Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Proti všem

Temno

Filozofská historie-četl jsem

románové cykly:

1)husitství:Mezi proudy-doba Karla IV., nepokoje, Jan z Jenštejna x Jan Nepomucký

Proti všem husitská románová trilogie vrcholná bitva na Vítkově

Bratrstvo -konec husitství

Husitský král- Jiří z Poděbrad

2) doba Pobělohorská: Psohlavci Chodobé brání svá privilegia(němečtí šlechta)

Jan Sladký Kozina-dílo zhudebněno

Temno zachycení pronásledování českých bratří(Jednota bratrská)

3) doba Národního obrození:

F.L.Věk , 3 díly,

románová kronika z doby národní obrození, děj se odehrává na maloměstě(70.l18st-1/2 pol.19.st)

popis vzdělání, školy:psaní ,čtení počítání, zpěv, klášterní školy, němčina, toleranční patent

události: Don Giovanni, Velká franc.rev., Napoleon, Metternichovský absolutismus)

Jirásek zvolil obyčejného člověka jako hl.postavu-lidový ráz

Historické postavy :Thám, Mozart, král Leopold, Václav M.Kramerius, kupec Věk


U nás zachycuje období nár.obrození na Hronovsku(národní sebeuvědomění)hl.p. kněz obrozenecký kněz žijící v Hronově

dramata: Jan Hus, Jan Žižka, Jan Roháč z Dubé, pohádková dramata Lucerna, hry se současnou tematikou, z venkova (Otec, Vojnarka)

Z Čech až na konec světa – přepracoval deník Václava Šaška z Bířkova


výchovný význam J. díla– posiluje vlastenectví, vypravěčské umění, jazyk – srozumitelný, k charakterizaci doby používá archaismy, forma epopej – rozsáhlý útvar, několik děj. linií

úvahy-str.206,207

Filozofská historie(četl jsem)

-zachycuje revoluční rok 1848 v Litomyšli a Praze

Alois Jirásek zachycuje osobitým způsobem tři roky maloměstského prostředí předrevoluční Litomyšle. Z každé stránky je cítit jedinečné a zároveň romantické východočeské prostředí. Studenti filozofie jsou napjatí z přicházejícího zkouškového období, ale to ještě netuší, co je čeká v dnech následujících majáles. Studentským prostředím se šíří první vydání almanachu popuzující proti stávajícímu režimu monarchie. Vše je odhaleno a viníci přísně pokárání či vyloučeni. Majáles byl pro provinění studentů odvolán, a tak nastal máj bez „majáles“. Z Prahy se šíří revoluční vlna. Tato pražská bouře je potlačena, nastaly výslechy a tresty. Revoluční nálady jsou tedy potlačeny silou vojska, a to i v samé Litomyšli, kde je velice silný vlastenecký proud. Končí se tak filozofská historie. Filozofie litomyšlská byla zrušena, legie se rozešla, prapor její zničen.



Václav Beneš Třebízský – přechod od romantismu k realismu, ruchovec

  • román Bludné duše – vzpoura sedláků za Josefa II.


prozaik, katolický kněz

psal historické romány , povídky

období:zaměření na dobu Pobělohorskou, povídky mají elegický ráz(pochmurný, smutný)

popisuje neshody rozpory mezi katolíky a evangelíky

Trnová koruna- z období 30-ti leté války

Zikmund Winter – historické díla- historik, zabývá se přelomem 16. a 17. st., krátké prózy, výborná psychologie postav – rozvrácení hrdinové

Období:zaměření na humanismus, rozvoj měst 15.a 16.století

Řemesla a obchod v Čechách, školství

-období humanismu studoval a psal o něm odborné historické práce

- jediný román: Mistr Kampanus

mistr rektor univerzity v Praze. Doba 15a 16.století

Jaroslav Vrchlický

významná osobnost české kultury 19.století, mluvčí generace Lumírovců, profesor, který měl mimořádné tvůrčí schopnosti, ovládal několik jazyků, ze kterých překládal, zasloužil se mimořádně o rozvoj české kultury,

dílo: inspiroval se Antikou, soukromým životem, vzor V.Hugo próze, renesanční život-život na plno

psal poezii, dramata, překládal ze světové literatury((FR, ITA,SPA románská literatura, světová klasika Shakespeare, Hugo, Poe, Voltaire, Goethe…)

-literárně kritické studie (9)

-nepsal prózu!

poezie: mnohotvárné dílo, objevují se různé náměty a formy, spousta filozofických názorů,

lyrika: milostná, intimní, vlastenecká, reflexivní

forma veršů: zvukomalba, sdružené verše, dokonalá forma, precisní- přesný a pravidelný verš,

slovosled podřizuje dokonalé formě, což je na úkor obsahu(odtržení PK a podstatného jména)

milostný a smyslový prožitek, prožitek tělesné lásky, dlouhý verš- zdobení, protiklady, zklamání

lyrické sbírky: Jak táhla mračna, Brevíř moderního člověka,

Okna v bouři-přímá vyznání, básník otvírá rozbolavělé nitro, rozbolavělé zklamání, svádí vnitřní boj, sbírka zachycuje básníkovu osobní krizi, patří k vrcholům jeho lyriky

př. Má poetika

Epické básně- Jarní romance

Sny o štěstí, Dojmy a rozmary,

intimní lyrika odráží jeho soukromý život, okamžiky zamilování, chvíle rodinného štěstí, zklamání, okouzlení ženou

„Za trochu lásky šel bych světa kraj.“ protiklady a zklamání

epické básně: Jarní romance

Má poetika- vše se dá zrýmovat, rým ho obklopuje

Můj bože

volný cyklus epických sbírek Zlomky epopeje – podle Hugova vzoru, v básnickém cyklu chtěl obsáhnout dějiny celého lidstva, zamyšlení nad smyslem dějin

rozsáhlé dílo, Antika, Selské balady České legendy

myšlenka: lidstvo kráčí k pokroku, ale občas to není lehké „mnozí se musí obětovat pro pokrok.“

drama: Vrchlický napsal velké množství komedií a tragedií, ale ne všechny přežily dobu, díla zveřejněna díky známosti jeho osoby

Vrchlický jako dramatik příliš úspěšný nebyl

trilogie Hippodamie- zhudebnil Z.Fibich, náročná hra, inspirace Antikou

Noc na Karlštejně- muzikál, úspěšná komedie, zfilmováno

-názory na Vrchlického a jeho tvorbu str. 198 E.Krásnohorská Tvoření jeho jest rychlé, snadné, rozmanité, forma lahodná, mluva ušlechtilá

S.Čech „V rukou Vrchlického se stal se česká řeč oduševnělou látkou.“

Historická próza 2.poloviny 19.století

-tvorba odpovídá dobovým požadavkům a tendencím zachytit realisticky významné události naší historie

-připomínky slaných údobí národních dějin mají být posilou při vlasteneckém sebeuvědomění a později v zápase o znovuzískání státní samostatnosti

Václav Beneš Třebízský, Zikmund Winter, Alois Jirásek

Alois Jirásek významný autor české historické beletrie,

psal realistické historické povídky, romány a celé románové cykly, dramata

charakter děl: drama, napětí, velkolepý příběh

-pohled jednostranný, historické údaje nejsou zachyceny vždy reálně, někdy jsou fakta účelně

pozměněna

zasloužil se o rozvoj(v literatuře): živého vyprávěcího stylu, barvitost větné skladby, vyprávěcího stylu- velká poutavost, archaismy

dílo: realistické historické romány: autor se drží histor. událostí, není mimořádný hrdina, snaha o typizaci, významné události netvoří jeden hrdina, ale skupina lidí-více hrdinů, snaha o objektivní pohled, což se mu ale nedaří

děj hlavních děl v období:

-období, kdy se český lid dostává do popředí

husitství, pobělohorská doba, Národní obrození

život: narozen v Hronově 1851, kupecká chudší rodina- otec obchodníkem, gymnázium Broumov, výtvarné líčení a cítění, chtěl studovat výtvarné um., ale pro nedostatek peněz studoval filosofii a historiim, působil jako profesor v Litomyšli

přátelé. Mikoláš Aleš, J.V.Myslbek-umělci

tvorba:Staré pověsti české(1894):mýtické údobí našich dějin, proroctví, legendy,

Dívčí válka, Bivoj, Libuše, Kosmas, Dalimilova kronika

-nejčtenější dílo, zařadil jsem nejen nejstarší pověsti národní a místní, ale také pověsti z doby křesťanské , starobylá proroctví, pověsti Jánošíkovi, i pověsti židovské.

Psohlavci

B)Lumírovci

skupina kolem časopisu Lumír, mladí spisovatelé

-programem bylo povznést čes.literaturu na světovou úroveň a navazování na Evropské tradice
Lumírovci- Julius Zeyer, Jaroslav Vrchlický, J.V.SLádek

1)zájem o vyspělou západní literaturu + překlady literatury, přejímání námětů i forem

2)snaha přivést českou literaturu na světovou úroveň, poznání filozofických a uměleckých proudů a směrů

3) požadavek umělecké svobody, umění pro umění, formální vybroušenost

kosmopolitní škola - navazuje na ní další literatura (moderní umělecké směry)

- vychází z Májovců - snaha o kontakt české literatury s jinými národy

- překládají z němčiny, francouzštiny, angličtiny + přebírají nové literární žánry a formy z evropských literatur

- mají jednotný program => chtějí uměleckou svobodu - psát o čem chtějí a jak chtějí

- chtějí českou, nepolitickou poezii => milostná a úvahová poezie

- snaha vyjadřovat se obrazně, vzletně, předznamenávají moderní umělecké směry

- píší poezii i prózu, dramata vysokého stylu, překlady


Julius Zeyer

novoromantický básník a prozaik, který patří do generace Lumírovců

poezie, próza i drama: Radúz a Mahulena (zhudebnil J. Suk)

dílo:individualistické, sentimentální (romantické prvky)

vynikl veršovanou i prozaickou epikou(lyrizovaná próza),

téma: námět historický(mýty, legendy), exotický

rysy: próza přerušována novoromantickým líčením- próza je poetizována, novoromantické myšlenky- navrací se k romantismu

citát:“Snažil se ukázat krásu a ušlechtilost lidského ducha.“

Grizelda- lyricko-epická povídka, obměněné staročeské vyprávění

období a děj: doba Pobělohorská Grizelda je sirotek je poslána k známé své matky, vrací se tedy z exilu do Čech, avšak rodina u níž má být vychována se zmocnila neprávem statku její rodiny a snaží se Grizeldu vyhnat, při pomstě zapálí Grizelda statek a sama umírá

„O vše nás oloupili, mě i vás. Jak holubice krotka byla jsem. Já chtěla odpustit! Však smířiti se s těmi, kteří mrzce loupí nás, to znamená: klesnouti ještě níž. Msta krvavá je naděj jediná. Jež zbyla nám. Čím více pokory si na nás žádají, tím hrději my čelo vznesem. Cítím teď, kým jsem!“

Radbúz a Mahulena pohádka ze slovanské mytologie, J.Suk zhudebnil


Ruchovci a Lumírovci

2 soupeřící skupiny 70., 80. let: Ruchovci a Lumírovci, generace kolem Národního divadla

A)Ruchovci – skupina kolem almanachu Ruch (1968), později ještě časopisu Osvěta

Svatopluk Čech, Eliška Krásnohorská, Josef Václav Sládek

program:1)oživení myšlenky slovanské jednoty –účinné vlastenectví

2)překlady ze slovanské literatury

3)vrácení k historickým tématům- slavná historie

4)návrat k venkovu a selství

-důraz na tradice, zájem o venkov, historii, hlavně poezie

je více zdůrazněna soc. stránka, navazují na domácí lit., mnoho patetických a zvolacích veršů

- tzv. škola národní, vlastenectví,Národní škola - navazuje na národní obrození, nechává se jím inspirovat, ignorují Májovce

- vlastenecké náměty, historické náměty z Českých a Slovenských dějin, čerpají z venkova - sociální charakter, nebo se zabývají vztahy Čechů a Němců

- nejednotná, volná literární skupina

-píšou většinou pouze vlastenecké básně a básně na sociální náměty, píšou patetickou politickou poezii

Svatopluk Čech

ve své době uznávaný básník, psal: lyriku a básnické povídky a eposy, satirické skladby i prózu,

náměty: historické, vlastenecké

apeluje na sebevědomí a práci národa,

lyrika: poezie: vlastenecká, historická, venkovská témata,

a)Jitřní písně vlastenecká lyrika, Nevěřme nikomu, Dosti nás,

b)Písně otroka jinotajná skladba, básně namířeny proti jakémukoliv útlaku(národnímu a sociálnímu), objevuje se touha po svobodě,

verš:rétorický(řečnický), patetický(oslavný, nadšení)

psal epické skladby a další básnické skladby s historickým námětem

př.satirická próza: Výlety pana Broučka- Nový epochální výlet pana Broučka, tentokrát do 15.století, parodie-hrdinství a uvědomění Pražanů 15.století

Citát:“Malý je ten, kdo zná jen malý cíl.“


Eliška Krásnohorská – literární kritička, překlady (Shakespeare), libreta, intimní a přírodní lyrika

Josef Václav Sládek

- původně ruchovec, pak přešel k lumírovcům

klasik české poezie pro děti-první autor, který psal dětské básně

lyrika: vlastenecká, intimní, přírodní, sociální

verš: úsečný se zámlkami, hudebnost(časté zhudebnění jeho veršů), statečnost (mužnost)

sbírky: Selské písně a české znělky- rolníka chápe jako svobodného člověka, který má životní jistoty a pravidelný rytmus práce

V zimním slunci- meditace natéká života (smrt, pomíjivost, osud, neodosobní úkol)


Zvonky a zvonky-vcítění do dětského světa, poezii pro děti

Lesní studánka


Znám křišťálovou studánku,

kde nejhlubší je les,

tam roste tmavé kapradí

vůkol rudý vřes.


Tam ptáci, laně chodí pít

pod javorový kmen,

ti ptáci za dne bílého

ty laně v noci jen.


Když usnou lesy hluboké

a kolem ticho jest,

a nebesa studánka

jsou plny zlatých hvězd.


Dvě knihy veršů(krátce před smrtí)

-na konci života je dominantní pro jeho básně Bůh(osobní, křesťanský)

Lumírovci – řazen do gen.pro redigov. časopis. Lumír a překlady ze sv.lit., zájem o záp.vyspělou literaturu

Ruchovci- přešel k Ruchovcům(zájem o venkov)

publicista: časopis Lumír, překlady: 33 Shakespearových dramat, Byron, Lermontov


Jakub Arbes

publicista a prozaik, působil v Národních listech, předchůdce Sci-fi

Romány,Romaneta- románová skladba kratšího rozsahu mezi románem a novelou, dobrodužného námětu, racionální rozuzlení- úvaha, nový poznatek ve vědě atd.

záhada, která se zdá nadpřirozená, se vědecky vysvětlí, vloženy sociální, filosofické a vědecké úvahy

Newtonův mozek ?

Kandidáti existence skupina přátel uznávající sociální utopismus)

jeden z přátel dostane továrnu a snaží se uskutečnit v této továrně myšlenky socialismu(utopistické!), nakonec se ale sám stává kapitalistou


M.14 Ruchovci a Lumírovci, Česká literatura 70. a 80. let 19.století, Historická próza 2.poloviny 19.století

Česká politická situace 70. a 80.léta 19.století

politicky rozporuplná doba; nejistota v kladné výsledky národního zápasu
- nové literární časopisy
- převaha poezie
- rozvoj buržoazie a ostatních tříd
-rozvoj žurnalistiky, rozvoj divadla(Vrchlický, Hálek)- české měšťanstvo se zapojuje do kultury, rozvoj spolkové činnosti, rozvoj nakladatelství - Otovo nakladatelství- rozvoj divadla-ND

- 1867 rakousko-uherské vyrovnání, zesílená germanizace

- politika rozdělena na

- staročechy (konzervativní liberálové, např. Rieger, Palacký) - panslavismus

- mladočechy (radikální demokraté, např. Sladkovský) – austroslavismus

>>konflikt mezi staročechy a mladočechy

kultura:

-vznikají významné české kulturní organizace: Prozatimní divadlo(60.léta!), Umělecká beseda, časopis Lumír, almanach Ruch(1868), spolek Svatobor, Sokol, Hlahol

- 1868 zákl. kámen Národního divadla, 1881 – otevřeno, vyhořelo, 1883 – podruhé otevřeno


Pan Ryšánek a pan Schlegl

nepřátelství dvou kupců, kteří sedí každý den v hospodě u Štajniců a 11 let se spolu nebaví, začnou se spolu bavit až po nemoci pana Ryšánka

Doktor Kazisvět:

doktor podivín, lékař při pohřbu rady Schlegl zjistil ,že není mrtvý-zkazil radost dědiců, ale on dál nezačal léčit

U tří Lilií

-romantický příběh, básník se dívá na dívku, která v hospodě tančí a dostává zprávu, že její matka zemřela, ale pokračuje dál v zábavě

-zachycení okamžiku, scény, zvláštní atmosféra, odlišná povídka od ostatních

F.X.Šalda: vysoce hodnotí!“Jsou to jen tři stánky textu, ale ty nejsilnější jaké byly kdy v české literatuře napsány.“

srovnání Neruda a Erben(balady)!

O měkkém srdci paní Rusky

paní roznáší pomluvy na pohřbech a brečí, což je nevhodné, za to je jí zakázán vstup na pohřby policií, najala si pokoj v ulici, kde funus procházel a vždy vyšla před dům a plakala

Hastrman přímá a nepřímá charakteristika, pan Rybář měl sbírku drahokamů a pak zjistil ,že to byly polodrahokamy , byl zoufalý, že ztratí přízeň blízkých, ale byl ujištěn, že ho mají rádi i bez bohatství

Arabesky -povídky ze všedního života, zachycení chudého dělnického prostředí(dělníci na stvabě železnice)

Karolina Světlá

vlastním jménem Rottová, z německé bohaté rodiny, domácí učitel- probudil vlastenecké pocity, později její vlastní muž

dílo:

prozaička - povídky a rozsáhlejší romány u nás druhá polovina19.století)

ve svém díle zachytila 1)městské prostředí, nejčastěji Praha, městské prostředí , které dobře znala, povrchnost

Černý Petříček povídka za pražského prostředí – zachycení úzkoprsého měšťanského prostředí

2)venkovské prostředí- Podještědí, romány z venkovského prostředí

méně konvence mravnost: považuje si více venkova- lepší lidé

realistický pohled, některé utopistické představy, hrdinové, závěr díla je utopistický, nereálný

harmonizuje své postavy a tím i své dílo

Vesnický román – hlavní hrdina Antoš Jírovec se ožení s ovdovělou rychtářkou, nešťastné manželství, Sylva mladá a pomáhá překonat osamělost Antoše, rychtářka umírá?

-ženské postavy se vzdávají osobního štěstí ve prospěch vyššího mravního ideálu, popisuje silné ženy


Knihy veršů

části věnované Matičce, Otci, Anně, sociální balady (Dědova mísa), Vším jsem byl rád

ukázka:Před fortnou milosrdných -sociální balada- ve většině smutné

-epika, monolog, je rozděleno do oddílů, děda mluví k vnukovi, který ho vede od kláštera(domov důchodců)

-smutné , hořké, děda se loučí, hodně pracoval, starý člověk odchází,

Dědova mísa -monolog dědy a vnuka, smutné, hořké –sociální balada

Písně kosmické -námět: člověk, národ, budoucnost, vystihnutí dobové nálady, optimismus a víra v uskutečnění ideálů, demokracie a svobody pomocí všeobecného pokroku

-optimismus, víra v pokrok

jsou zde vlastenecké verše, malý národ může mít velkého ducha, nezáleží na velikosti národa ale na charakteru

Balady a romance: zaměňuje pojmy balada a romance(rozmarný děj)

Balada o Karlu IV.,Balada o K.H.Borovském, Helgolandská balada(tragický konec, epika), milostný zážitek

motto:“Hledám slovo prosté, chci tu báji vypravovat, z úst jak lidu roste.“

-historické postavy a náboženské postavy

-lidový tón, chce přiblížit vážná témata všem společenským vrstvám

Prosté motivy autorovy pocity ze 4 ročních období, prostý jazyk

lidský život zachycen jako roční období(jaro, dětství…)

Zpěvy páteční:zamyšlení nad osudem národa, neutěšený

Velký pátek- motiv náboženský,ukřižování Krista(přirovnání)

obraz národa, po smrti vydáno Vrchlickým, vlastenecká lyrika

-ztráta samostatnosti od r.1526

„vším jsem byl rád“ Patetická láska ?

-bílá sobota, motiv vzkříšení, vidí optimisticky budoucnost čes. národa

publicista:

žurnalista, pokračovatel Borovského, Národní listy literární kritiky a divadelní kritiky, komentáře k díle K.Světlé

fejetony: zamyšlení nad aktuálním děním, na aktuální téma , čerpá ze svých cest

-živil se tím


jako spisovatel se zaměřil na městskou problematiku

-forma:apovídky, sociální balady, zachytil městské prostředí Malé Strany, novely

Malostranské povídky:

Mistrovské zachycení maloměstského světa v 13 realistických povídkách popisujících Malou Stranu a její občany 19.století

-pohled s láskou a porozuměním, bez idealizace autobiografické prvky

jazyk: směr umělecký realismus

realistický pohled na město

kritika maloměšťáctví-nadřazenost, touha po majetku pomluvy, povrchnost

zachycení řemeslníků a obchodníků- běžní občané

charakteristika 1 postavičky

jednotlivé povídky:

Písně kosmické , Prosté motivy, zpěvy páteční, Arabesky, Malostranské povídky( Doktor Kazisvět, U tří lilií, Týden v tichém domě, O měkkém srdci paní Rusky, Hastrman) Balady a romance, knihy veršů, Žerty hravé a dravé, Hřbitovní kvítí, knihy veršů,

Týden v tichém domě

Úvodní a nejdelší povídka, obrazy a zápisky ze života lidí na Malé Straně, , popis života obyvatel měšťanského domu během 1 týdne, zachycení poměrů- sociální nerovnost dvou paní(Bavorová, paní domácí)

Jan Neruda

jeden z našich největších básníků, vlastenecký básník, pokračovatel Borovského-žurnalista fejetonista-krátké zamyšlení na aktuální téma

-tvůrce sociální balady, divadelní kritik, často se objevuje satira nebo ironie, zájem o nižší společenské vrstvy, cit pro sociální nespravedlnost a křivdu věrné zachycení života obyčejných lidí, jazyk má charakterizační úlohu

-organizoval kulturní život v Praze

generace Májovců, narodil se v Praze na Malé Straně v chudé rodině(Dům U dvou Slunců) -ovlivnilo to do značné míry jeho tvorbu,

dobrý vztah k rodičům.

-velice těžký život, uznán de fakto až po své smrti, nebyl příliš dobře zabezpečený, v lásce neměl také příliš štěstí(vztah ke Karolíně Světlé)

realista pouze ve své próze


-1.vlastenecký(národní )básník, obrací se k minulosti národa a přemýšlí nad přítomností a budoucností, v básních není realismus

poezie jednoduchý úderný verš, nejsou zdobné přívlastky, pozornost každému slovu, obohatil všední slova, lyrika-vlastenecká, intimní, epika-sociální balady

-lidový tón, chce přiblížit vážná témata všem společenským vrstvám


poezie :-významných sbírek, epické básně, čistá intimní lyrika nebo sociálně laděné balady

Hřbitovní kvítí: popisuje období por.1848, pesimismus, ironie, důvod: situace v Čechách i osobní problémy-smrt jeho přítele , rozchod s jeho přítelkyní, pociťoval bolest rozdílů, soc. nespravedlnost, pesimismus, ironie, sbírka přijata nepříznivě


V této době byla však nalezena identita národa.

(dějiny literatury, národa, česky se mluví, české noviny, čeština v politice ,ustanovena gramatika). Píšou se dějiny českého národa, české literatury. Čeština jako jazyk se prosazuje nejen ve společnosti , ale i ve vědě. Jsou přesně stanovena pravidla spisovné češtiny, přesně stanovena gramatika.

V 60.letech dochází k oživení společenského života.Vznikají také významné české kulturní organizace: Prozatimní divadlo, Umělecká beseda, časopis Lumír, spolek Svatobor. Divadelní tvorba je však slabší, hry nemají příliš valnou úroveň.

Pronásledování původní revoluce, zatýkání spisovatelů podporující revoluci, mladá generace pociťuje útisk nesvobodu(tyl vypuzen z Prahy, Frič ve vězení,,Havlíčkův pohřeb manifestem-Němcová trnový věnec na hrob). Vše vede k vydání almanachů, které vyjadřují sympatie či nesympatie jednak ke společenskému dění či umělecké tvorbě. Nejvýznamnější je druhý v pořadí, almanach Máj.

Společnost kolem almanachu Máj je nazývána generace Májovců- je totiž první generací, která veřejně uznává a hlásí i manifestačně k Máchovu dílu.


Almanach Máj (r. 1858)-

Jan Neruda, Vítězslav Hálek, Karolína Světlá, Adolf Heyduk, Jakub Arbes, Sofie Podlipská Josef Václav Frič, Erben, Němcová, Sabina

cíly a ideály:

1.manifestačně se hlásit k Máchovi(cítily možnost uskutečnit své ideály)

2.počátky realistické tvorby

3.zaměření na současnost a odvrácení od historie

4.snaha věnovat pozornost městské problematice-snaha zachytit celou šíři soudobého národního života

5.snaha povznést č. lit. na světovou úroveň

-propagace vztahu k ostatním uměleckým dílům

-jsou proti národnostnímu a sociálnímu útlaku

- pro zrovnoprávnění muže s ženou, tvorba pro lid a o lidu, realismus,

-snaha zachytit všedního člověka s jeho radostmi a strastmi- poznávání života

Vítězslav Hálek

významný lyrik, povídky, kritik, dramatik-Král Vukašín

publicista, novinář:časopis Lumír, Květy, Zlatá Praha

vyrůstal v harmonickém prostředí venkova, což ovlivnilo jeho tvorbu, miloval přírodu

dílo:

poezie -přírodní a milostná

- zpěvná, melodická, písňová forma, životní harmonie, pravidelný verš, rým, zdrobněliny, výborné metafory a lyrické pasáže „Jak laňku vidím za šera červánky pít z hor jezera.“

Večerní písně

V přírodě

próza: povídky z vesnického prostředí, zachycuje sociální rozdíly

-vidí sociální napětí na vesnici(ovlivnění penězi)

-vesnici vidí realisticky

Pohádky z naší vesnice

Muzikantská Liduška- povídka, realistický obraz vesnice a přírody, střet bohatých a chudých, generační střet rodičů a dětí,

Toníček+ Liduška, s Krejzou dojdou k oltáři ale nevezmou se, T. je uražen a uteče na vojnu., L.se zblázní-chodí k muzice, Muzikantská Liduška

-autobiograf.prvky, odvaha L.-vzepřela se rodičům, chtěla Tondu, upřímná ,milující

dramata-Král Vukašín-1.představení na scéně Prazatimního divadla


Realistické drama konce 19.století

Realistické drama konce 19.století

Drama v období realismu, 80 léta 19.st.

Národní divadlo - hry, repertoár komedie

orientace na konzervativní měšťanskou společnost

moderní tendence se jen těžce prosazují - nejsou nové vlivy ze zahraničí

vše se mění po příchodu Adolfa Šuberta do čela Národního divadla

jsou hrána první realistická díla Ladislava Stroupežnického

Ladislav Stroupežnický

dramatik, autor veseloher

Naši furianti

realistické zachycení tehdejší vesnice na jevišti

děj: vesnice, boj o fci ponocného

rozdělení vesnice-2 bohatí sedláci(furianti)

vesnice –největší slovo mají bohatí sedláci, kteří jsou mazaví, vychytralí, tvrdohlaví

snaha předvést se- ať to stojí co to stojí- hloupé


Bratři Mršťíkové

Alois a Vilém Mršťíkové

Maryša

-doplnit si z M12 od kluků

-realistické drama, kde je zachyceno prostředí venkova 19.století)

konflikt:vražda nemilovaného muže, za kterého je Maryša donucena se provdat rodiči kvůli penězům

expozice(seznámení s prostředím vesnice, rekruti)

kolize(střed Maryši a celé rodiny x matka , otec, babička)

krize(návrat Francka, hospoda, Maryša se trápí s Vávrou)

peripetie(Vávrová a Vávra, Lízal láká dceru domů, Francek láká Maryšu k útěku do Brna

katastrofa(Maryša se rozhodne otrávit Vávru a nakonec Vávra umírá)

žena: zachycení prostředí, kde je žena zcela bez práv, žádné prostředky, její povinností je starat se o celou domácnost, vesnické prostředí v realistickém. pohledu( né ideální)peníze ovlivňují vztahy v rodině i vesnici, zničení vztahu rodiče x dcera

kdo má peníze je pánem kdo má ještě víc peněz je ještě větším pánem- a tak je to správné

dialektem autentické vesnické prostředí( kroje, nábytek)

do kostela chodí všichni, ale podle vír žije na vesnici jen málokdo

Maryša: upřímná, jedná podle svého srdce, poslušná dcera

Lízal a Lízalka: chamtiví, ziskuchtiví, lakomí,

Lízalka: bezohledná, bezcitná, chamtivá

Vávra: panovačný, touží po penězích

Francek: horká hlava- nerozvážnost, mladická nerozvážnost


Článek podporuje:
české ložnice, dětské postele, rustikální nábytek

M.13 májovci, Česká literatura 60.let,

an Neruda-Písně kosmické , Prosté motivy, zpěvy páteční, Arabesky, Malostranské povídky- Doktor kazisvět, U tří lilií, Týden v tichém domě, O měkkém srdci paní Rusky, Hastrman, Balady a romance, knihy veršů, Žerty hravé a dravé, Hřbitovní kvítí, knihy veršů, Balady a romance,

Karolina Světlá(Rottová)- Černý Petříček, Vesnický román

Jakub Arbes- Kandidáti existence- romaneta

Vítězslav Hálek- Muzikantská Liduška,Večerní písně, V přírodě, Pohádky z naší vesnice

Adolf Heyduk

Sofie Podlipská

Josef Václav Frič

Erben

Němcová

Sabina

Česká literatura 60.let 19.století

Padesátá léta 19.století jsou význačná neutěšenou politickou situací v Čechách. Po neúspěšné revoluci nastupuje r.1851 Bachův absolutismus. Bachův policejní aparát zajistit duchovní původce revoluce - jsou pronásledováni a zatýkáni(K.H.Borovský v internaci) Mnozí spisovatelé tvoří pod dohled policie- jsou cenzurováni, a tak mladá generace pociťuje útisk, nesvobodu.

- politika je rozdělena na

- staročechy (konzervativní liberálové, např. Rieger, Palacký) - panslavismus

- mladočechy (radikální demokraté, např. Sladkovský) - austroslavismus

Významná generace umělců národního divadla:

interiér: Josef Zítek

Josef Tulka

Julius Mařák- obrazy Říp, Blaník, Tábor)

František Ženíšek –strop hlediště, výzdoba alegorie na téma hudba, sochařství

Adolf Liebscher- obrazy, téma hry

Mikoláš Aleš- 4 alegorické obrazy, cyklus Vlast

Vojtěch Hynais- opona

Bohuslav Schnirch-Triga, trojspřeží

Josef Václav Myslbek- sochy

Brožík-malíř, výzdoba prezidentského salonku


Vítěslav Hálek

významný divadelní a literární kritik, dramatik a prozaik, publicista, novinář-časopis Lumír

v díle podává realistický obraz vesnice a přírody, chudí x bohatí, rodiče x děti


Generace Lumírovců a drama

časopis Lumír, mladí spisovatelé“lumírovci“

program:

1)zájem o vyspělo západní literaturu, zastánci překladů ze sv. literatur

2) přivést českou literaturu na svět, úroveň poznání filozofie a uměleckých proudů a směrů Evropě

3) obracejí pozornost na západní literaturu

Jaroslav Vrchlický, Julius Zeyer, Josef Václav Sládek- překlady děl ze svět. literatury

Eliška Krásnohorská



Julius Zeyer

novoromantický básník, prozaik a dramatik, patřil do generace Lumírovců

námět děl:historický a exotický

„Snažil se zachytit krásu a ušlechtilost lidského ducha.“

prosazování novoromantických myšlenek

drama:Radúz a Mahulena

pohádka ze slovanské mytologie

Jaroslav Vrchlický

mluvčí generace Lumírovců, který se zasloužil o rozvoj české kultury, zasloužil se mimořádně o rozvoj české kultury

mimořádné tvůrčí schopnosti

poezie ,dramata , překlady‘(FR,ITA,SPA) ze světové literatury, literárně kritické studie, nepsal prózu!

drama:napsal velké množství komedií a tragedií, ale ne všechny „přežily dobu“

díla zveřejněna často díky známosti jeho osobnosti

Hippodamie

Z.Fibich zhudebnil, náročná hra s antickými náměty

Noc na Karlštejně

muzikál, zfilmováno, populární inscenace 20.století

jako dramatik příliš úspěšný nebyl

překlady děl:Dante Alighieri, Lord Byron, Mliere, Goethe, B.P.Shelley


Gabriela Preisová(1862-1946)

-autorka povídek a dramat

-vyprávěné povídky z Moravy a Slovenska, shrnula je do Obrázků ze Slovácka

-povídky byly nejprve zdramatizovány potom zhudebněny

-dramatizace povídek: Gazdina roba(1889)-jedná se o příběh chudé švadleny Evy, která odchází od manžela a dítěte za mužem, do kterého se zamilovala. Její matka svojí dcerou za tento čin natolik opovrhuje, že Eva i se svým milým spáchají sebevraždu.

-zhudebněno Josefem Foersterem po názvem Eva


Její pastorkyňa—jedná se o příběh dvou žen(matky a nevlastní dcery –pastorkyně) Dcera porodí nemanželské dítě a její matka, aby svou dceru zachránila před opovržením celé vesnice, novorozeně utopí

zhudebněno L.Janáčkem

-výborné prokreslení hlavních hrdinek, které jsou často obětí mužské bezohlednosti a sobectví

-zachytila také nesnášenlivost vůči romské menšině


Historické drama

A.Jirásek

významný autor historických povídek a románů, dramat a celorománových cyklů

dramata:historické námět z našich dějin-

Jan Hus, Jan Žižka, Jan Roháč z Dubé

Lucerna

Rosava:

milující obětavá matka, zosobňuje českou přírodu

Kalafuna: dobrý obětavý kamarád, vlastenec

Vocilka: ziskuchtivý

ostatní viz. referát z III.A


kritika K.H.Borovského-Poslední Čech, rozpory s K.H.Máchou

citát:“Bylo by již, aby nám to naše vlastenčení ráčilo konečně z úst vjeti do rukou a do těla


7).70.-80.léta

Prozatimní divadlo, Národní divadlo, Lumírovci, významná generace umělců kolem Národního divadla, Mladočeši,

Národní divadlo

Národní divadlo se stalo ztotožněním národní samostatnosti a svébytnosti.

První myšlenky o vybudování Národního divadla pocházejí z roku 1844, tedy z první poloviny 19.století. Došlo však ke střetu dvou myšlenkových proudů „mladočechů“ reprezentovaných Juliem Grégrem, který prosazoval zřízení ND a proudem “staročechů reprezentovaných F.L.Riegrem, který prosazoval myšlenku zřízení „Prozatimního divadla.“

Nejdříve dochází k realizaci tzv.“Prozatimního divadla“(arch. Ignác Ullmann- nepraktické řešení stavby). Otevřeno bylo slavnostně r. xxx Hálkovou hrou.

Později dochází k zřízení všelidové sbírky na vybudování Národního divadla. Tato sbírka se došla velkému pochopení celou společností, a tak se architekti Josef Zítek a později Josef Schulz se podíleli na návrhu a výstavbě celé budovy na nábřeží Vltavy. Roku 1867 proběhly první stavební práce a roku 1868 byl položen slavnostně základní kámen Josefem Palackým. V roce 1881 celá budova divadla vyhořela . Rekonstrukci provedl architekt Josef Schulz. Slavnostní otevření proběhlo 18. listopadu 1883 Smetanovou operou Libuše z cyklu“ Má

vlast“.

Počátky české divadelní tradice

1)Počátky české divadelní tradice spadají do 14.století, kdy první hry vznikají z náboženských obřadů.Opírají se liturgické obřady. Příkladem může být divadelní hra, komedie Mastičkář, velikonočním hra (liturgický námět návštěva Ježíšova hrobu)

Mastičkář

-drama obeně se vyvinulo z náboženských obřadů

-částým námětem her ve štředověku bylo období Velikonoc, hry se opíraly o liturgiské obřady, častým námětem ukřižování Krista, což je námětem i u Mastičkáře

-děj: apoštolové Petr a Jan se jdou přesvědčit,

zda Ježíš opravdu vstal z mrtvých

-představení o třech částech probíhalo v chrámu

-mastičkář prodává Mariiím masti k nabalzamování Ježíšova těla.

šlo o zěsměšnění vážné situace-komedie

Dále se formuje drama dvorské, šlechtické drama. Do vývoje můžeme zařadit i nově vznikající kočovná loutková divadla v čele s nejznámější postavou Matějem Kopečným.

2)Roku 1783 je otevřeno Stavovské, Tylovo divadlo. divadlo hraje zpočátku pouze německé hry v německém jazyce.První české hry jsou později hrány pro diváky v nepopulárních hodinách dopoledne.

3) Postava Václava Tháma

od r.1738 - v Kotcích německá opera a činohra
od r.1783 - Stavovské (Nosticovo) divadlo
česky jen vyjímečně

První české divadlo - 1786 - tzv.Bouda.

Václav Thám

zakladatel vlasteneckého divadla Bouda r.1786-89, potýkalo se s finančním a materiálním nedostatkem vlastenecké divadlo hraje historické hry- Šárka, Břetislav, hrají se zde hry Shakespearovy, ale v dosti zvláštní podobě, divadlo pro nízké vrstvy

mluvené slovo má velkou moc, většina národa je negramotná, z němčiny se hry musejí překládat a jinak upravovat, aby jim lidé vůbec mohli rozumět

první představení „U Hybernů“(u obecního domu)


psal většinu her- kvalita nebyla valná
centrum NO

Pokop Šedivý - lidové frašky z pražského prostředí
Masné krámy, Pražští sládci

Antonín Josef Zíma - vlastenecká hra Oldřich a Božena

Václav Kliment Klicpera - několik desítek her
první skutečný dramatik
Hadrián z Římsu, Divotvorný klobouk ...


4) 30.léta19.století

osef Kajetán Tyl(1808-1856)

významný novinář, organizátor kulturního a společenského života

dramatik,jeho snem bylo, aby české divadlo bylo povýšeno na světovou úroveň

žák profesora Klicpery

psal drama:

historické hry-Jan Hus, Kutnohorští havíři

frašky- obrazy ze života-Fidlovačka aneb žádný hněv a žádná rvačka

zachycení kladů a záporů českého člověka

nebyl tak dobrým dramatikem, jeho význam spočívá v zájmu povýšit české drama a kulturní život na vysokou evropskou úroveň,

-didaktické dílo, národní a vlastenecké:

báchorky- Strakonický dudák

publicistika :Květy-časopis

historická dramata zpracování pro potřeby současné doby

nejsou podána realisticky, ale jsou tendenčně upravena pro národní povzbuzení( r.1848 a revoluci, vhodné načasování)

Kutnohorští havíři

historické drama popisuje těžkou sociální situaci a poměry horníků, střed mezi radikálními a konzervativními postoji horníků


Strakonický dudák

divadelní hra o lásce dvou mladých lidí, kterým se stavějí do cesty různé překážky , ale jejich láska je nakonec přemůže

toto dílo napsáno účelně v revolučním roce 1848 a mělo podpořit Čechy v povstání, které mladá generace, do které on patřil, plánovala


děj:

švanda odchází za penězi do světa , pro peníze zapomíná na Dorotku, a za dostává trest

zachrání ho až obětavá matčina láska a láska Dorotky, vše končí tedy šťastným koncem

Švanda: mladý, nadaný, podnikavý ,čestný

ovlivnitelný penězi

Dorotka: statečná, samostatné, dcera hajného Trnky, milující

30.léta- J.K.Tyl-pouze zmínit

Josef Kajetán Tyl(1808-1856)

významný novinář, organizátor kulturního a společenského života

dramatik, jeho snem bylo, aby české divadlo bylo povýšeno na světovou úroveň

žák profesora Klicpery

psal drama:

historické hry-Jan Hus, Kutnohorští havíři

frašky- obrazy ze života-Fidlovačka aneb žádný hněv a žádná rvačka

zachycení kladů a záporů českého člověka

nebyl tak dobrým dramatikem, jeho význam spočívá v zájmu povýšit české drama a kulturní život na vysokou evropskou úroveň,

-didaktické dílo, národní a vlastenecké:

báchorky- Strakonický dudák

publicistika :Květy-časopis

historická dramata zpracování pro potřeby současné doby

nejsou podána realisticky, ale jsou tendenčně upravena pro národní povzbuzení( r.1848 a revoluci, vhodné načasování)

Poslední Čech -kritika K.H. Borovského za neoriginalitu

M.12 VÝVOJ ČESKÉHO DIVADLA DO KONCE 19.STOLETÍ

Podkapitoly:

1)Počátky české divadelní tradice-první náboženské hry, šlechtické , dvorské drama, loutková divadla19.století Matěj kopečný

2)Stavovské divadlo 1783, německé hry

3)V.Thám- vlastenecké divadlo 1786-89, vlastenecké hry, finanční a materiál. nedostatek, divadlo pro nízké vrstvy

Bouda ,Václav Thám

4)30.léta 19.st

rozvoj díky osobnosti J.K.Tyl, valstenec , didaktik

5)2pol. 19.století- Májovci Hálek statické hry

6)70.léta Prozatimní divadlo(Hálek) konzervativci, Staročeši

Národní divadlo r1883, (Smetana-Libuše), Mladočeši

Ruchovci a Lumírovci

Vrchlický, Zeyer,

historické drama - Alois Jirásek

8)realismus, realistické drama- Ladislav Stroupežnický, Bratři Mrštíkové


+znát ukázky z jednotlivých děl,

+znát přesněji jedno dílo, které jsem četl;

+posloupnost děl v historii

+citát

Poklad

-Matka jde na Velikonoce ke kostelu, rozestoupí se skála-zlato-položí dítě, nabere zlato skála se zavře , dítě vevnitř, za rok šla pro něj, zlato se změnilo v kamení

-vztah matka x dítě

Svatební košile -Dívka prosí o návrat mrtvého milého jinak sebevražda, mrtvý přichází, vezme ji modlitební knížky a jdou na hřbitov, dívka se skryla v márnici a zachránila se modlitbami a pokáním(není tragický konec)

Pravidelný rým a vrš, dále forma dialogu

Cit:již jedenáctá odbila a lampa ještě svítila, a lampa ještě hořela, co nad klekadlem visela.

Polednice -Matka chtěla potrestat své dítě, zlobilo, přivolala na něj polednici, snažila se ho zachránit a v náručí ho udusila,

-matka potrestána za svoji prchlivost, trest je nepřiměřený

-chybí slovesa, spojovací výrazy, stručné, charakteristika???

cit: U lavice dítě stálo z plna hrdla křičelo. Bodejž si jen trochu málo, ty cikáně mlčelo!

Zlatý kolovrat-pohádka , král si chce vzít Dorotku, ale macecha s dcerou jí v lese useknou nohy, ruce vypíchnou oči, král se ožení s dcerou macechy, Stařec najde Dorotu, prodá na hrad části kolovratu za ruce, nohy, oči, pomocí živé H20 to sroste, D.obživne, kolovrat na hradě to všechno královi vyslepičí, král si vezme Dorotu a obě ženy potrestá stejně.

-citoslovce:“haj, haj, haj“

-výrazná, jednoduchá charakteristika dívky(stručná)

-opakuje se stejný motiv(začátek, konec), to samé obměněné

-zvukomalebné prvky, pravidelný rytmus, „Neviděl také krásy svět.“

cit:“Okolo lesa pole lán/ haj jede, jede z lesa pán,/na vrané bílém koni /vesele podkovičky zvoní,/ jede sán a sám.

Štědrý den -touha po poznání budoucnost, sestry Marie a Hana prosekaly o půlnoci led-vidina H.svatby a M.smrti vévodí hladině se splnila

-idilický obrázek rodinného kruhu(venku mráz, v chalupě teplo), je lepší žít v nevědomí než znát svůj osud předem.“, o budoucnosti jen snít, nevyzpytatelnost osudu

Holoubek-žena otrávila manžela a vzala si jiného, nad jeho hrobem, létal holoubek(mrtvý(pozn. Ale ne ten holub, ale jako ten nebožtík- viz.výčitky svědomí-sebevražda

Vodník

Neposlušná dcera se utopila, stahlase vodníkovou ženou, stýskalo sejí po matce, ale nevrátila se zpět k vodníkovi a opustila dítě-krutá vodníkova pomsta, v dítě zabije

-vztah matky a dítěte, 2x trest za nedodržení slibu

cit:“Na topole nad jezerem, seděl vodník pod večerem:Sviť měsíčku sviť a´t mi šije nit.“

Vrba-sepětí ženy s vrbou(zakletí), vrba skácena-žena zemřela, kolébka pro dítě z vrbového dřeva-matčino náručí, píšťalka z proutí-matčin hlas ,z dřeva vyroben astolička

cit:“co souzeno při zrazení,/tomu nikde léku není./co sudice komu káže/slovo lidské nerozváže!“

Lilie-dívka se po smrti vtělila v bílou lilii, v noci jako dívka okouzlí muže a stane se jeho ženou, chrání ji(květ)před sluncem , v jeho nepřítomnosti dá matka zeď zbořit a tím dívku zahubí.

Dceřina kletba-rozmluva matky s dcerou, která zabila své dítě a chce se oběti; obviňuje matku i svůdce z nabádání

-dcera proklíná svou matku i svůdce a chce se oběsit, zabila své dítě(uvědomuje si, co způsobila)


Věštkyně- není balada-vymyká se, poselství českého národu; Libuš předpovídá osudy č.národa,


verš:pravidelný verš a rytmus, inspirace z ústní lidové slovesnosti-jednoduché výstižné

rysy: výrazy, zdrobněliny skoro bez metafor, elipsy, citoslovce

kratší verš(daktilotrofej) -dramatičnost-krátké věty, spojení oddělené čárkou popis skoro bez metafor

Prostonárodní české písně a říkadla(1864)-dětská říkadla, hádanky, písně obřadní, dětské hry, pořekadla

České pohádky (Dlouhý, široký a Bystrozraký, zlatovláska, Sněhurka, Pták Ohnivák,)

-Máchovi pokračovatelé: Karel Sabina, J.V. Frič


báseň:

V svět jsem vstoupil

V svět jsem vstoupil, doufaje,

že dnové moji vzejdou jako máj,

jaký mladý muž slibovali snové,

takový, že najdu v světě ráj,

než ach brzo, příliš brzo přešli.

-pocit zklamáním dále rozpor mezi realitou a jeho sny a touhami


-srovnání Máchy a Erbena

Erben zájem o ústní lidovou slovesnost

Kytice rozebrat Záhořovo lože, str.89, co namítá Erben proti Máchovi-polemika


Karel Jaromír Erben (1811-1870)

-národopisný básník, povoláním sekretář českého muzea

-nebyl svým způsobem romantik, romantický je ale jeho zájem o minulost

romantik svým založením cestování toulky,

-ústní lidová slovesnost je hlavním zdrojem tvorby

-sběratelská, vědecká práce, zabýval se národopisem

-básník, původní jediné dílo Kytice

-sbíral:pohádky, lidové písně, lyriku(Prostonárodní české písně a říkadla)

-sběratelská činnost: od 30.let zapisoval pohádky písně, zvyky a obyčeje

-Erben přejímal pohádky skutečně lidové, neupravoval je jako Němcová(povídky), ale pouze zušlechťoval pro větší estetickou účinnost


-připravil k vydání:české pohádky(epika)

-klasické pohádky:Erben(původní podoba(x Němcová (upravovala)

-inspirace ústní lidovou slovesností-základ české mýty-klasická balada, dal jim nadčasové poselství

dílo: Kytice z pověstí národních(1853)

:- sbírka 13 balad,

-nadčasové dílo, balady jsou pohádkové, ale zároveň obsahují nadčasové myšlenky, staly se inspirací pro řadu českých umělců(J.Suchý)

děj: venkov

čas ani prostředí nehraje roli, není určen, není důležitý

-zaměření na základní vztahy v rodině, hlavní je vztah matky a dítěte

-člověk může ve společnosti uspět pouze tehdy, má- li lidské( v rodině- matka+ dítě)vztahy založeny na povinnosti a lásce- jinak následuje trest

-vina se odpouští po pokání(člověk lituje, vinu si odčiní, pyká)

vzkaz národu(vlastenectví)

-motiv viny a trestu

Záhořovo lože- umělecká polemika s Máchovým Májem

složitější, zabývá se vinou

složitější, vymyká se ostatním 12 baladám,

- 2 dějová pásma

-Záhoř- vrah, zlá člověk kaje se , dostává se mu odpuštění(na rozdíl od Máje)

-filozof, skladba, legenda o vině a odpuštění

příroda + člověk spolu souvisí(jaro, vzkříšení- odpuštění)

děj:cesta mladého poutníka do pekla(otec ho úpisem zaprodal Satanu)setká se zločincem Záhořem. Z.všechny zabil, kteří šli okolo, ale poutníka ne protože, chtěl vědět, co v pekle je.Když se poutník vrací, říká mu, že na něj čeká Záhořovo lože.Zabodne kyj-vyroste jabloň a Z.obroste mechem.Za 90let se poutník(stařec)vrátí a najde ho tam, vysvobodí ho a oba zemřou

srovnání Máje a Záhořova lože

podobný motiv-trest a vina

-příroda:Erben-příroda splývá s osudem

-Erben vidí naději a budoucnost(“kleč a čekej“) věří v Boží odpuštění, -vina a trest:Erben-dosáhne odpuštění

-Záhoř-nejvyšší pekelný trest

x Mácha nevěří v nic, nevidí naději, vidí brzký konec života- jediná jistota je země ?,

Mácha-příroda dokresluje děj(nevidí naději, budoucnost)

Mácha-smrt, Vilém nedostává se odpuštění

Máj-líčení přírody nezávislé na Vilémovi

-srovnání Erben x Mácha

Kytice: úvodní symbol mateřídoušky na hrobě zemřelé matky, je útěcha pro její děti

-poslání sbírky-matka je symbol vlasti, národa(přirovnání ke kytici mateřídoušky)

-autorův výklad původu bájí i svého záměru

cit:“Zemřela matka a do hrobu dána, siroty po ní zůstaly, i přicházely každičkého rána a matičku svou hledaly.“

II.intermezzo

nářek duchů nad Vilémovou smr


4.zpěv-autostylizace ztotožnění autora s dějem poutník=Mácha, touha po dokonalosti, ráji

-čas smívá rány(koloběh)

„Na tváři lehký smích, hluboký v srdci žal.“- 4.zpěv

„Bez konce láska je!- Zklamánať láska má!“

filozofický konec:nekonečnost lásky, zamyšlení nad tragikou lidského osudu

-inspirovali se:malíři: Svolinský, Švabinský, Zrzavý

divadlo:E.F.Burian D34

-Mácha pracuje promyšleně


děj tvoří Máchovi východisko k hlubokým filosofickým reflexím i ke kritice společnosti, v níž oba mladí lidé zahynuli ne vlastní vinou, dospívá i ke kritice náboženství a Boha, který to připustí.

děj přerůstá v tragédii obecně lidskou, což podtrhují slova závěrečného politování, které je určeno i samotnému autorovi:“Hynku!Viléme!Jarmilo!

jedinou jistotou zůstává odsouzenci i básníkovi země!

umělecké prostředky:

zvukomalba-forma blízká hudebnímu tvaru, obraz přírody-barvitost, pohyb a napětí, pastelové barvy

barevnost, líčení krajiny-Bílé housátko- plachta, pohyb

jambický verš-1 nepřízvučná slabika

dramatičnost krátké věty, vykřičníky, slovní spojení, nedokončené věty

metafora- vzpomínky na dětství- Mrtvé milenky

využití kontrastu v rovině tematické(jarní příroda/poprava)

kompozice-dramatický vzestup, vrchol a sestup(jako drama)

epiteton konstans-bělavé páry/ epiteton ornans-růžový večer,jezero hladké/přirovnání-co slzy lásky/oxymoron-umřelé hvězdy svit/gradace-temná noc, temnější mně nastává

rytmus-vzestupný

ohlas na Máj:

dílo nepochopeno, odmítnutí morální stránky básně-hlavní hrdina je zločinec, L. Byron se stal jeho vzorem, inspirací a to je mu vytýkáno, není vlastencem, prý odvádělo od vlasteneckých a národních zájmů

dílo provokuje ideou, tématem, zpravcováním, foram blízká hudebnimu tvaru, neobvyklé

otázky a odpovědi na ně

a později navazuje na Máchovo nadčasvoé dílo generace jeho dílo hájící- generace Májovců

Máchovi pokračovatelé: Karel Sabina, J.V. Frič, Jan Neruda,


dějišťe:

krajina okolí Doks

děj: Vilém je vyhnán otcem z domova a stává se loupežníkem. Poznává krásnou Jarmilu.Vilém zjistí, že jeho dívka Jarmila, byla dříve, než ji poznal, svedena, a jejího svůdce zabije, později se dovídá, že svůdcem byl jeho otec, poté se s Vilémem setkáváme ve vězení, kde očekává popravu, Jarmila umírá ve vlnách jezera, Vilém končí na popravišti, v závěru básně vstupuje na scénu sám autor a dovídá se smutný příběh milenců

stavba:

předzpěv-nesouvisí s básní, zmatení cenzora


4 zpěvy prokládané 2 intermezzi (I,II)

verše věnované vlasti

zpěvy:

1.zpěv-Jarmila čeká na Viléma v přírodě, dozvídá se zprávu o popravě, utopí se

epiteton ornans:vonný vzdech, večerní máj, za růžového večera

epiteton konstnans –bělavé páry oxymóron-umřelé hvězdy svit, gradace-temná noc

-zvukomalebnost:dlouhé samohlásky, splývavé, harmonie

-zachytil pohyb-stmívání(změna barevnosti)

kontrast:“Dívčina krásná, anjel padlý.“

vnitřní děj“On nejde!-již se nevrátí!“

Jarmila očekává Viléma- dramatičnost, krátké věty, pomlčky

začátek-příroda, konec –smrt


2.zpěv-

úvahy Viléma ve vězení za noci, úvahy o všem možném

Co bude po smrti?Vzpomínky na dětství, nekonečnost( „padá věčně věčný byt“(=bytí)-nekonečnost, úvahy proč se stal strážným lesů pánem?,

-vzpomínky na mládí-loupežník:“Strašný lesů pán“(otec ho vyhodil a stal se loupežníkem

řetězce metafor založené na rozporu

-citát:“Ztracený lidstva ráj, to dětinský můj věk.“?

kontrasty :“Sok-otec můj! Vrah-jeho syn…“

-otázka viny , zda za vše může on, úvaha o vině a nevině

co bude po popravě(smrti)?, uvažuje jestli posmrtný život není jen další sen“Kdo ví?-Ach žádný neví.“

-stupňování

-plynutí času, odkapávající kapky

-nihilismus-v nic nevěří, vše popírá „..to smrtelný je mysle sen,

toť , co se „nic“nazývá.

A než se příští skončí den,

v to pusté nic jsem uveden.“

-hrůza působí, že hlídač ve vězení, který slyší rozmluvu Viléma před smrtí,“ už se nikdy neusmál více.“


I.Intermezzo-diaog duchů s přírodou

-připravují se na příchod Viléma


3.zpěv- Vilémova poprava a jeho pocity, popis přírody a zdůraznění osudu Viléma,

kontrast krásné ranní přírody a Vilémův osud-hrůza z popravy, krása ho nakonec dojme a přivede ho ke smíření se smrtí

harmonie- formální-souhlásky ou““Ach zemi krásnou, zemi milovanou,(zemi jedinou)kolébku mou i hrob můj, matku mou,…“

-země je kolébka i hrob, přijímá svůj osud´pozdrav zemi(naposledy)

poprava-drama-krátké věty

metafory-protiklady-„vyhaslé světlo“-už visí

-nenávratnost dětství

-Vilémova tragédie

Karel Hynek Mácha(1810-1836)

první významný český básník, zakladatel moderní české poezie, jehož dílo se stalo inspirací pro ostatní generace básníků i malířů

-ojedinělá osobnost představující romantismus - cití se osamělý, mimo společnost, zvláštní způsob oblékání- neztotožňuje se se společností, vypjatý individualismus a další znaky romantismu v jeho osobě

-psal poezii, prózu, pokusy o romantické dramata

-vrcholným dílem je lyricko- epická skladba Máj, próza Márinka, Cikáni a Krkonošská pouť

život:

narozen v Praze na Malé Straně

otec byl mlynářským pomocníkem, matka pocházela z pražské rodiny hudebníků

mimořádně nadaný Jungmann jeho učitelem,

Mácha studoval na Novoměstském gymnáziu v Praze, potom na filosofické a právnické fakultě

- četba - miloval ji, romantická, hrůzostrašná, Geothe, Hájkova kronika- inspirace, psal si -deníky, nákresy

-působil jako ochotník v Kajetánském divadle, kde se seznamuje s osudovou láskou Lori(Eleonorou Šomkovou)

velmi rád cestoval(návštěvy hradních zřícenin, hor, lesů, provozoval dlouhé pěší túry-Itálie, Benátky)

- měl rád romantickou krajinu(rozeklané hory), navštěvoval hrady a zříceniny a pořizoval si jako Lord Byron skicy

-po studiích se usadil v Litoměřicích, pracuje jako advokát

v šestadvaceti letech předčasně umírá(těsně před svatebním dnem)

-onemocněl nakažlivou nemocí(když zachraňoval hořící dům)-zemřel v den své svatby

cit:“Každé století nalezne snad jen jednoho takového nešťastníka, jako jsem já.“


dílo:

psal poezii a prózu,pokusy o romantické dramata, vrcholné dílo lyricko epická-básnická skladba Máj

próza:dílo zlomkovité, nedokončené

Márinka- autobiografická povídka, lyricko- epická povídka, děj se odehrává v Praze v prostředí chudých lidí, promyšlená stavba

postavy: Márinka, její otec

děj:Mácha přichází k Márince, která ho obdivuje, pocití k sobě náklonnost, ale vztah nakonec končí smrtí

-básník touží po ideální dívce, Márinka se mu líbí,

M:krásná, mladá, citlivá, romantická, žije v chudé čtvrti, má TBC, má ráda hudbu

-romantické: básník touží po dívce-vysněná, výjimečná jako on, smrt přerve lásku, kontrast: -příroda a jeho chudoba, do prózy zasazená poezie, tragický konec

-realismus:popis žebráka, zahrady, prostředí chudých lidí

citát:intermezzo:1verš Temná noci!

Jasná noci!

K vám já toužím tam světla ve říši

ach a jen země je má!

-citově zabarvené, kontrast, rozpolcenost sen x realita,

-touha povznést se, ve vědomí, že to nejde


Obrazy ze života mého:Večer na Bezdězu

Krkonošská pouť

Cikáni- typická romantická povídka s tragickým koncem

romantické: prostředí hradu, okolí les a skály, cikán-původ a zevnějšek romantický, objevuje se nenaplněná, zvláštní láska

děj: mladý cikán se v doprovodu svého otce vrací do hradiště, aby zde našel svoji matku. Ta však zemřela při porodu, zde se zamiluje do dívky, kterou pak zabije ze žárlivosti, pátrá po minulosti a dozvídá se , že otec je šlechtického původu, jeto vévoda z Yorku

cikán:touha po volnosti a dálkách, kočovnost v krvi, miluje Leu x zabije ji, i když by měl bohatství tak odchází z hradu, protože jeho otec spáchal špatný čin

Kat- nedokončený román



poezie-nejprve psal německé básně(motivy duchů zemřelých, hřbitovní scény, postavy poutníků), poté přešel k poezii české

lyricko-epická báseň Máj

veršovaná básnická skladba, lyricko- epická moderní báseň

jejíž smyslem je překrásné líčení přírody, obsahuje také filozofické úvahy o smyslu života, provinění, trestu, smrti(co následuje po smrti)

-Mácha nevěří v posmrtný život-materialista

-poprvé se objevují metafory, vykřičníky, pomlčky, otazník, jambický verš

nikdo nepochopil smysl Máje(hl.hrdina -loupežník), pochopili až Májovce(Neruda,Sabina)

-Vilém potrestán smrtí, zabil svého otce(soka v lásce)

-tři tragédie-tragédie Vilémova,tragédie Jarmily, obecně lidská tragédie

-vyšla v dubnu 1836 autorovým vlastním nákladem, obsahuje 4 zpěvy a 2

intermezza(mezihra) a epilog,

Romantismus

Historicky vymezený evropský umělecxký sloh( přelom 18.st-1/2 19.století

Je to také časově neomezený estetický pojem, projevující se zejména v literatuře, výtvarném umění a hudbě.

Oproti klasicistickému zdůrazňování rozumovosti klade do popředí vypajté city, zaměřuje se na spontánní prožívaní emocí jako jeden z rysů lidství.

Dalšími rysy romanstismu mohou být touha po nepřítomném, vypajtý idividualismus, zobrazování jevu v jeho polaritě, intenzivní citovost


M.11 ČESKÝ ROMANTISMUS

Karel Hynek Mácha- Máj, Krkonošská pouť, Obrazy ze života mého, Márinka, Cikáni, Kat

K.J.Erben- Kytice, Záhořovo lože, povídky, pohádky, Prostonárodní české písně a říkadla

J.K.Tyl- Kutnohorští havíři, Strakonický dudák, Fidlovačka aneb žádný hněv a žádná rvačka, Poslední Čech

Český romantismus

Ve 30. letech 19. století se vytracuje učenecký ráz české literatury určovaný lingvisty,

přední místo již nezaujímá vědecká tvorba, nýbrž literatura krásná

slovníkáři a historiky, z důvodů NO nebyl u nás český romantismus tak rozvinutý


české země součástí habsburské monarchie, útlak knížete Metternicha, kultura:-empír:(=novoklasicismus), novogotika(Hluboká, Lednice, Orlík, Sychrov),malíři(Mánes, Navrátil), opery(František Škroup)

rozvoj romantismu je pomalý neboť je zpomalován požadavkem na literaturu jako na prostředek výchovy k vlastenectví

M.10 Světový romantismus

Podkapitoly:

1.Obecná char. romantismu, rysy,stavu společnosti

2.Romanstismus a jeho díla

(+znát ukázky z jednotlivých děl,

+znát přesněji jedno dílo;

+četba posloupnost děl v historii)


Díla:

Lord Byron(George Gordon –Manfréd, Childe Harldova pouť

Percy Bsche Shelley-Odpoutaný prométheus-radikální

Willima Blake- Snoubeníé nebe a pekla –buřič, umělec, básně Londýn a Tygr

Walter Scott-Ivanhoe, Srdce Edingurku- historický román

Victor Hugo-Chrám u matky boží v Paříži, Bídníci-(přech. Roman-realism.)

Alfred De Musset-Zpověď dítěte méo věku

Alexandr Dumas- tři mušketýři-romantický historický román

Bratři Grimmové(Jacob&Wilhelm) Novalis, pohádky- jayzk

Heinrich Heine lorelei—perzekuce, židovství

Michal J. Lermontov- Démon- vypjatý idividualismus

Al. Ser.Puškin Evžen Oněgin- drama ve verších

James Fenimore Coper- Poslední Moykán

Adgar Alan Poe-Havran,Jáma a kyvadlo

A.M. Mickiewicz

Sandor Petofi

Taras Ševčenko