Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Společenské chování a vystupování obsluhujících

Znalost spol. Zásad a jejich dodržování platí pro všechny. Pracovníci pohostinství však tyto zásady dodržují v rámci svých povinností.
Základní pravidla chování:
Základem slušnosti je zdravení – vždy se díváme do očí a je nevhodné zdravit příliš nahlas. Pravidla zdravení:
1. muž ženu
2. mladší staršího
3. podřízený nadřízeného
4. nově příchozí hosté všechny přítomné
5. číšník hosta
• Při zdravení můžeme použít oslovení (pane, paní, slečno, příjmení, akademický titul).
• Představování ženy - mají povstat všichni, představování muže - pouze muži jinak platí stejná pravila jako u zdravení.
• Když podáváme ruku jsou pravidla naopak než u zdravení.
• Telefonování: a) při volání nejprve řekneme své jméno . . . . . . . . . . . . . b) při zvedáni telefonu řekneme své jméno a popřípadě název firmy. Mluvíme zřetelně, krátce a slušně.
• Chůze na veřejnosti …
• Návštěva – měly bychom mýt připravené občerstvení a program. Nečekané návštěvy se v rámci svých možností snažíme také pohostit. Jsme-li pozváni – vhodné oblečení, z malou pozorností. Návštěva by neměla trvat déle než 3 hod.
• Kulturní zařízení – používáme šatnu, chodíme včas. Muž se stará o občerstvení, vyzvednutí oblečení po skončení, o odvoz.
• Dopravní prostředek …
• Zájezdy a exkurze – chováme se slušně a zbytečně nevyrušujeme ostatní.

Pravidla chování číšníků:

Nástup na nové pracoviště – představíme se seznámíme se z provozovnou a snažíme se co nejdřív zapadnout. Host musí být obsluhován kvalifikovaným číšníkem. Číšník se stará o hosta od doby kdy uvede hosta ke stolu až k jeho odchodu na vrcholu své profesionality.
Obecná pravidla chování číšníků na pracovišti:
• chodíme včas na pracoviště
• jednáme tak aby hosti byly spokojeni
• snažíme se všem vyjít vstříc a chováme se ohleduplně
• z pracoviště odcházíme pokud nám to dovolí nadřízený
Pravidla chování číšníka při obsluze hosta:
• vždy někdo zůstává na place
• u stolu obsluhujeme všechny najednou
• inventář odnášíme až si to host přeje
• během služby uklízíme pokud máme čas
• při účtování dodržujeme všechny pravidla

PŘI VYŘIZOVÁNÍ STÍŽNOSTI JE TŘEBA DODRŽOVAT TATO PRAVIDLA:
- host má vždy pravdu
- přivoláme nadřízeného
- hosta vyslechneme a nabídneme řešení
- snažíme se vyhnout písemným stížnostem
Pravidla chování číšníků v kuchyni:
• dodržujeme veškerá pravidla
• připomínky a stížnosti vyřizujeme z odpovědnou osobou
• číšník odpovídá za vydané jídlo
• všechny respektujeme

Zásady hygieny a bezpečnost při práci

Dodržování hygienických předpisů a zásad je základní povinností v pracovníků v obsluze.
HYGIENA OSOBNÍ:
1. H. rukou – ruce čisté, nehty krátce přistřižené, čisté nenalakované, ruce bez šperků, myjeme vždy při přechodu z práce nečisté na práci čistou a po použití WC.
2. H. nohou – používáno v hodné pracovní obuvi a protiskluznou podrážkou a bavlněných ponožek, které sají pot. Servírka musí vždy používat buď punčocháče nebo bíle bavlněné ponožky. Číšník vždy černé ponožky. Podpatek max. 4 cm pevný široký nejlépe na klínku. Nutné časté sprchování nohou používat deodoranty, zásypy nebo krémy proti pocení.
3. H. těla – pravidelné sprchování i v průběhu směny. Používání v hodného pracovního oděvu - zabránění nadměrnému pocení.
4. H. vlasů – vhodný sestřih nebo sepnutý účes. Vlasy nesmí padat do obličeje, zabránit padaní do pokrmů, nápojů, inventáře
před hosty nesmrkáme, nekýcháme vždy používáme čistý kapesník pokud je to nezbytné otočí se zády.
Každý číšník by měl dodržovat tyto zásady:
- solidní účes
- příjemný dech,
- denně pečlivě oholen
- věnovat trvalou péči košili
- perfektní motýlek nebo vázanka
- pečlivě vyžehlená pracovní blůza nebo sako
- čistě pěstěné ruce, nehty
- bezvadný příručník
- nepřeplněné kapsy
- vždy vyžehlené černé kalhoty, šle
- černé ponožky
- boty pečlivě vyleštěné
Servírka:
- vkusný účes, příjemný dech, žádné nápadné šperky, čisté oblečení, deodoranty, příručník a čistá zástěrka, čisté a pěstěné ruce bez nápadných laků, punčochy nosit i v létě, sandály nebo pantofle jsou nevhodné

HYGIENA PRACOVNÍ:

a. používáme bezvadně čistý inventář, odmítáme prodej závadného zboží.
b. Při kašli a kýchání používáme kapesník
c. Potraviny nedereme do rukou, při práci používáme čistý příručník.
d. Inventáře se nedotýkáme v místech styku s ústy hosta, na leštění používáme horkou vodu a utěrku, vyleštěný inventář chráníme před prachem.
e. Potraviny spadlé na zem dáváme do odpadu, inventář (ani nepoužitý) nikdy neodkládáme do vnitřku inventáře.
HYGIENA PRACOVIŠTĚ:
• Před zahájením provozu musí bát proveden důkladná úklid všech prostor, především prostory pro hosty.
• Úklid provádí pomocné síly – hrubý úklid (vysávání) pokud jej neprovedou musí provést obsluhující.
• Drobný denní úklid (utírání prachu, ošetření květin, dekoračních předmětů leštění vitrín) provádí obsluhující personál.
• Veškeré plochy úložné musí být udržené v pořádku.

ZÁSADY BEZPEČNOSTI PRÁCE OBSLUHUJÍCÍHO

Dodržování předpisu a pravidel je součástí povinností číšníka.
1. udržování podlah, zabránění sklouznutí, úrazům (rozlité místo vytřít do suchy) uklidit spadlé kousky potravin.
2. padající předměty za chůze zachycovat (sklenice, vidličky …)
3. střepy sklízet opatrně rukou pouze velké, malé zanést
4. udržovat řádně koberce a podlahové krytiny (srovnat koberce a zalepovat)
5. nepřeceňovat sily, dodržovat váhové limity (od 16-18 dívky max. 12kg a hoši max. 15kg do 50kg ve dvojících 50-100kg dvoukolový vozík, nad 100kg čtyřkoloví vozík)
6. dodržovat zásady servisu a debarasu z hledisky bezpečnosti
7. dodržovat pravidlo pravé strany při vstupu do dveří u lítaček dodržovat správný směr.
NEHODY A JEJICH ŘEŠENÍ

Všechny nehody, ke kterým dojde, řešíme s klidem a taktem, pozornost je zaměřená na spokojenost hosta. Číšník je diplomat i psycholog, řeší vše klidně a s přehledem.