Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

umělecké prostředky:

zvukomalba-forma blízká hudebnímu tvaru, obraz přírody-barvitost, pohyb a napětí, pastelové barvy

barevnost, líčení krajiny-Bílé housátko- plachta, pohyb

jambický verš-1 nepřízvučná slabika

dramatičnost krátké věty, vykřičníky, slovní spojení, nedokončené věty

metafora- vzpomínky na dětství- Mrtvé milenky

využití kontrastu v rovině tematické(jarní příroda/poprava)

kompozice-dramatický vzestup, vrchol a sestup(jako drama)

epiteton konstans-bělavé páry/ epiteton ornans-růžový večer,jezero hladké/přirovnání-co slzy lásky/oxymoron-umřelé hvězdy svit/gradace-temná noc, temnější mně nastává

rytmus-vzestupný

ohlas na Máj:

dílo nepochopeno, odmítnutí morální stránky básně-hlavní hrdina je zločinec, L. Byron se stal jeho vzorem, inspirací a to je mu vytýkáno, není vlastencem, prý odvádělo od vlasteneckých a národních zájmů

dílo provokuje ideou, tématem, zpravcováním, foram blízká hudebnimu tvaru, neobvyklé

otázky a odpovědi na ně

a později navazuje na Máchovo nadčasvoé dílo generace jeho dílo hájící- generace Májovců

Máchovi pokračovatelé: Karel Sabina, J.V. Frič, Jan Neruda,


Žádné komentáře:

Okomentovat