Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

6.4. Janko Kráľ

Janko Kráľ: Zakliata panna vo Váhu a divný Janko

vyjadruje autorove rozpory, smútok a nespokojnosť so svetom, ale aj lásku k ľudu a vôľu priniesť mu slobodu

skladá sa z troch častí:
o Autor podáva lyrický obraz svojho vnútr~ nenachádzajúceho pokoj (v 1. osobe singuláru). Jeho rozorvanosť je v kontraste s idylickým obrazom prírody (pastierik s ovčičkami). Používa zdrobneniny ako prejav lásky k rodnému kraju, ktorý opisuje (Liptov).
o Baladický pnbeh: Dedina i najbližší nechápu Janíka - divného, hrdého, ukrutného, divého.

Nepochopenie ho vháňa do samoty, do prírody. Janko sa vyberie z domu do temnej noci, aby
oslobodil zaldiatu pannu (opis prírody je dynamický, využíva gradáciu; temné hrdinovo vnútro
sa premieta do tajuplnosti nočnej prírody). Janko uvidí zakliatu pannu vo Váhu a vrhne sa do
vody, aby ju zachránil. (Táto časť je štylizovaná tak, akoby túto povesť rozprávali ľudia.)
o Epilóg zobrazuje posmrtné splynutie hrdinu s prírodným okolím. Postava pastierika prináša
správu o Janíkovej tragickej smrti.

romantický konflikt: hrdina - titan hynie pre rozpor medzi vidinou a skutočnosťou

v závere vzdor a titanstvo hrdinu miznú, idyla víťazí nad tragikou, láska nad vzdorom, objektívny svet nad subjektívnou rozorvanosťou (použitie zdrobnenín)

balada je citovosťou romantická, zobrazením života však realistická (vzťah rodičov k divnému Jankovi)
Janko - typický romantický hrdina: samotár, burič, ktorý v zápase o uskutočnenie svojho sna hynie; búri sa proti zvyčajnému spôsobu života (čo zodpovedá cieľu štúrovcov zmeniť osud národa) a zápasí s prekážkami i za cenu sebaobetovania

6.3. Stúrovská škola

Stúrovská škola

- charakteristika tvorby
mladá uvedomelá generácia, ktorá mala špecifické národné, kultúrne a politické ciele
Ľudovít Štúr
básnici:
- Samo Chalupka
- Janko Kráľ
- Andrej Sládkovič
- Ján Botto

prozaici:
- Jozef Miloslav Hurban
- Ján Kalinčiak

spoločné znaky:
- spoločný boj o novú spisovnú slovenčinu (za základ si vzala prispôsobivejšiu stredo slovenčinu,
na rozdiel od bernolákovčiny ajej príliš príznačného trnavského nárečia)
- boj za zrušenie poddanstva a boj za autonómiu Slovenska - ako literárne a diplomaticky, tak aj
radikálne burcovaním ľudu
- šírenie osvety a vzdelania
- vytváranie modernej kultúry Slovákov prostredníctvom spolkov, časopisov a vlastnej tvorby
- literárna forma:
• vzorom bola ľudová slovesnosť
• rýmy - združený a striedavý
• sylabická = slabičná prozódia verš a
• ľudový jazyk, reč
• štylistické prostriedky prevzaté z ľudovej slovesnosti:
• zdrobneniny, prirovnania, metafory a personifIkácie, epitetá, symboly,
• zvolania, epizeuxy a refrény
• prírodné motívy
• žánre: balada, pieseň
• dôraz kládli na národný charakter literatúry
• postavy si volili z ľudu
• hrdina často idealizovaný, silný individualista až rebel (Janko Kráľ)
• témy: ľudový odboj, revolučné nálady, idea vlastenectva, boj za slobodu, kladné
mravné hodnoty ľudu
• námety väčšinou historické, ale aj ich prítomnosť (napr. jánošíkovská a protiturecká
tematika, ale aj protirímska - báseň Sama Chlupku Mor ho!)
- zdôrazňujú citovo sť, obrazotvornost', idealizmus, intuíciu, fantáziu a vel'ké vášne hlavného
hrdinu, ktorý je výsledkom ich vlastnej autoštylizácie

6.2. Slovenský romantizmus

Slovenský romantizmus

obdobie po klasicizme a osvietenstve, pred realizmom
obdobie ohraničené dvoma veľkými revolučnými obdobiami vo svetovej histórii: 1789 - Veľká
francúzska revolúcia; 1848 - 1849 - protifeudálna celoeurópska revolúcia, nástup kapitalizmu
preromantizmus a romantizmus na Slovensku: 1830 -1850
od romantizmu k realizmu (prechodné obdobie): 1850 - 1875
romantizmus vo svetovej literatúre: posledná tretina 18. storočia až do konca polovice 19. storočia
znaky svetového romantizmu:
- revolučnosť
- požiadavka tvorivej slobody umelca
- subjektivizmus
- emocionalita a sentimentalizmus
- spontánnosť
- iracionalizmus - cit, vášne, fantázia a vôľa sú dôležitejšie ako racionalizmus klasicizmu
- otázka: "Čo je to národ?" - nacionalizmus
- využitie historických tém a námetov
- mystika a exotika
- harmónia kontrastov
- omnoho väčšia voľnosť formy ako v klasicizme, synkretizmus
- jazyk (lexika) obohatený o ľudovú reč a archaizmy
- typické romantické žánre: lyrická balada, básnická poviedka, poéma, moderný epos, román vo
veršoch, dramatická báseň, historický román a poviedka; prevláda lyrika
- nový typ hrdinu - romantický hrdina: výnimočná osobnosť, často spoločenský vydedenec
(Quasimodo) alebo titan ochotný obetovať sám seba, väčšinou idealizovaný; túži po láske, ale
vie, že ju nenájde; často sa ocitá v neriešiteľnom konflikte s okolitým svetom, východisko potom
nachádza v úniku do minulosti, do sveta fantázie, na vidiek alebo do prírody; na záver býva
pesimistický a sklamaný; objavuje sa fenomén samovraždy; výrazný je aj tretí typ hrdinu - tzv.
typ zbytočného človeka - cíti sa absolútne izolovaný, znudený, márny (Eugen Onegin)
- individualizmus hrdinu
- rozpor medzi snom a skutočnost'ou, konflikt medzi jednotlivcom a spoločnosťou
- idealizmus
- autobiografickosť a autoštylizácia
spomedzi znakov svetového romantizmu sú pre slovenský romantizmus príznačné takmer všetky, menej
je však cítiť napr. exotiku, nakoľko predstavitelia slovenského romantizmu - štúrovci - riešili
predovšetkým otázku slovenského národa a jazyka
oproti svetovej romantickej literatúre má slovenský romantizmus aj ďalšie výrazné prvky:
- návrat k slovanským žánrom, odklon od antických vzorov
- ľudový hrdina - nepochádza z mesta, ale z vidieka
- tematika: v próze námety z prítomnosti a minulosti na podporu národnej hrdosti; v poézii ústna
ľudová slovesnosť, jánošíkovská, protiturecká a národná minulosť
- odsúdenie titanizmu (okrem Janka Kráľa)
- autori sú menej subjektívni (okrem Janka Kráľa a Andreja Sládkoviča)
- hlavný literárny druh - lyrika a veršovaná epika
- žánre: balada, pieseň, ponášky na ľudovú pieseň
- synkretizmus
- hrdinova nálada korešponduje s prírodou
- sylabický veršový systém
- využitie monumentalizmu (Samo Chalupka)
- mesianizmus (Ján Botto)
- kolektívny hrdina (Samo Chalupka)

6.1. Romantizmus v európskej lit., porovnanie s klasicizmom, identifikovať v textoch znaky romantizmu.

Romantizmus v európskej lit., porovnanie s klasicizmom, identifikovať v textoch znaky romantizmu.

Romatizmus- kon 18.st.-pol. 19. st.-(z fr. romantique- citovo pôsobiaci)-myšlienkové hnutie a jeden z hlavných umeleckých smerov 19.st. jeho predstupňom v lit. a estetike bol preromantizmus.

Spoločenské pomery: obdobie medzi Veľkou francúzskou revolúciou (1789-1794) a buržoáznymi revolúciami(1848-1849)bolo veľmi zložité, plné protirečení:
1. rozpad feudalizmu, nástup kapitalizmu
2. heslo: Sloboda, rovnosť, bratstvo sa napĺňa veľmi ťažko, jednotlivec sa síce stáva slobodným, ale stráca istotu v nových kapitalistických vzťahoch založených na moci peňazí.
Tento problém sa pre jednotlivca stáva rozumovo neriešiteľným.
Je to obdobie nádejí na nové spoločenské usporiadanie. Ich neuskutočnenie má za následok nespokojnosť a vzbury. Na sile nadobúdajú myšlienky nacionalizmu a liberalizmu. Dochádza ku vzniku nových národných štátov(Grécko, Belgicko, Rumunsko)

Nové filozofie:
1) idealizmus- filozofia, kt. považuje ducha ideu, myšlienku za prvotnú, bytie a hmotu za druhotnú
2) iracionalizmus- filozofia, kt. popiera logické, vedecké, rozumové poznávanie a uprednostňuje vieru a inštinkt
3) sentimentalizmus- filozofia, kt. sa opiera o city, citové zážitky, najmä o súcit s biednymi a utláčanými
4) individualizmus- filozofia, kt. vyzdvihuje jednotlivca:
• ako silného jedinca, kt. vzdoruje osudu a pomáha ľudstvu(titanizmus)
• ako osamelého človeka nespokojného so spoločnosťou, kt. žije vo svojom vlastnom svete, sníva o zmene, kt. však sám nedokáže uskutočniť a preto upadá do pesimizmu a väčšinou končí tragicky

Princípy- znaky:
1) fantázia(túžba po krajšom živote v kontraste s tvrdou realitou)
2) nový hrdina
3) nový konflikt(sen- skutočnosť/jednotlivec- spoločnosť)
4) harmónia kontrastov = súlad protikladov
5) druhový a žánrový synkretizmus
6) záujem o históriu, námety z histórie alebo vízie o lepšej budúcnosti
7) inšpiračným zdrojom bola ľudová slovesnosť
8) používali prvky ľudovej hovorovej reči

Predstavitelia + diela:
Francúzsko:
• Jean Jacques Rousseau- Rozprava o nerovnosti, pedagogický román Emil alebo o výchove, ľúbostný román Júlia alebo nová Heloisa
• Victor Hugo- lyr. básne Kontemplácie, cyklus epických básní Legenda vekov, dráma Cromwell, hist. hry: Hernani, Ruy Blas, romány: Chrám Matky Božej v Paríži, Bedári, Robotníci mora, Deväťdesiattri

Nemecko: (hnutie Sturm und Strang- Búrka a vzdor- reakcia na silný sociálny útlak a nespokojnosť. Príslušníci hnutia sa búrili proti neslobode, postavili sa proti nadvláde racionalizmu a žiadali slobodu citov, vášní teda všetkého ,čo je človeku prirodzené. Vzniklo medzi príslušníkmi meštianstva ako živelná revolta):
• Johann Wolfgang Goethe- óda Prometeus, román Utrepenie mladého Werthera, drámy: Ifigénia v Tauride, Torquato Tasso, Egmont, veršovaná dráma Faust
• Friedrich Schiller- drámy: Zbojníci, Úklady a láska, hist. drámy: Mária Stuartová, Panna Orleánska, William Tell, óda Óda na radosť(hymna EU)
• Heinrich Heine- zbierka básní Kniha piesní, lyr. cestopis Nemecko,zimná rozprávka, zbierka básní Časové básne, fejtóny Obrazy z ciest

Anglicko:
• George Gordon Byron- lyr.- epická bás. skladba Childe Haroldova púť, bás. skladba Don Juan, báseň Chillonský väzeň
• Percy Bysshe Shelley- veršovaná dráma Odpútaný Prometeus

Rusko: (vznikala v období nevoľníctva a krutého cárskeho despotizmu a preto je opodstatnené, že jej autori vyjadrujú myšlienky boja proti útlaku a bezpráviu):
• Alexander Sergejevič Puškin- básne a bás. skladby: na Sibír, poéma Kaukazský zajatec ,poéma Cigáni, Medený jazdec, Poltava, veršovaný román Eugen Onegin(nový typ hrdinu zbytočný človek), hist. povesť Kapitánova dcéra

Poľsko (je spojená s národným bojom za samostatnosť):
• Adam Mickiewicz- óda na mladosť, hist. Epos Konrad Wallenrod, národný epos Pán Tadeáš
Maďarsko:
• Sándor Petöfi- veršovaná rozprávka Víťaz Janko, epická skladba Apoštol, revolučná báseň Obeste kráľov

Česko: (nastupuje v 30.r.19.st. a do popredia stavia úlohu zjednotiť a rozšíriť české nár. hnutie):
• Josef Kajetán Tyl- divadelné hry: Fidlovačka(pieseň Kde domov můj sa stala českou nár. hymnou), Strakonický dudák
• Karel Hynek Mácha- lyr.- epická bás. skladba Máj
• Karel Jaromír Erben- bás. zbierka Kytice
• Božena Němcová- román Babička

Klasicizmus(dokonalý, vzorový)17.-18.st. Romantizmus(citovo pôsobiaci)
Rozlišovanie vysokých a nízkych žánrov Toto rozlišovanie neexistuje
Racionalizmus Irracionalizmus
Presné pravidlá Nemá presné pravidlá
Logická jasnosť Nelogické, iracionálne
Abstraktné poňatie človeka Konkrétny Jednotlivec
Všeobecné poňatie ľudstva Idea národa
Konflikt: láska- česť(cit- rozum) Konflikt:sen-skutočnosť(jednotlivec-spol.)
Námety: historické, zo súčastnosti Námety: historické, o budúcnosti
Žánre: ódy, elégie, eposy, tragédie, bájky Žánre: balada, poviedka, epos, román
satiry, komédie
Postavy: príslušníci šľachty, nižších a stredných Postavy: silný jedinec, osamelý človek
vrstiev(najmä meštiaci)
Harmónia a súlad Zvláštnosť a bizarnosť- harm. kontrastov

6. Motivy vlastenectva a boja za narodnu slobodu v tvorbe

Motivy vlastenectva a boja za narodnu slobodu v tvorbe
Sama Chalupku (Mor ho! ) a Jana Bottu ( Smrt Janosikova )

Samo Chalupka i Jan Botto su predstavitelmi umeleckeho smeru – romantizmu, ktory sa na Slovensku objavuje v rokoch 1830-1850.


Samo Chalupka
( 1812 – 1883 )

cosi zo zivota:
-najstarsi sturovsky basnik-priekopnik romantickej poezie.
-narodil sa roku 1812 v Hornej Lehote v narodne uvedomelej rodine-starsi brat-Jan Chalupka-znamy dramatik.
-studium - navstevoval bratislavske lyceum-filozofia a teologia-v tomto obdobi zacina tvorit-prve basne napisal biblickou cestinou,coskoro vsak prechadza na slovencinu.
-jeden zo zakladatelov a najaktivnejsi clen SPOLOCNOSTI CESKO – SLOVANSKEJ-zalozena roku 1827
-r.1830 – vypuknutie povstania v Polsku – zanechal studia,aby mohol bojovat za slobodu Poliakov; v bojoch sa zranil. Po vylieceni dokoncil studia - stal sa knazom a najdlhsie posobil vo svojom rodisku = Horna Lehota, tu roku.1883 aj umrel.
Tvorba: - jeho tvorba najplnšie stelesňuje vlastenecké cítenie celej generácie. Hrdinovia majú najbližšie k ľudovej zbojníckej a vlasteneckej tradícii. Vždy sú to statoční junáci, ktorí bojujú za slobodu, proti útlaku a nespravodlivosti a preto musia trpieť alebo zomrieť.

1.) basne s Janosikovskou tematikou – Likavsky vazen,Junak,Kraloholska
2.) basne s protitureckou tematikou-Boj pri Jelsave,Turcin Ponican,Branko
3.) hrdinska basen – Mor ho!


1.) basne s Janosikovskou tematikou:
• ustredny hrdina: Janosik-nevystupuje vsak ako individualny hrdina,ale ako kolektivny hrdina
• monumentalizmus - lokalizacia basni do uzkej suvislosti s nejakym statickym ukazom –napr. Hrad, bralo, rieka, hola-zaroven mozu byt aj symbolmi
• symbol – najcastejsi symbol = vatra = symbol slobody pre lud
-básne s Jánošíkovskou tematikou - hrdinstvo ľudu, boj proti feudálom
báseň Likavský Väzeň - (zachytil tu uväzneného Jánošíka, uvažujúceho o svojom osude. Ani v ťažkej situácii neupadá do beznádeje, verí že sa mu podarí dostať na slobodu, aby opäť mohol okolo seba zhromaždiť junákov - bojovníkov)
báseň Králohoľská - (apeluje na svojich rovesníkov, aby povstali proti krivde)

2.)basne s protitureckou tematikou:
• patriotizmus – laska k vlasti,ktora vitazi nad bohatstvom - Turcin Ponican
• princip pospolitosti – k slovenskemu ludu nad materinskymi citmi – Turcin Ponican
• boj nad presilou a zradou – Branko

3.)hrdinska basen - Mor ho!
Tema – hrdinsky boj slovenskych junakov = vlastencov, ktori su odhodlani privitat cisara podla stareho slovenskeho zvyku = chlieb a sol, pokial bude s nimi nazivat v mieri, pokial nie-branit svoju slobodu do poslednej kvapky krvi.
Namet – historicky z cias rimskeho panstva
Konflikt: romanticky- vyplyva z odlisneho postoja ku demokracii,slobody a otroctva
- dej básne (172 veršov) je stručný. Autor zobrazuje slovenský kraj, zvažujúci sa od Tatier k Dunaju, tábor Rimanov, pyšného cisára s jeho vojskom a družinu hrdých slovenských poslov, ktorí prišli ponúknuť mier dobyvačnému rímskemu cisárovi. Spupný cisár odmieta dary s vyhrážkou, že zotročí celý národ. Junáci sa vrhli naňho s výkrikom Mor ho!. V boji proti presile všetci padli, ale cisár je zahanbený, keď vidí hromady svojich mŕtvych vojakov. V básni stoja proti sebe dva protikladné svety. Krásna vlasť s hrdými obyvateľmi a na druhej strane násilní, výbojní dobyvatelia, ktorí chcú náš národ zotročiť. Slovenskí junáci zomierajú za vznešené ideály - mier, slobodu, rovnosť, ale morálne víťazia a naopak víťaz na bojisku zostáva s hanbou otrokára.
V básni vyzdvihol vlastnosti Slovákov: pohostinnosť, mierumilovnosť, pracovitosť, demokratickost.
- historický spev, idea: slobody, vlastenectva a demokracie-vyzýva do boja proti národnému a sociálnemu útlaku.
Dejový základ vychádza z historickej udalosti. Autorovi však nešlo o historickú vernosť, ale o oslavu hlbokého vlasteneckého citu, boja za slobodu národa. Preto báseň oduševňovala i ďalšie generácie. Slová Mor ho! sa stali heslom bojovníkov SNP.
-uplatnuje sa tu monumentalizmus - pevny hrad, rieka Dunaj

-vo vseobecnosti:
- forma a jazyk jeho básní vychádza z ľudovej poézie. Jeho verše majú dramatický spád, zrozumiteľnú, lahodnú spevnosť a citovú vrúcnosť, oplývajú množstvom zvukových figúr
zbierka básní: SPEVY- výzva do boja proti národnému a sociálnemu útlaku, proti odrodilstvu a za uplatnenie demokratických zásad vo vzťahu medzi jednotlivcami a národmi.




JÁN BOTTO (1829 Vyšný Skalník - 1881 BB)
- bol najmladší zo štúrovcov
- študoval v Levoči, tu si osvojil názory Štúrovcov, ktorí sem prišli po zosadení Ľ. Štúra z bratislavskej katedry.
- rozvinul typ romantickej balady
- baladický hrdina splýval s okolím a situáciami
- dynamiku deja dosahoval stupňovaním hrôz
- využíval dialóg, zvukomalebné slová, skratky
- rovnako ako ostatní, hľadal pramene svojej básnickej tvorby v ľudovej slovesnosti. Pretože ťažké položenie národa bolo takmer bezvýchodiskové, vyústenie básni smeruje do ilúzií. Botto popri J. Kráľovi rozvinul niektoré svojské črty romantickej balady.
balada ŽLTÁ ĽALIA - rieši tu mravný konflikt. Manželia si dajú sľub vernosti, ktorý sa nemá porušiť ani smrťou. Eva však daný sľub nedodrží a po Adamovej smrti sa vydá. Za morálny priestupok nasleduje trest. Mŕtvy manžel prichádza o
polnoci po svoju nevernú manželku, ktorá zomiera v jeho náručí. V balade prevláda dialóg, ktorý umožňuje prehlbovanie napätia deja a tragiky. Záverečný dialóg má rýchly spád.
balada MARGITA A BESNÁ - baladická príhoda o smrti siroty, ktorá musí zomrieť pre žiarlivosť macochy

Smrť Jánošíkova
- v dusnom ovzduší Bachovho absolutizmu napísal Ján Botto svoje najväčšie dielo Smrť Jánošíkova. Botto neskladal svoj spev o Jánošíkovi podľa historických dokladov, ale Jánošíka poznal podľa toho, ako sa ľud o ňom vyjadroval, čiže podľa ľudového podania. Jánošík žije v ústach ľudu ako symbol jeho túžob, predstáv po slobode a spravodlivosti. Je to Jánošík, ktorý bohatým bral a chudobným dával, ktorý pomstil krivdu a zastával pravdu. Botto predstavil Jánošíka ako bojovníka za národnú slobodu. Skladba má úvod a 9 spevov.

- v úvode básnik obľúbeným spôsobom alegórie posiela svoje verše po Slovensku. Bojí sa, že je to zakliata krajina a nenájdu ozvenu. Stretnú sa však s hôrnymi chlapcami. Spolu idú po zboji a ukážu ľudu zakliatemu v porobe cestu k slnku slobody. Úvod ako predspev Smrti Jánošíkovej je obranou hôrnych chlapcov a oslavou slobodného života.

V 1. speve vystupuje Jánošík a jeho družina. Je to oslava slobodného života, ale už na konci je naznačené, že je to iba spomienka, že teraz vládnu pochmúrne časy. Krása a sila Jánošíkovej družiny je u Bottu symbolom veľkosti, hrdosti a sily samého ľudu, ktorý raz sebavedome zvolá: "My sme u nás doma, my sme tu páni." Tú silu však sa pánom darí spútať. Jánošík - symbol tejto sily je zlapaný. V 2. speve je obraz vykreslený - zlapanie Jánošíka, ktorého nepremôže sila, ale zrada.

V 3. speve sa opisuje čierne mesto - tyran, ktoré Jánošíka väzní, ale zároveň sa ho i bojí. Za Jánošíkom prichádza v podobe dievčiny duša ľudu a lúči sa s ním a krásnou baladou. 4. spev je najpochmúrnejší. Sú to predsmrtné predstavy a úvahy Jánošíka. Tento spev je stavaný na kontraste skutočnosti a ona, Jánošík vo väzení sníva krásny sen voľnosti a slobody. V 5. speve Jánošík precitá a uvedomuje si svoje položenie. Svitá nový deň, ale jemu prináša smrť, na ktorú ho odsúdil vlčí zákon, ktorý šliape ľudské i božské zákony. Tento spev patrí k najkrásnejším básniam o slobode v slovenskej poézii. Jánošík verí, že nadíde čas odplaty a spravodlivosti.
„No príde a prísť musí ten bohatier boží,
čo zákon pošliapaný na oltár vyloží,
no príde a prísť musí ten voľný deň súdu-
a na stôl si zasadne pravda môjho ľudu!"

V 6. speve vedú Jánošíka k šibenici. Kňaz ho vyzýva k modlitbe, ale Jánošík káže sa modliť za úbohý poddaný ľud. V deň popravy /7. spev/ smúti nebo i zem ako matka nad rakvou svojho syna. Jánošík stojí pred šibenicou a mysľou mu bežia obrazy jeho mladosti, ale práve vtedy dáva vyvrcholiť v jeho znení odbojným zámerom. Jánošík zomrel, ale žije v myšlienkach odboja. 8. spev predstavuje Slovensko po Jánošíkovej smrti. Všade je smutno, ako v zakliatej krajine. V tomto obraze Botto aktualizoval súčasnú bezútešnosť a bezradnosť slovenského života po neúspešnej revolúcii. No ľud verí, že Jánošík neumrel. Preto Botto v poslednom 9. speve v alegorickom obraze Jánošíkovej svadby a kráľovnou víl ukazuje budúce víťazstvo oslobodenej krajiny a ľudu.

- skladba Smrť Jánošíkova nie sú spomienky na jeho revolučný odkaz, odrazili sa v nej pocity sklamania štúrovskej generácie z revolúcie. Dôkazom toho je i to, že básnik sa nesústredil na Jánošíkov život, slobodu, ale na zlapanie a popravu Jánošíka a na tragický obraz Slovenska po poprave.

- básnik stavia svoje spevy väčšinou na príkrych kontrastoch. Rozvíja obraz v bohatých porovnaniach, oživuje ho krásnou ľudovou rečou a podmaľúva ľubozvučnými rýmami. Líčenie oživuje výraznými pomlkami /ha, svitá - koniec, mrkne, počiatok, kde, aký/. Majstrovsky využíva krásy ľudovej poézie. Preberá z nej niekedy celé verše i slohy, ale z jeho veršami splývajú na nerozoznanie. Precítil ľudovú tradíciu o Jánošíkovi.

V jeho duchu stvoril o ňom najkrajší spev v našej literatúre.
Kým v prvej časti básne autor predstavuje Jánošíka a jeho družinu ako hrdinských bojovníkov proti feudálom, v druhej časti sú v popredí jeho vízie o budúcnosti národa, v čom sa zračí aj romantický konflikt medzi veľkými túžbami a tvrdou realitou, ktorá ich nedovolí uskutočniť. Autor verí v príchod mesiáša, záchrancu slovenského ľudu. Slovenská romantická literatúra 19. st. najmä poézia, svojou revolučnosťou bola neodmysliteľnou súčasťou boja za národnú slobodu a sociálnu spravodlivosť.

25, Problems of the Present World

25, Problems of the Present World

a) social
b) ecological

SOCIAL
1, discrimination – because of race, gender and religion
2, illiteracy – especially in Africa and in developing countries
3, hunger - especially in Africa and in developing countries
4, human rights – e.g. islamic countries – problems with women´s rights
5, diseases – AIDS, TB, cancer...
6, drugs – which threaten especially young people
7, international terorism – acts are realized by people who believe that they defend their
religion (September 2001 – WTC)

ECOLOGICAL
☺ are connected with high level of technology – air pollution, water pllution
1, natural disasters – huricans, tornados, floods (it´s caused be weather changes), earthquake
2, global warmin – becames huge problem
3, ozon layer
4, greenhouse effect
5, rain forests


Účelové věty s nestejným podmětem

spojky: so that, in order that

1, hlavní věta v přítomném čase – can, may
I´m telling you it now so that you can think it over.
2, hlavní věta v minulém čase – could, might
He came to help us so that we could finish it in time.
3, záporné větě v minulosti – should
They came soon so that we shouldn´t wait.

24, English speaking countries

24, English speaking countries

The term is used for countries where the majority of the population speaks English as their mother tongue – the U.K., the U.S.A, Canada, Australia and New Zeland.
Besides there are large areas where English is spoken as the second language – e.g. India, Pakistan, the republic of South Africa and other African countries – generally said English is spoken in the Commonwealth countries.
British Commonwealth of Nations is a voluntary association (dobrovolná asociace) of Great Britain and 47 former (bývalých) British colonies. In the 17 of them the Queen Elisabeth II. is the head of the state.
There are 5 types of English: Britain, Amrican, Australian, Indian and African.
It´s the most widespread (rozšířený) language in the world.
It´s used in politics, economics, diplomacy, business, science and technology, culture and sports.

+ povídání o jednotlivých zemích


Zvolací a přací věty

1, zvolací: What a nice day !
How beatiful !
2, přací: in olny, i wish = „kéž“

☺ posun času: I wish he would come. – Kéž přijde. (budoucnost je vyjádřena podmiňovacím způsobem)
☺ I wish you were here. – Kéž tu teď jsi. (přítomnost je vyjádřena minulým časem)
☺ I wish he hadn´t told that. – Kéž to neřekl. (minulost je vyjádřena předminulým časem)

23, Australia and New Zeland

23, Australia and New Zeland


AUSTRALIA

Is located in the southern hemisphere between the Pacific and the Indian oceans.
The official name is the Commonwealth of Australia.
Is consists of 6 states (New South Wales, Queensland, Victoria, South Australia, Western Australia and Tasmania) and 2 territories.
The capital city – Camberra (but the largest city is Sydney).
The area is about 8 million square km and the population is about 16 million.
It´s the British dominion (the former colony) – the official head of the state is Queen Elisabeth II. respresented by the Govermor-General (She has no real political influence, and her position is essentially symbolic).
There are many exotic animals – cangaroo, emu, coala bear, dingo....
Is the one of the top exports of lamb and beef, wheat, wine and fruit.
Australia hosted the 1956 Summer Olympics in Melbourne and the 2000 Summer Olympics in Sydney.


NEW ZELAND

Consists of 2 large islands.
The area is about 270.000 square km.
The population is about 3,5 million people.
The capital city is Wellington.
The official head of the state is Queen Elisabeth II. respresented by the Govermor-General.
There is beatiful nature e.g. – Lord of the Rings was shot there.
Unofficial national sport is rugby.


Vazba „have (get) something done“

= dát (nechat) si něco udělat
☺ velmi důležitý je slovosled: předmět – have (v přítomném tvaru) – předmět – trpné příčestí významového slovesa
☺ např.: I have my coat cleaned. Dávám si vyčistit kabát.
☺ POZOR ! když slovosled zaměníme – I have cleaned my coat. (předpřítomný čas) – Právě jsem si vyčistil kabát.


Slovesa změny stavu

☺ get, become
☺ He´s getting old. – Stárne. (pozvolná změna)
☺ He became angry. – Rozzlobil se. (náhlá změna)

22, Canada

22, Canada

The second largest country in the world (after Russia)
Consist of 10 provincies (Quebec – the largest, Newfoundland, Prince Edward Island, Ontario, Manitoba, Alberta, Saskatchewan, New Brunswick, Nova Scotia, British Columbia) and 2 territories (the Yukon terrtory and the Northwest territory).
The capital city is Ottawa.
The area is about 10 million square km and the population is about 30 million.
Two official language – English and French.
A member of the British Commonwealth of Nations and the official head of the state is Queen Elizabeth II. represented by the Governon-General.
Borders with the U.S.A (in the south) and the Arctic Ocean (in the north) - the Atlantic Ocean in the east to the Pacific Ocean in the west.
A very beautiful nature and landscape – many lakes (Great Lakes Region) and forests (cover 44% of land area).
There is the Niagara Falls – on the border with U.S.A.
It´s economy is based on natural resources (coal, gas, oil, silver, gold...) and agriculture – the 2 nd largest exporter of wheat.
Canada´s main trading partner is the U.S.A.
It´s often called „cradle of ice-hoceky“.
Canada´s symbol is maple loaf (javorový list).
Royal anthem: "God Save the Queen"


Přípustkové věty

☺ vedlejší věty, které jsou uvozeny spojkami
spojky: although (ačkoli)
though (třebaže)
even though (přestože)
even if (i když)
in spite of the fact (ať, než, navzdory faktu)
☺ např.: Although it was raining we went out = Ačkoli přšelo, šli jsme ven.
☺ lze použít i vazbu „no matter + zájmeno či příslovce“
☺ např.: No matter what he says we will go there = Ať říká cokoliv, my tam stejně půjdeme.
☺ nebo složenina s „ever“ – Whatever he says we will go there. = Ať říká cokoliv, my tam stejně půjdeme.

21, Ernest Hemingway

21, Ernest Hemingway

He was bron i 1898 in Chicago as the son of a physician.
He was member og so called „Lost Generation“ (here were also: Francis S. Fitzgerald, Thomas Wolfe, John Dos Passos and they were deeply affected by the horrors of the war).
During World War II. he worked as a war reporter.
During his last years he suffered from strong depression which lead to his suicide (he shot himself to death).

WORK:
He started his career with short stories – „In our days“ (written in Paris).
He was a great lover of travelling, hunting and fishing „Green Hills of Africa“,
„The death in the afternoon“
A world famous novel is „Farewell to Arms“ – an epic description of World War I. and a protest againts any war
„For whom the bell tolls“ – a psychological picture of war
„To have or not to have“ – a desription of the impact of great economic crisis
The most famous – „The old man and the sea“ – a great poem about the sea and about eternal fight between nature and man. Aworded Nobel Prize in 1954


Participles and Gerund

PARTICIPLE (příčestí)

a) přítomné: -ing, vyjadřuje současné děje. Going home I met my friend.
b) minulé: -ed (asked) nebo 2.tvar (bought)
c) trpné: having + ed nebo 2.tvar, vyjadřuje děj, který předchází ději věty hlavní.
Having finished my work I went home.

GERUND

☺ má slovesné (čas, rod) i jmenné (může být určeno přivlastňovacím zájmenem) rysy.
☺ jmenný rys: They Insisted on my staying there. (Trvali na tom, abych tady zůstal.) VV
☺ Learning English is importatnt.
1, překlad podstatným jménem slovesným: Učení AJ je důležité.
2, překlad infinitivem: Je důležité učit se AJ.