Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

6.3. Stúrovská škola

Stúrovská škola

- charakteristika tvorby
mladá uvedomelá generácia, ktorá mala špecifické národné, kultúrne a politické ciele
Ľudovít Štúr
básnici:
- Samo Chalupka
- Janko Kráľ
- Andrej Sládkovič
- Ján Botto

prozaici:
- Jozef Miloslav Hurban
- Ján Kalinčiak

spoločné znaky:
- spoločný boj o novú spisovnú slovenčinu (za základ si vzala prispôsobivejšiu stredo slovenčinu,
na rozdiel od bernolákovčiny ajej príliš príznačného trnavského nárečia)
- boj za zrušenie poddanstva a boj za autonómiu Slovenska - ako literárne a diplomaticky, tak aj
radikálne burcovaním ľudu
- šírenie osvety a vzdelania
- vytváranie modernej kultúry Slovákov prostredníctvom spolkov, časopisov a vlastnej tvorby
- literárna forma:
• vzorom bola ľudová slovesnosť
• rýmy - združený a striedavý
• sylabická = slabičná prozódia verš a
• ľudový jazyk, reč
• štylistické prostriedky prevzaté z ľudovej slovesnosti:
• zdrobneniny, prirovnania, metafory a personifIkácie, epitetá, symboly,
• zvolania, epizeuxy a refrény
• prírodné motívy
• žánre: balada, pieseň
• dôraz kládli na národný charakter literatúry
• postavy si volili z ľudu
• hrdina často idealizovaný, silný individualista až rebel (Janko Kráľ)
• témy: ľudový odboj, revolučné nálady, idea vlastenectva, boj za slobodu, kladné
mravné hodnoty ľudu
• námety väčšinou historické, ale aj ich prítomnosť (napr. jánošíkovská a protiturecká
tematika, ale aj protirímska - báseň Sama Chlupku Mor ho!)
- zdôrazňujú citovo sť, obrazotvornost', idealizmus, intuíciu, fantáziu a vel'ké vášne hlavného
hrdinu, ktorý je výsledkom ich vlastnej autoštylizácie

Žádné komentáře:

Okomentovat