeje (eskontu) obchodních směnek bance. Bankovky byly rovnocenným zástupcem zlata (na požádání doručitele byly kdykoliv směnitelné za zlato).

Další formou papírových peněz jsou státovky. Jedná se o peníze emitované z rozhodnutí státu ke krytí jeho finančních potřeb, zlatem nekryté a za zlato nesměnitelné (války, hospodářské krize).
Vyspělou podobu peněžního oběhu se zlatem nazýváme zlatý standard. Ten zanikl v 1. ½ 30. let 20. stol. Klasické formě zlatého standardu obíhají zlaté mince, bankovky jsou neomezeně směnitelné za zlato a mezinárodní pohyb zlata je nekontrolovaný. Zánik zlatého standardu byl způsoben nedostatkem zlata ve srovnání s rozvojem výroby a směny, nerovnoměrným rozdělením zlata mezi zeměmi, potřebou regulace peněžního oběhu státem, potřebou centralizace zlata do rukou státu k financování deficitu platební bilance.

Funkce peněz:
a) prostředek směny – slouží k placení zboží a služeb;
b) peníze jsou zúčtovací jednotka – schopnost peněz vyjádřit hodnotu ostatního zboží;
c) peníze jsou uchovatel hodnot – uchovávají hodnotu do budoucnosti.

Vývoj:
a) naturální směna;
b) komoditní peníze;
c) papírové peníze;
d) bankovní (depozitní) peníze – bezhotovostní peníze.

Nabídka peněz (M)
Likvidita = vlastnost peněz – jak rychle jsou peníze k dispozici
- 4 měnové agregáty
1. M1 – nejlikvidnější aktiva – mince a papírové peníze v oběhu, šekové účty, kreditní karty, běžné účty…;
2. M2 – M1 + krátkodobé termínované vklady, vklady v cizí měně, peněžní fondy…;
3. M3 – M2 + dlouhodobé termínované vklady, státní obligace (CP);
4. L – M3 + krátkodobé obligace do 1 roku.


Nabídka peněz souvisí s centrální bankou, která emituje peníze.

Bankovní soustava má obvykle dva stupně:
1. centrální banka – může mít podobu jedné banky (ČNB) nebo systému bank (USA); instituce zřízená vládou, při realizaci měnové politiky na vládě nezávislá
- finanční operace vlády, emise bankovek, úvěry obchodním bankám, správa
měnové rezervy a regulace činnost obchodních bank;
2. obchodní (komerční) banky – poskytují úvěry, přijímají vklady, vydávají obligace a akcie, směnárenské služby, vedení účtů, správa CP apod.
Nástroje centrální banky k ovlivňování nabídky peněz:
- povinná rezerva peněz – obchodní banky musí u CB držet určité procento z vkladů jako rezervu (ČNB – 2%);
- diskontní sazba – nejnižší úroková sazba, za kterou CB poskytuje úvěry;
- lombardní sazba – úroková míra, za kterou půjčuje CB komerčním bankám v nesnázích, úvěr krytý zástavou cenných papírů;
- reskontní sazba – něco mezi.

Poptávka po penězích (L)
Úrok = alternativní náklad používání peněz
1) transakční motiv – jednotlivé subjekty potřebují peníze na běžné nákupy výrobků a služeb – poptávka závislá na důchodu;
2) opatrnostní motiv – rezerva pro případ nejistoty v budoucnosti;
3) spekulativní motiv – výnosy z držby peněz vlivem změn úrokové míry, klesá-li úroková míra – nákup CP

L = k*Y – h*i k… parametr citlivosti poptávky na důchod
h… parametr citlivosti poptávky na úrok. Míru


Keynesiánská teorie – h -> ∞ Monetaristická teorie – h -> 0

Odvození křivky LM
Křivka LM vyjadřuje všechny kombinace úrokové míry i a důchodu Y, při kterých je trh peněz a ostatních aktiv v rovnováze.


S růstem důchodu roste i poptávka po penězích, a proto musí vzrůst i úroková míra.
Pozitivní sklon křivky LM je způsoben tím, že při dané fixní nabídce peněz musí být zvýšení úrovně důchodu doprovázeno také růstem úrokové sazby. To snižuje poptávané množství peněz, a tím udržuje peněžní trh v rovnováze. Sklon křivky LM závisí na citlivosti poptávky po penězích na důchod (k) a na citlivosti poptávky po penězích na úrokovou míru (h). Čím nižší je citlivost poptávky na důchod a čím vyšší je citlivost na úrokovou sazbu, tím je křivka LM plošší.
Posuny křivky LM doprava a doleva jsou závislé na nabídce reálných peněžních zůstatků. V bodech nalevo od LM je přebytek nabídky peněz nad poptávkou a tedy i přebytek nabídky na trzích ostatních finančních aktiv – důchod je nízký pro vytvoření dostatečné poptávky.

3. Vysvětlete monetární politiku a její nástroje pomocí modelu v IS-LM v uzavřené a otevřené ekonomice

Monetární politika
Monetární politiku provádí centrální banka, jež prostřednictvím kontroly zásoby nominálních peněz nebo pohybu úrokové sazby ovlivňuje makroekonomický výkon
(= úroveň rovnovážného důchodu, úroveň zaměstnanosti, míra inflace atd.). Cílem centrální banky je buď dosažení „žádoucí“ zásoby peněz, nebo „žádoucí“ úrokové sazby. Účinnost monetární politiky je dána sklonem křivek IS a LM.
Nástroje monetární politiky:
a) prodej a koupě obligací;
b) stanovení povinných minimálních rezerv;
c) diskontní sazba atp.

Expanzivní monetární politika znamená zvyšování nominální zásoby peněz (nákup obligací, snížení disk. sazby nebo i povinných min. rezerv) s cílem stimulovat zvyšování úrovně rovnovážné produkce a zaměstnanosti a zlepšování platební bilance.
Čistá monetární expanze má dva současné efekty:
1. zvýšení úrovně rovnovážného důchodu (důchodový efekt monetární expanze);
2. snížení úrokové sazby (efekt likvidity monetární expanze).

Důchodový efekt je vyvolán tím, že zvýšení nabídky peněz sníží úrokovou sazbu, což stimuluje zvýšení poptávky po soukromých autonomních výdajích.
Efekt likvidity nastává proto, že zvýšení nabídky reálných peněžních zůstatků při pozitivně skloněné LM vede k tomu, že veřejnost má v držbě více peněz než potřebuje, proto je začne konvertovat do ostatních finančních aktiv, která přinášejí výnos => růst ceny ostatních finančních aktiv a pokles úrokové míry

Sklon křivky IS a LM a účinnost monetární politiky
1) Maximální účinnost monetární expanze – citlivost poptávky po penězích na úrokovou sazbu je nulová (h = 0) => křivka LM je vertikální (klasický případ);

2) Nulová účinnost monetární expanze – citlivost poptávky po penězích na úrokovou míru je maximální ( h se blíží ∞) => křivka LM je horizontální (past likvidity);

3) Nulová účinnost monetární expanze – citlivost poptávky po autonomních výdajích na úrokovou míru je nulová => IS je vertikální (b = 0);


Monetární politika v otevřené ekonomice

Monetární expanze při fixním měnovém kursu a DKM
Monetární expanze vede ke zvýšení nabídky reálných peněžních zůstatků a tím i k poklesu domácí úrokové míry pod světovou úroveň. Toto snížení vyvolá silné kapitálové odlivy, pokles měnových rezerv domácí země a tlak na devalvaci (depreciaci) domácí měny. Centrální banka musí nakupovat domácí a prodávat zahraniční měnu. Tím dojde ke snížení nabídky reálných peněz a úroková sazba se opět posune na úroveň světové (posun LM). Úroveň produkce se nezmění, protože přizpůsobovací procesy v mezinárodní ekonomice působí tak rychle, že bodu E1 není v malé otevřené ekonomice fakticky dosaženo.
Monetární politika je za těchto předpokladů neúčinná v ovlivňování produkce a úrovně úrokové sazby.

Při fixních měnových kursech a DKM je nabídka peněz spojena s platební bilancí. Schodek platební bilance vyvolaný snížením úrokové míry v důsledku monetární expanze vyvolá automatickou monetární restrikci. Peněžní zásoba se tak stává endogenním faktorem a centrální banka nemůže za těchto podmínek kontrolovat ani peněžní zásobu, ani úrokovou sazbu, ani úroveň rovnovážné produkce. (Monetární restrikce tedy vyvolá automatickou monetární expanzi.)

Monetární expanze při flexibilním měnovém kursu a DKM
Snížení úrokové sazby pod úroveň světové zabraňuje odlivu kapitálu, což způsobuje depreciaci domácí měny, která stimuluje vývozy domácí produkce a zdražuje dovozy => růst čistých vývozů. Růst důchodů vyvolaný monetární expanzí současně zhoršuje běžný účet platební bilance. Toto zhoršení je kompenzováno růstem čistých exportů vlivem devalvace měny.

Monetární politika má silný účin při ustavování jak vnitřní, tak vnější rovnováhy a měnový kurs se pasivně přizpůsobuje změnám peněžní zásoby.

2. Vysvětlete fiskální politiku a její nástroje pomocí modelu IS-LM v uzavřené a otevřené ekonomice

Fiskální politika
Účinností fiskální politiky rozumíme fakt, zda její uplatnění může ovlivnit úroveň rovnovážné produkce, resp. v jakém stupni.
Expanzivní fiskální politika je uplatňována s cílem zvýšit úroveň rovnovážného důchodu (zaměstnanosti) a zahrnuje:
a) přírůstek vládních nákupů zboží a služeb ;
b) zvýšení transferových plateb vlády ;
c) efekt snížení autonomních daní ;
d) snížení sazby důchodové daně (t).

Fiskální expanzí je jak přírůstek všech jejích složek, tak přírůstek jedné nebo několika z jejích složek.

Změna fiskální politiky vede ke změně podmínek, které kondenzuje křivka IS (posun IS). Zvýšení vládních nákupů statků a služeb vyvolá při původní úrokové sazbě i0 převis poptávky po penězích nad nabídkou. Veřejnost začne prodávat ostatní aktiva a tím vzniká převis nabídky na trhu ostatních aktiv a tedy tlak na snížení cen těchto aktiv a zvýšení úrokové sazby. Zvýšená úroková sazba vytěsní (při pozitivně skloněné LM) část soukromých autonomních výdajů (investičních i spotřebitelských). Vytěsnění tak bude tlumit přírůstek důchodu vyvolaný fiskální expanzí.

Cílem fiskální restrikce je brzdit nadměrný ekonomický růst a inflační procesy vyvolané nadměrnou agregátní poptávkou, snížit rozpočtový deficit atd.
Sklon křivky IS a LM a účinnost fiskální politiky
Velikost vytěsňovacího efektu (úplný, částečný, nulový) je závislá na sklonu křivek IS a LM:
1) Křivka LM je horizontální => citlivost poptávky po penězích na úrokovou sazbu je maximální ( h se blíží ∞) =>fiskální expanze má maximální účinnost a vytěsňovací efekt je nulový (past likvidity);

2) Křivka LM je vertikální => citlivost poptávky po penězích na úrokovou sazbu je nulová (h = 0) => účinnost fiskální expanze nemá žádný účinek a vytěsňovací efekt je úplný;


Fiskální politika v otevřené ekonomice

Fiskální expanze při fixním měnovém kursu a DKM

Účinnost fiskální expanze za těchto podmínek:
1. dokonalá kapitálová mobilita (DKM);
2. fixní měnový kurs;
3. úrokové sazby domácí se rovnají světovým;
4. existence nevyužitých zdrojů => nabídka domácí produkce je elastická a její cenová úroveň je fixní;
5. analyzované země jsou příliš malé na to, aby mohly ovlivňovat důchod v cizích zemích nebo úroveň světových úrokových sazeb.

Zvýšení domácí úrokové míry vlivem např. vládních nákupů vyvolá při DKM silný kapitálový příliv => zvýšení domácí měnové rezervy => tlak na revalvaci měnového kursu. Centrální banka musí intervenovat na udržení kursu prodejem domácí měny na mezinárodním měnovém trhu a nákupem zahraniční měny.


Fiskální expanze je při dokonalé kapitálové mobilitě a fixním měnovém kursu velmi efektivní – dochází ke zvýšení rovnovážné produkce (a zaměstnanosti).

Fiskální expanze při flexibilním měnovém kursu a DKM
Při flexibilním měnovém kursu není potřeba intervence na udržení měnového kursu (platební bilance je vždy vyrovnaná). Vychýlení domácí úrokové míry nad světovou vyvolá silný kapitálový příliv, ale centrální banka nemusí intervenovat. Revalvace (apreciace) vyvolá zlevnění dováženého zboží => růst dovozů a pokles vývozů => zhoršení běžného účtu platební bilance.


Fiskální expanze vede za uvedených podmínek k úplnému mezinárodnímu vytěsňovacímu efektu a apreciaci domácí měny.
Reálným efektem fiskální expanze je:
1. snížení exportů;
2. zvýšení importů;
3. změna ve skladbě důchodu i platební bilance.
=> pokles exportu a zvýšení importu plně kompenzuje vládní výdaje – nedojde ke zvýšení důchodu

1. Charakterizujte národohospodářský produkt, jeho deriváty a jeho měření a vysvětlete vztah mezi produkční funkcí a hranicí produkčních možností

Hrubý domácí produkt (Gross Domestic Produkt – GDP)
HDP je souhrnem veškeré finální produkce a služeb vyrobených v dané zemi za dané časové období (zpravidla 1 rok) výrobními faktory bez ohledu na jejích vlastníka.

Hrubý národní produkt (Gross National Produkt – GNP)
HNP je souhrnem veškeré finální produkce a služeb vyrobených v dané zemi za dané časové období (zpravidla 1 rok), za použití výrobních faktorů jejichž vlastníky jsou občané dané země, bez ohledu na to, ve které zemi jsou výrobní faktory využívány.

NPI = čistý důchod z majetku v zahraničí; NPI = EX – IM => vztah mezi GDP a GNP:
GNP = GDP + NPI


Deriváty národohospodářského produktu
Nominální GDP = hodnota výstupů ekonomiky v cenách běžného období
GDP nom = Σp1*q1
Reálný GDP = výstup za určité období, měřený ve stálých cenách ( = v cenách nějakého základního období); umožňuje reálné posouzení změn v ekonomice
GDP real = Σp0*q1
Potenciální GDP = úroveň výstupu ekonomiky při plném využití výrobních faktorů
GDP na hlavu = výstup ekonomiky na 1 obyvatele


Metody měření GDP
a) Výrobní (produktová) = součet přidaných hodnot zpracováním nakoupeného materiálu a polotovarů firem ve všech odvětvích činností;

b) Výdajová = celkové výdaje na nákup zboží a služeb na straně poptávky
GDP(AD) = C + I + G + NX;

c) Důchodová = souhrn důchodů, které obdrží vlastníci výrobních faktorů = NI (národní důchod)a nedůchodových složek (nepřímé daně (T) a kapitálové odpisy (a))
GDP(AD) = NI + T + a
NI = w + i + r + π π….finanční zisky vč. dividend
w….hrubé mzdy a platy
i….čisté úroky
r….renty z půdy a nemovitostí
Čistý domácí produkt (NDP) a čistý národní produkt (NNP)
NDP = GDP – a NNP = GNP – a
a … amortizace (kapitálové odpisy
Produkční funkce a hranice produkčních možností
Produkční funkce charakterizuje klasický makroekonomický model. Tento model vychází z existence dvou ekonomických subjektů – firem a domácností a z existence trhu statků, pracovního, kapitálového a peněžního trhu. Produkční funkce opírající se o technologii jednotlivých firem vytváří vztah mezi úrovní vstupu faktorů a úrovní výstupu.
Y = f (K,L)
Y… skutečný výstup K… reálný kapitál L… množství práce


Víc jsem bohužel nenašla. :o( Jestli ještě něco najdu, tak pošlu opravenou verzi.

Městská próza

Městská próza

Ignát Hermann (1854 – 1935)
Narodil se v Praze. Studoval žurnalistiku, redaktor Národních listů, humoristický časopis Švanda Dudák.

Prózy a črty ze života Prahy:
Nedělní povídky (2004) – humoristický výbor
U snědeného krámu (1890 – román, kupec Martin Žemla spáchá kvůli nešťastnému sňatku sebevraždu, zfilmováno
Otec Kondelík a ženich Vejvara (1896) – zfilmováno
Tchán Kondelík a zeť Vejvara (1902) – otec Kondelík se stal určitým typem omezeného člověka, zfilmováno


V 90. letech NATURALISMUS

Karel Matěj Čapek Chod (1860 – 1927)
Narodil se v Domažlicích. Studium práv nedokončil. Byl žurnalista, redaktor Národních listů, prozaik, kritik.

Dílo:
Povídky (1892)
Nejzápadnější Slovan (1893) – romaneto, má 3 části: romantismus, realismus a naturalismus
Kašpar Lén mstitel – naturalistický román


Josef Karel Šlejhar (1864 – 1914)
Narodil se ve Staré Pace. Studium chemie nedokončil. Vystřídal různé profese: úředník, rolník, učitel. Velmi důsledně uplatňoval naturalismus.

Dílo:
Co život opomíjí (1895) – obsahuje povídku Kuře melancholik (r. 1999 zfilmováno)
Kyvadlo vděčnosti – soubor povídek
Peklo (1905) – román


Josef Merhaut (1863 – 1907)
Narodil se ve středních Čechách (Zbiroh). Od roku 1885 bydlel v Brně. Pracoval jako redaktor deníku Moravská orlice, divadelní kritik.

Dílo:
Černá pole (1897) – povídky o brněnských občanech
Vranov (1906) – román, poutní místo, otázka vztahu muže a ženy


Václav Hladík (1868 – 1913)
Žurnalista, redigoval časopis Lumír. Byl ovlivněn francouzskou literaturou.

Dílo:
Z pražského ovzduší (1894) – soubor povídek
Evžen Voldán (1905)


Růžena Svobodová (1868 – 1920)
- symbolismus a impresionismuss
- žena Františka Xavera Svobody, avšak důvěrná přítelkyně Františka Xavera Šaldy

Dílo:
Na písčité půdě (1905)
Přetížený klas (1905)
Marné lásky (1906)
Černí myslivci (1908) – 9 romaantických příběhů

- výbor próz 90. let: Vteřiny duše (1989)

Arnošt Procházka (1869 – 1925)

Arnošt Procházka (1869 – 1925)

Představitel dekadence. Rodák z Prahy. Studoval gymnázium, avšak studium práv nedokončil. Věnoval se úřednické činnosti. Oddával se životu umění. Byl majitelem
a hlavním redaktorem Moderní revue – zaniká jeho smrtí.
Byl i literárním kritikem. Své kritiky otiskoval i ve Vesně, Nivě i Literárních listech. Věnoval se i překládání, především francouzské literatury. Překlady otiskoval v Moderní revue.
Psal také poezii:
Prastibolo duše (1895) – sbírka, nové vydání až v roce 2000, ilustrované Karlem Hlaváčkem, projevují se pocity únavy,zmaru, smrt, opojení smrti, umělecká tématika, sexuální a erotická tématika

V knihách dával dohromady své kritiky i recenze:
Cesta krásy (1906) – soubor kritik
České kritiky (1912)
Francouzští autoři a jiné studie (1912)


Emanuel z Lešehradu (1877 – 1955)

Vlastním jménem Josef Marie Lešehradský z Lešehradu. Celý život žil v Praze, kde se narodil i zemřel. Pracoval jako úředník (např. na pražském magistrátu), archivář. Měl bohatý archiv a knihovnu (Lešehradeum), kterou potom předal veřejnosti. Psal poezii, prózu, drama, dokonce i překládal (většinou do francouzštiny).

Napsal řadu básnických sbírek:
Květy samoty (1899)
Sny bolesti (1908)
Hudba srdce (1912)

Zabýval se okultismem – patřili mezi ně Svobodní zednáři: společenská elita, měli své rituály. Patřili mezi ně např. Beneš, Masaryk…
Vydal spis Tajné společnosti v Čechách(1922).


Jan Opolský (1875 – 1942)

Většinou žil v Praze. Pracoval jako úředník. Tvorbou měl blízko k Hlaváčkovi. Psal do Moderní revue, do Lumíru.
Psal poezii:
Jedy a léky (190)
Hrst ironie a satiry (1911)

Byl také prozaikem (psal drobné prózy a povídky):
Kresby uhlem (1907)


Karel Červinka (1872 – 1949)

Je spjat s Brnem, kde pracoval jako soudce. Byl básníkem i prozaikem. Psal z prostředí soudů a úřadů. Také jej inspirovala krajina (příroda).

Dílo:
Krajiny a nálady (1894) – poezie
Vysušený močál (1915) – próza


Otakar Theek (1880 – 1917)

Patří k buřičům. Začíná psát ve znamení veršů inspirovaných Březinou, pak dekadence…

Dílo:
Výpravy k já (1900)
Úzkosti a naděje (1911) – sbírka


Příslušníci katolické moderny

Karel Dostál Lutinov
Sigismund Ludvík Bouška
Xaver Dvořák

1900 – 1918 (2. období)

1900 – 1918 (2. období)

- české země byly součástí Rakouska – Uherska
- do r. 1916 František Josef I., poté vystřídán Fr. Ferdinandem d´Estem
- charakteristický velký rozvoj průmyslu (Škoda Plzeň)
- r. 1914 už 14 českých bank
- stadium kapitalismus, také rozvoj různých konfliktů, demonstrace: 1. světová válka
- 1905: první ruská revoluce (ohlas i u nás)
- všeobecné volební právo (uzákoněno 1907)

Činní jsou i někteří Ruchovci a Lumírovci (S. Čech, J. Vrchlický, J.V. Sládek, A. Sova, S. Machar, O. Březina). Existuje i jakási politizace umění.


Nová generace

Anarchisté, buřiči
S.K. Neumann, Fráňa Šrámek, K. Toman, V. Dyk, Fr. Kellner, J. Mahen, P. Bezruč
Anarchismus – 19., 20. století
- ideály: absolutní svoboda, odmítá kapitalismus i militarismus, proti náboženství
1) anarchismus individualistický: využívá atentáty na (na ministra, císaře)
2) kolektivistický: stávky, demonstrace

- převážně v Rusku, v severních Čechách
- členy často dělníci, studenti, spisovatelé
- v Čechách existuje Česká anarchistická federace
- časopis Nový kult – S.K. Neumann
- rozvoj anarchismu v 1. desetiletí 20. století do roku 1910
- Jaroslav Hašek, Marie Majerová
- centrem byla Olšanská vila (bydlel v ní S. K. Neumann)
- anarchisté žili bohémským životem (tzv. „volná láska“), buřičství, recese

Nová (druhá) vlna moderny

- spisovatelé i výtvarníci
- 1911: skupina výtvarných umělců
- časopis Umělecký měsíčník: prolínání výtvarného umění s literaturou
- časopis Volné směry
- redaktoři: J. Čapek, V. Špála, E. Fila, B. Kubišta
- 1905: výstava děl E. Muncka – rozvoj kubismu, expresionismu

1913: Almanach na rok 1914 – zakladatel František Borový, malíři i spisovatelé (O. Theek, bratři Čapkové, S.K. Neumann, Fr. Langer, A. Novák, J. Čapek, V. Špála, B. Kubišta)
J. Čapek – text Tři prózy: projev kubismu v literatuře (jinak především ve výtvarném umění)

Nástup civilismu:

S. K. Neumann – Ať žije život (1920) – směry starší, předválečné
Nové zpěvy (1918) – projev českého civilismu

Časté překlady z francouzštiny, kontakty s francouzskými spisovateli.

1914: začátek 1. světové války
- vojáky na frontě byli: S. K. Neumann, Fráňa Šrámek, František Gellner, J. Hašek
- nastalo ochromení kulturního života
- idea samostatného státu: 1916 – 1917 (zahraniční odboj – Masaryk, domácí odboj proti
Rakousku – K. Kramář, V. Soukup, A. Rašín, V. Dyk)
- původně uvažovali o vzniku království – o vznik samostatné republiky se zasloužily české
české legie

17. 5. 1917 – vyšel v deníku Večer: Manifest českých spisovatelů = článek adresovaný českým poslancům ve Vídni („český svaz“)
- hlavním iniciátorem byl Jaroslav Kvapil
- Manifest podepsalo 222 spisovatelů: O. Březina, A. Sova, S. Machar, F. X. Šalda,
I. Olbracht, A. Jirásek, K. M. Čapek – Chod, K. Toman, V. Dyk, J. a K. Čapkové,
A. Novák, A. Stašek, J. Mahen, M. Majerová….
- hlavním požadavkem byl samostatný stát
- další požadavky: volnost shromažďovací, odstavit cenzuru ve věcech mimovojenských,
amnestie pro vězněné politiky, úplné občanské svobody…
- Manifest však zkonfiskován = považován za protistátní vystoupení
- vedlo to však k posílení postavení spisovatelů ve společnosti

1917, 1918 - v Praze manifestace za samostatný stát, mluvčím A. Jirásek
Ohlasy na manifest: 16. 5. 1937 – K. Čapek v Lidových novinách: první svobodný projev
po letech, obnova svobody, spisovatelé přísahali na evropskou demokracii.
V témže čísle Lidových novin: F. Peroutka: Před dvaceti lety a dnes – manifest = duchovní teror.
1938: manifest Věrni zůstaneme – přímo se v něm přihlásili i manifestu z roku 1917

NOVÉ UMĚLECKÉ SMĚRY

NOVÉ UMĚLECKÉ SMĚRY

Kubismus
- především ve výtvarném umění, v architektuře
- v literatuře jen okrajově
- „kubismus byl nejpodivuhodnější revoluce století“(Jean Cassou)
- 1907 ve Francii: zakladatelé - Pablo Picasso (Avignonské slečny)
- Georges Brakue
- Cubbes = krychle – kubismus
- spontánnost
- inspirace v gotice, v černošských plastikách (tzv. „negerská tvorba“)
- experimenty s pohledy (zepředu, ze strany)

3 fáze kubismu:
1. počátky – 1907 – 1908
2 begin_of_the_skype_highlighting              1907 – 1908 2      end_of_the_skype_highlighting. analytický kubismus – 1909 – 1912
3. syntetický kubismus – 1912 – 1924

- španělský kubismus
- český kubismus: skupina výtvarných umělců – A. Procházka
- v architektuře navrhovali i nábytek – stůl, židle, vnitřní vybavení


Kubofuturismus
- kubistický pohled na svět
- futuristický zájem o techniku
- hlavně v Rusku 1910 – 1930
- představitelé V. Majakovskij, V. Chlebnikov (lit.)
- malíři: K. Malevič
- fantazie, motivy snu, volný verš, experimentální jazyk
- tvorba plakátů, divadlo


Futurismus
- z latinského futurus = budoucí
- především v Itálii, zčásti v Rusku
- v literatuře, ve výtvarném umění, v divadle, ve filmu (1909 – 1925)
- revolta proti společnosti, zavrhovali dosavadní formy umění, odmítání tradice
- přimykají k technice, síle a expanzi
- filozof. základ: F. Nietzche, H. Bergson


Filippo Tomasso Marinetti (1876 – 1944)
- vydal manifest futurismu – francouzsky 1909, italsky 1912
- sbírka Osvobozená slova (1919), český překlad 1922
- pořádal přednášky o futurismu (prosinec 1921 – přednáška v Praze, psal o ní E. Bass
v Lidových novinách, nepříznivé hodnocení M. přednášky)

Malíři:
Umberto Boccioni
Gino Severini
Carlo Carra

- vliv na Bohumila Kubištu
- pozdní aplikace futurismu u Jiřího Koláře


Civilismus
- z latin. civilis = občanský
- inspirován technickou civilizací, technickým pokrokem
- i sociální otázky
- předchůdci: W. Whitman – Stébla trávy
J. Verne
S. K. Neumann – Nové zpěvy, 1918
J. Hora – Strom v květu, 1920
- i v poetismu


Expresionismus
- z latinského expressio - výraz
- první čtvrtina 20. století
- v literatuře, v divadle i výtvarném umění
- reagovali odmítavě na impresionismus a naturalismus
- obracení do nitra člověka, vnitřní svět
- zachycovali negativní pocity člověka (strach, úzkost, smrt)
- dualismus ducha a hmoty
- velký subjektivismus, velké kontrasty
- drastické, odpudivé umění, různé deformace, vulgarismy
- polarita dobra a zla, osamocení lidé, šílenci
- podnikají nesmyslné, bezcílné cesty
- pesimismus, nihilismus, sny, vize, extáze
- typické absence logiky, častá racionalita
- pracují s podvědomím
- filozof. základ: F. Nietzche
A. Schoppenhauer
S. Kierkegaard
- hlavně v Německu (časopis Die Kation, Der Sturm, Der blaue Ritter – mnichovská skupina),
Rakousku, Švýcarsku
- Hermann Hesse: román Stepní vlk
- Alfred Döblin: román Berlin Alexanderplatz

Soumrak lidstva (1920) – antologie prací německého expresionismu
- vliv na: Ladislav Klíma, Richard Weiner
- Jakub Deml: Hrad smrti
- bratři Čapkové: Boží muka

Literární skupina – poválečná skupina ve 20. letech v Brně kolem časopisu Host (Lev Blatný, Čestmír Jeřábek, J. Chaloupka)


Dadaismus
- ve Švýcarsku (Zurich – kabaret, Voltaire = rodiště dadaismu)
- „dada“ – zkomolenina – hračka
- od roku 1918 do poloviny 20.let
- poté Francie, Německo
- odmítnutí války ve společnosti i v umění
- velmi negativní směr
- provokovali, absolutní svoboda v tvorbě, černý humor, spontánnost, absurdnost života,
typické hříčky
- není nutné nadání
- „Návod jak vytvořit dadaistickou báseň“
- hlavní tvůrci: Tristan Tzara
Hugo Ball
Hans Arp
- Německo – Berlín, Francie - Paříž
- vliv na českou literaturu – poetismus: V. Nezval – Moderní básnické směry
- ve Francii se dadaisté stali surrealisty


Článek podporuje:
české ložnice, dětské postele, rustikální nábytek

Poezie 1900 – 1918

Poezie 1900 – 1918
- je tvořena několika generacemi: generace 90.let, ruchovci a lumírovci, anarchisté a buřiči
- politizace literatury, satira, antimilitarismus, sociální problematika
- přiklání se k dobové realitě, zčásti navazuje na poezii 90. let, inspirace lidovou slovesností,
písňovost, poezie kabaretů, proměna slovníku – obyčejná slova „z ulice“

Díla:
Strom života – Jaroslav Vrchlický (vliv Whitmana)
Ruce – Otokar Březina
Dobrodružství odvahy (1906), Zápasy a osudy (1910), Kniha baladická (1915) – Sova
Slezské písně (1909) – Petr Bezruč
Svědomím věků – Machar
Všemu navzdory – Theer
Hovory se smrtí – J. K. ze Lvovic


Stanislav Kostka Neumann (1875 – 1947)
- narodil se v Praze, otec advokát a poslanec
- žili v Praze – Olšanech (vila), hned po smrti otce žil s tetami
- nedokončil gymnázium, celý život se věnoval literatuře a žurnalistice, vězněn za činnost
s Omladinou
- od konce 19. století – anarchismus čas. – Nový kult (1897 – 1905)
- syn – herec Stanislav Neumann, manželka Kamilla – odchod v roce 1905, druhá žena
Božena – odchod do Brna (Řečkovic), potom do Bílovic nad Svitavou
- velmi ho okouzlila příroda kolem Bílovic, kde se setkával s bratry Čapkovými -
korespondence 1902 (Neumann – Čapci – Dyk)
- 1915: odchod na frontu (jižní fronta v Maďarsku a Albánii – zdravotní služba), vzpomínky
(Válčení civilistovo)
- po skončení války založeno KSČ – čas. Červen, Kmen, Prolet kult….
- za druhé světové války pobýval na Českomoravské vysočině, třetí žena Lída Špačková
- poezie na počátku 90. let: Nemesis, Honorum custos (1895, psána ve vězení v Plzni –
Bory)
Apostrofy hrdé a vášnivé, Satanova sláva mezi námi (1897, silně ovlivněna dekadencí, kult
satana, smrt)
Sen o zástupu zoufajících (1903, verše sociální, anarchismus
ovlivněn civilismem a vitalismem
Kniha lesů, vod a strání (1914, sbírka přírodní lyriky, dominuje příroda různých ročních
období, pravidelný verš – podoba s Nerudovou poezií)
Nové zpěvy (1918, obdiv technice, moderní civilizace – Zpěvy drátů, Zpěvy z hlomozu, Zpěvy světel – 3 části, psána volným veršem)
30 zpěvů z rozvratu (1918, 1. část ve znamení civilismu, ve 2. promítání zážitků z války)


Fráňa Šrámek (1877 – 1952)
- narozen v Sobotce (Český ráj)
- absolvoval gymnázium, zčásti práva
- od roku 1903 žil v Praze, redaktor čas. Práce, spolupráce s Neumannem, také na frontě
- po válce žil v Praze
- sblížení s K. Čapkem a jeho generací, tzv. pátečníci
- v meziválečných letech jen literatura

Dílo:
Života bído, přec tě mám rád! (1905, bojovné verše proti bezpráví, militarismu, vojně)
Modrý a rudý (1906, také anarchistická sbírka)
Splav (1916, poezie přírodní, milostná, motivy snu a skutečnosti, stesku, melancholie, 1922
rozšířena)
Nové básně (1928)
Ještě zní (1933, obě obsahují básně smutné, hořké, plné životní rezignace)
Rány, růže (1945, reakce na válku, osvobození, motivy domova)


Viktor Dyk (1877 – 1931)
- narozen v Pšovce u Mělníka
- vystudoval gymnázium i práva, věnoval se žurnalistice, řídil Lumír, redaktor Nár. listů
- literatura, politická činnost, zapojení do domácího odboje, vězněn ve Vídni
- zastánce nacionalismu, zemřel u jadranského ostrova na srdeční infarkt

Dílo:
A porta inferi (1897)
Síla života (1898)
Satiry a sarkasmy (1905)
Pohádky z naší vesnice (1910)

- politická poezie, narážky na dobu, měšťáky
- tetralogie: Lehké a těžké kroky (1915)
Anebo (1918)
Okno (1921)
Poslední rok (1922)
-politické a vlastenecké verše, boj za národní samostatnost
- báseň Země mluví (Okno): 1917 otištěna v Lumíru, Úsměv (Okno) – věnována A. Jiráskovi
- pochmurné depresivní sbírky Domy (1926), Devátá vlna (1930)
- Milá sedmi loupežníků: epická skladba, 906
- Giuseppe Moro (1911), symbolistický příběh námořníka


Karel Toman (1877 – 1946)
- vlastním jménem Antonín Bernášek, narozen v Kokovicích u Slaného (střední Čechy)
- práva nedostudoval, mnoho let byl žurnalistou a básníkem: Moderní revue, Nový kult
- redaktor Národních listů
- typický anarchista, bohém (chodil pěšky, např. do Paříže)
- po válce pracoval jako knihovník v Knihovně národního shromáždění
- především básník
- na počátku dekadentní básně

Sbírky:
Pohádky krve (1898)
Torzo života (1902)
Melancholická pouť (1906)

- především milostná poezie, vzpomínkové verše

Sluneční hodiny (1913) – polarita domov x cesty po západní Evropě
Měcíce (1918) – 12 básní, tzv. měsíční básně, milostné, přírodní verše
Verše rodinné a jiné (1920)
Hlas ticha (1923)
Stoletý kalendář (1926) – osobní i společenské verše, vznik 1. republiky


František Gellner (1881 – 1914)
- narozen v Mladé Boleslavi
- studoval gymnázium a techniku – obě nedokončil
- v Mnichově a Paříži studoval malířství (1905 – 1911 ve Francii žil, rok s Marií Majerovou)
- spolupracoval a byl redaktorem Lidových novin v Brně, karikaturista, kreslíř
- 1. svět. válku povolán na východní frontu: září 1914 prohlášen za nezvěstného

Dílo:
Po nás ať přijde potopa! (1901)
Radosti života (1903)
- bohém. tématika: pijáctví, neúspěšná studia, lásky, cynismus, nihilismus

Nové verše (1919) – vydal Neumann, motivy z ciziny, vzpomínky
na bohémská léta, život v Brně

- psal i prózu, soubor povídek:

Cesta do hor a jiné povídky (1912)
Don Juan – veršovaný román (1912)

- divadelní hry, rozepsal i román, fejetony v Lidových novinách


Jiří Mahen (1882 – 1939)
- narozen v Čáslavi, vlastním jménem Antonín Vančura (příbuzný s Vl. Vančurou)
- studoval FF v Praze (čj – nj)
- okruh kolem Neumanna – Nový kult (poprvé Jiří Mahen – podle Mahen – E. Zola (hrdina
jeho knihy) – původně tiskařská chyba
- SŠ Hodonín, Přerov, potom Brno
- v Brně se stal redaktorem Lidových novin, Svoboda, věnoval se divadlu, dramatik, divadelní
kritik, učil na konzervatoři, knihovník, poté ředitel Městské knihovny v Brně
- prozaik, dramatik, kulturní organizátor, zájem o výtvarné umění, přátelil se s Nezvalem,
Halasem, Plevou
- rád rybařil, psal i odborné práce o rybách (ichtyolog)
- manželka Karla, napsala vzpomínky: Život s Jiřím Mahenem (1978)
- ukončil život sebevraždou ( Mahenův památník na Mahenově ulici – oběsil se, deprese,
nemoc srdce, nástup fašismu, nacismu, společenské dění, Mahenova knihovna, Společnost
J. Mahena – časopis Milíř, předsedou Ludvík Kundera)

Sbírky:
Plamínky (1907)
Balady (1908, villonské balady)
Rozloučení s jihem (Jadran), 1934
Požár Tater (1934)

Problems connected with sports nowdays

Problems connected with sports nowdays
• I think that the main problem connected with sports nowdays is that the reason why people did sports a hundred years ago and why they do it now changed
In the past - people did sports for fun, they just wanted to move their bodies, they didn’t care whether they would get on Olympic games - they liked the sport for itself and the sport made them happy

Nowdays - in our present society, when the world is quickly developing and modernising, when everything becomes more difficult and elaborate, the standard for being the best in something moved up > only very few people can stand on the real peak of human race and sportsmen think that they can if they work very, very hard; so the reason is not the fun of the game or sport, but it is to be the best, to beat everybody and to show everybody I’m the best
• and what’s the result of this degeneration of the function of sports ? > people regardlessly try to win at any price, fair play is not important anymore and spotsmen start to take drugs (no matter they destroy their body, but they win and that’s what they want)

• another problem is commercialism of sports and Olympic games - sportsmen need proffesional and expensive equipment, so the companies support them and than everybody can see that the fastest man wears a Nike T-shirt; sometimes I think that the competers didn’t win for themselves but for the company; it’s not surprising anymore when you see a famous sportsman in a commercial or when he has a restaurant (e.g. Michael Jordan’s in Chicago)


Sports and me
• I think that the main and only function of any sport is to bring happiness and fun from moving; of course it is nice to win some competiton but the winner has to say : “OK, maybe I’m so good maybe it was just a luck, but I like this sport and I would be happy the same if I was the last”

• when I was young, I used to play tennis for about 3 years, but I must say I didn’t like it very much; I didn’t like going to trainings because there were too many people and I was the youngest and the worst of them; but what I liked was to play on weekends mornings with my father (I beated him twice)

• I did judo for approximately one year but I gave it up because I didn’t like it at all - I was kind of sensitive

• now I play frisbee and it’s the greatest game in the world; it originated in America in 1960’s and came to Europe in early 90’s, I started to do it 2 years ago and quickly learned the basic - throw the disc, now I’m not the worst; once a week we go running and another day we train in a hall or outdoor during the summer; I’ve been only on four ultimate cups and our team was always on last three positions; but it doesn’t matter, we are relatively young team and we all like it

• I would also mention that I do rollerblade skating, but mainly during the summer

• I don’t watch TV very much but if I had to choose a sport to watch, it would be hockey - it is quick, action and CR is good in it

Sports popular in our country and in the English-speaking world
CR - Czechs are traditionally good in hockey, football and athletics; I think that I don’t have to remind the Olympic games in Nagano, because everybody in Czech country knows our “Golden Team” or at least goalman Hasek or forward Jagr; we were good in football between two world wars and now it is still the traditional sport, but rather domestic; we have always been good in athletics and still are; I could name Zatopek, Fibingerova from 50’s and 60’s and Zelezny, Kasparkova and Dvorak from present days

USA - we could say that Americans created their own, very uncommon sports, which became more popular than anything else - baseball, basketball, American football and golf; 40 000 people visiting one match is not surptising, but many people go there not to see the match, but their heroes or to chat with friends; you can get 10 000$ if you catch the homerun from Mark McGuire

England - traditional sports would be here probably football and tennis; although the English tennis players haven’t been succesful since 1930’s, Wimbledon is the most famous of all lawn tennis centres; it is home of the “Lawn Tennis Championships on Grass”, the oldest and most prestigious of the tournaments; Wimbledon is situated in Church Road, in a residential district of southwest London; there are some 16 grass courts and 10 clay courts, the Centre Court and the No.1 are the two principal courts; the first championships were held by the All-England Club in 1877 at the original site in Worple Road, Wimbledon

Highland Games - series of organized sports events held in Scotland annually since the 19th century and in many places in Canada and the United States; one of the best known of the games is the Braemar Gathering, held in Aberdeenshire in Scotland in August; competition for prizes is held in the standard athletic events and in uniquely Scottish sports such as tossing the caber - a fir tree pole about 5 m long and weighing about 41kg and the weight - a 25-kg sphere; Scottish dancing, Gaelic recitations, and the playing of the bagpipes are also featured


Článek podporuje:
inline hokej, nordic skating, helmy levně

CZECH LIFESTYLE

CZECH LIFESTYLE

The first thing to say is that czech lifestyle itself is not strictly czech. It is influenced by neighbouring countries,mainly by Germany and Austria. But in my opinion the country which influences czech lifestyle most is the USA which also changes lifestyle of the whole Europe. But of course we do have many typical czech habits and ways of doing things in our lives!

If we speak about place for living, the important thing to say is that so many people still live in blocks of flats. Here we can still see the influence of comunism. In this period blocks of flats were seen by the government as the best place for living and they were built in every town and also in many villages. These buldings often do not look very good, they are grey and high and usualy many of them are built on one place together. But in the past ten years people started to move to family houses. These are built in parts of the cities, which are far from centre and also in villages. For exaple in Prague have been built whole parts consisting of these houses.

Also the way of our grandmother´s cooking sometimes still remains comunism. Because these days meat was very expensive and the one who cooked it at home more than once or twice a week was seen as someone wealthier. And the others just envyed. It seems funny now. But nowadays there have been great changes. Our cousine has been influenced by the Western European coutries and also by American hamburgers and Coca - cola. People in Czech Republic started eating healthier and I think this is a good way.

In my opinion, the thing which hasn´t changed for past 50 years is number of children in an average family. It´s still one or two. Also almost all birthdays and anniversaries celebrates the whole family together. But these days we can see the influnce of the rest of Europe and USA - many women want to live alone, or want to have child but not man. They want to be more independent. Or both men and women live very often alone till they´re about 30 years old, because they want to make a career and money.

The next thing to be noticed is that the way of spending free time has changed a lot. And I think this is the part of czech lifestyle which has been influenced mostly by USA. Nowadays many people sit in front of the TV and eat there - in USA these people are called couch potatoes. Or eating pop-corn in cinema is, I think, a typical American habit and many czech people influenced by this do the same. Also TV and cinema are influenced America. But in Czech Republic I think you have many possibilities how to spend your free time - especially in bigger towns. There are usually many sport fascilities like swimming pools, tennis courts, sports centres ... and also many fascilities for entertainment like cinemas or music clubs.

Travelling and the way of spending holidays is the thing which has changed completely in past ten years. Now people can travel wherever they want. And they do so. Many families save money all the year to have a holiday abroad because this kind of holiday is still rather expensive.
And finnaly - attitude to work. In the Czech Republic people are still a little bit lazy. But these days I think more and more people realize that it´s not a good way how to earn money, which they want so much. So it´s getting better.

I think that Czech lifestyle is very interesting, because if we compare it with neighbouring countries, there still is a difference and I think we shouldn´t let our lifestyle be influenced by the others too much.

The Czech Republic

The Czech Republic

Vocabulary
equal - rovný
interior - vnitřní
defence - obrana
labour - práce
supreme - najvyšší
contemporary - dnešní, soudobý
engineering - strojírenský
varied - rozmanitý
dean - děkan
in favour - ve prospěch
fertile - úrodný
clay - jíl, kaolín
establish - vytvořit


Over the map, industry, politics

Where is the Czech Republic situated?

What is its area and number of inhabitants?

What are the most important mountain ranges in our country?

What rivers can be found in our territory?

What are our natural resources and where are their deposits?

What kind of industry is developed here? Which are typical products for our country?

Which are the main agricultural areas in CR? What is grown there?

Name some famous castles, chateaux and ruins in Czech Republic.

Do you know any czech spas?

Which spots of natural beauty do you know?

What do you know about our system of govrnment?

What cultural heritage do we have?


History

What was the name of the first state on our territory and when was it founded?

What did the reign of Charles IV. bring to Czech lands?

What do you know about John Huss and the Hussite Movement?

How did the Hapsburg dynasty rule over our country? And what about the reign of Rudolf II.?

When was the independent Czechoslovak Republic established?

Who took over power in our republic in 1948 and how long were they in power?

When and how was the Czech Republic established?

Food and Meals, How to Keep Healthy

In our country daily meals usually start with breakfast, which consists of something to drink such as tea with sugar and lemon, cold or warm milk or a cocoa. Most people breakfast on several slices of bread, rolls or buns and butter, processed or natural cheese, eggs, ham, salami, jam and so on. We can also have something sweet. Quite a lot of people eat cereal or cornflakes with ingredients like yoghurt, chocolate, stewed fruit, walnuts, hazelnuts and so on. We must always remember that breakfast must be healthy, light and easily digestible.

Around noon it is lunchtime. Most people take their meals at the school canteen, or local canteen, but some people prefer going to a restaurant or having fast food in a McDonalds. But I assume that these meals are neither healthy nor substantial. Soups may be either vegetable (potato, tomato, pea, bean, carrot, parsley, celery, mushrooms) or meat teas (beef tea, tripe, chicken, hen). The main dish can be either sweet such as fruit dumplings or pancakes with jam and cream. Or we can have some meat (beef, pork, veal, mutton, lamb) with some vegetables such as potatoes, chips, rice, Czech dumpling, pasta or bread. More healthy fish and poultry are slowly replacing beef and pork. It’s healthy to drink at least one glass of mineral water, juice, tea or beer, after each meal. Scientists recommend drinking at least two litres of water per a day.

At six or seven in the evening comes time for dinner. At this time the entire family is usually together. We often prepare warm dishes. On some occasions we even go out to restaurants. There we can choose from a menu of various dishes. Roast pork with sauerkraut and dumplings, chicken with rice, fried pork chops with mashed potatoes, filet of fish with potato salad, roasted sirloin beef in sour cream sauce and Czech dumplings. For variety we can order a vegetable salad prepared from tomatoes or cucumbers, stewed fruits or a dessert.
While cooking we may add various spices such as garlic, marjoram, pepper, ketchup, vinegar, mustard, onions, and so on.

Inappropriate food is the cause of quite a few diseases. More frequent now are disorders of the digestive track, stomach and small and large intestine. It is noteworthy but not surprising, that young people are now suffering from these diseases. It is because of fast food. So we should always keep in mind also our health and not just listen to our stomach and the fact that we are hungry.

When you want to be slimmer you can try to go on a diet, but I don’t believe in them, because when you eat something with more calories, then all the weight you lost will be back again. It is better to eat more vegetables and fruits, cereal, and other low caloric and healthy food. And it is also better to eat your last meal before seven PM. Finally, when you sit and do nothing, then all the calories are turned into fat, so I can recommend that you should be more active.


-

History of USA

Cuban crisis
• major Cold War confrontation between the United States and the Union of Soviet Socialist Republics (USSR) over Soviet-supplied missile installations in Cuba, regarded by many as the world's closest approach to nuclear war
• after Castro’s revolution on Cuba, Eisenhower’s administrative anulled diplomatic relations with Cuba in 1960, because Cuba abused American soldiers on ambassys, took over American property and supported guerrilas in Latin America
• on April 17, 1962, a group of Cuban refugees, trained and equiped in USA, landed on the Cuban coast, in the Bay of Pigs; Castro’s soldiers were waiting for them and 2,000 Cuban refugees were captured or killed by 20,000 Castro’s army
• in October USA had leaerned that Soviet Union had begun missile shipment and spy planes overflying Cuba had photographed Soviet-managed construction work by August 29; and the first ballistic missile was spotted on October 14.
• after a week of secret consultation with his advisers, during which options of invasion, air strikes, blockade, or diplomacy were discussed, on October 22 US President John F. Kennedy announced his intention of placing a naval blockade around Cuba to prevent the arrival of more missiles.
• Kennedy demanded that the Soviet Union dismantle and remove the weapons, declaring that US naval forces would intercept and inspect ships bound for Cuba to determine whether they were carrying missiles.
• Soviet vessels en route for Cuba turned away to avoid the quarantined zone, while communication between Khrushchev and Kennedy was opened through diplomatic channels. After several days of negotiations during which nuclear war was feared by many to be a possibility, Khrushchev agreed, on October 28, to dismantle the missile sites and return the weapons to the Soviet Union, offering the United States on-site inspection in return for a guarantee not to invade Cuba
• Kennedy halted the blockade and also secretly promised to withdraw US missiles recently stationed in its NATO partner Turkey

JFK
• J.F. Kennedy comes from a 9-children family, his father was a politician and multimillionaire; he studied the best-known universities and during WWII was a soldier in US NAVY (he rescued his crew from Jappanneese); he begun his political career in congress as a strict anticommunist and supporter of working class; he was elected in the presidential office in November 1960
• he introduced some important social-political changes, e.g. Food stamp program (distribute food to poor people from state supplies), Area development act (unemployed people had an opportunity to build needed buildings and new industrial buildings) and Alliance for progress (USA would support the industrial growth in Latin America)
• JFK was assasinated on November 22 in 1963 in Dallas, Texas, by Lee Harvey Oswald

Vietnam war
• Vietnam war was actually the war between USA and Soviet Union - Soviet Union wanted to spread its communist power and USA was afraid of a “domino theory” (if Vietnam became communist, surrounding countries would become communist too)
• in 1949 South Vietnam was formed by French and a guerrila war between North and South begun; USA started to supply French, but only with non-military arsenal; in 1954 Vietcong under a leadership of communist Ho Chi Minh surrounded French in the South with a president N. D. Diem > negotiations in Geneva continued; in 60’s USA sent advisers in South Vietnam (Johnson and JFK were both fond of the war); the struggles begun in 1964 and continued until 1975
• the ground fights were unsuccesful for American soldiers because of the difficult landscape and that’s why USA decided to begin the night bomb raids with huge B-52s
• there were many demonstrations held in USA against the war (mainly in years 67-68) because it costed 25 billion $ a year and several lives
• finally Vietnam was divided by Geneva on 17th paralel

Watergate affair
• a major United States political scandal that began with the burglary and wiretapping of the Democratic party's campaign headquarters and that culminated in the first resignation of a US president
• the burglary was committed on June 17, 1972, by five men who were caught in the offices of the Democratic National Committee at the Watergate apartment and office complex in Washington, D.C.; their arrest uncovered a White House-sponsored plan of espionage against political opponents and a trail of complicity that led to many of the highest officials in the land
• on July 16, 1973, it was told the committee, on nationwide television, that Nixon had ordered a taping system to be installed in the White House to automatically record all conversations; Nixon refused to release the tapes, claiming they were vital to the national security, but US District Court Judge ruled that Nixon must give the tapes
• Nixon gave the tapes to the court, but some subpoenaed conversations were missing, and one tape had a mysterious gap of 18,5 minutes; experts determined that the gap was the result of five separate erasures; Nixon also released written transcripts of 42 more tapes; the conversations revealed an overwhelming concern with punishing political opponents
• rather than face almost certain impeachment, Nixon resigned on August 9, the first US president to do so

Korean war
• a military struggle fought on the Korean Peninsula from June 1950 to July 1953; it begun as a war between South Korea and North Korea but the conflict swiftly developed into a limited international war involving the United States and 19 other nations; from a general viewpoint, the Korean War was one of the by-products of the cold war
• North Korea apparently attacked South Korea without the knowledge of either the Soviet Union or the People's Republic of China; the war began on June 25 when the North Korean leader, Kim Il Sung, invaded the south of the 38th parallel, supported by the growing opposition to South Korea's president and thinking of reuniting the two Koreas; the United States immediately responded by sending supplies to Korea
• US President Harry S. Truman ordered combat forces stationed in Japan deployed to Korea; American forces, those of South Korea, and other nationalities forces were placed under a unified UN command headed by the US commander in chief in the Far East, General Douglas MacArthur
• at the beginning the American and other UN troops were pushed back to a small area in the south-east of South Korea, but McArthur made an excellent offensive and his troops soon reached the south borders of China; after some time they again had to retreat against well-supplied and fresh Chinnese army and McArthur changed his agressive plans only to prevent south Korea from invasion from the north
• the discussions for a ceasefire begun in July in 1951, between representatives of the UN and Communist commands; the truce negotiations continued intermittently for two years

McCarthyism
• the early 50’s in USA are often known as McCarthyism, a by-product of the cold war, when the people feared being attacked by nuclear weapons, spreading communism and this was also period of spies and secret agents
• General Joseph McCarthy commanded troops in the Korean war and was well-known for his strong hate of communists; because of his agressive military strategy he was relieved from the command
• he continued his career as a politician and was a chief of the US House of Representatives Committee of Un-American Activities; he became famous with his list of 200 communist in state department and he continued to blame hundreds of people of being member of the Communist party; he was accusing like he was mad and lost all of his popularity
• this persecution of former communists culminated when the Hollywood Ten (American writers who refused to answer whether they had been members of a communist party) were prisoning and later couldn’t be employed anywhere; between years 1947-1954 214 Hollywood workers were accused of membership in the C. party and they had to squeal on others

Civil rights movement
• until WWII there was a strong segregation of blacks, they couldn’t eat in the same restaurants, sit in the same places in buses and trains, go to swimming pools, vote and drink the same water; during the WWII, according to Truman’s orders, the blacks were given the same positions in the army as the white and in 1948 the army was desegregated
• in 1954 the segregation in schools was outlawed and the black children could attend the same schools as white pupils; in 1957 9 black students tried to enroll at a previously all-white high school, but were stopped by national guard; two days later, according to Eisenhower’s order, they were admitted under a protection of federal troops
• the landmark came in 1955 in Montgomery, Alabama, when a black woman refused to give up her seat to a white passanger and was arrested; this encouraged thousands of blacks , led by Martin Luther King, to Montgomery bus boycott and other willing, but non-violent protests (such as sit-in, civil disobedience); the Supreme court declared segregation in public buses unconstitutional
• in 1963 the black marchers were attacked by dogs and cattles and 4 months later MLK led an assembly on Lincoln Memorial where he delivered “I have a dream ...” speech; when Lyndon B. Johnson overtook the presidential office, he aimed mainly on racial discriminations; the Civil Rights Act of 1964 was passed which had a powerful impact on equality in accomodation, employment and voting rights ...
• civil rights had been focused mainly in the south, in the north the blacks had worse opportunities in everything; in 1964 many towns in north were struck by riots; the black nationalist movement in the 60’s was very strong, some of the black leaders called for total segregation rather than integration; among them were the Black muslims led by Malcolm X
• in 1970’s the blacks decided that voting was the most effective way to gain equal rights and by 1985 10% of all American officials were blacks