Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

6.2. Slovenský romantizmus

Slovenský romantizmus

obdobie po klasicizme a osvietenstve, pred realizmom
obdobie ohraničené dvoma veľkými revolučnými obdobiami vo svetovej histórii: 1789 - Veľká
francúzska revolúcia; 1848 - 1849 - protifeudálna celoeurópska revolúcia, nástup kapitalizmu
preromantizmus a romantizmus na Slovensku: 1830 -1850
od romantizmu k realizmu (prechodné obdobie): 1850 - 1875
romantizmus vo svetovej literatúre: posledná tretina 18. storočia až do konca polovice 19. storočia
znaky svetového romantizmu:
- revolučnosť
- požiadavka tvorivej slobody umelca
- subjektivizmus
- emocionalita a sentimentalizmus
- spontánnosť
- iracionalizmus - cit, vášne, fantázia a vôľa sú dôležitejšie ako racionalizmus klasicizmu
- otázka: "Čo je to národ?" - nacionalizmus
- využitie historických tém a námetov
- mystika a exotika
- harmónia kontrastov
- omnoho väčšia voľnosť formy ako v klasicizme, synkretizmus
- jazyk (lexika) obohatený o ľudovú reč a archaizmy
- typické romantické žánre: lyrická balada, básnická poviedka, poéma, moderný epos, román vo
veršoch, dramatická báseň, historický román a poviedka; prevláda lyrika
- nový typ hrdinu - romantický hrdina: výnimočná osobnosť, často spoločenský vydedenec
(Quasimodo) alebo titan ochotný obetovať sám seba, väčšinou idealizovaný; túži po láske, ale
vie, že ju nenájde; často sa ocitá v neriešiteľnom konflikte s okolitým svetom, východisko potom
nachádza v úniku do minulosti, do sveta fantázie, na vidiek alebo do prírody; na záver býva
pesimistický a sklamaný; objavuje sa fenomén samovraždy; výrazný je aj tretí typ hrdinu - tzv.
typ zbytočného človeka - cíti sa absolútne izolovaný, znudený, márny (Eugen Onegin)
- individualizmus hrdinu
- rozpor medzi snom a skutočnost'ou, konflikt medzi jednotlivcom a spoločnosťou
- idealizmus
- autobiografickosť a autoštylizácia
spomedzi znakov svetového romantizmu sú pre slovenský romantizmus príznačné takmer všetky, menej
je však cítiť napr. exotiku, nakoľko predstavitelia slovenského romantizmu - štúrovci - riešili
predovšetkým otázku slovenského národa a jazyka
oproti svetovej romantickej literatúre má slovenský romantizmus aj ďalšie výrazné prvky:
- návrat k slovanským žánrom, odklon od antických vzorov
- ľudový hrdina - nepochádza z mesta, ale z vidieka
- tematika: v próze námety z prítomnosti a minulosti na podporu národnej hrdosti; v poézii ústna
ľudová slovesnosť, jánošíkovská, protiturecká a národná minulosť
- odsúdenie titanizmu (okrem Janka Kráľa)
- autori sú menej subjektívni (okrem Janka Kráľa a Andreja Sládkoviča)
- hlavný literárny druh - lyrika a veršovaná epika
- žánre: balada, pieseň, ponášky na ľudovú pieseň
- synkretizmus
- hrdinova nálada korešponduje s prírodou
- sylabický veršový systém
- využitie monumentalizmu (Samo Chalupka)
- mesianizmus (Ján Botto)
- kolektívny hrdina (Samo Chalupka)

Žádné komentáře:

Okomentovat