Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Utrpení mladého Werthera

-román psaný formou dopisů

Nadaný a mladý Werther ztroskotá jak ve vášnivém citu k Lottě, tak i ve vztahu ke společnosti. Své utrpení a zklamání řeší sebevraždou zastřelením, protože není schopen žít v bezcitném světě

Básně:Stejný díl(Ein Gleiches)

Taková noční píseň

Balda:pohádková, král duchů

Friedrich Schiller(1759-1805)

významný německý dramatik preromantizmu,dílo velice rozsáhlé, zaměřil se na historické hry(Valdštejnové, Johanka z Arku, Vilém Tel, Nevěsta Messinská, Marie Stuartovna)

vůdčí osobnost hnutí S a D, přítel J.W.Goethe

v díle se snaží mravně očistit člověka, vyjadřuje protest proti tyranii vlády a vyzdvihuje téma osobní svobody a svobody národů

Loupežníci

Dílo napsáno v době, kdy působil ve S a D

drama vyjadřuje protest proti tyranii vlády a osobnímu bezpráví

Karel Moore je intrikami svého bratra připraven o důvěru otce, snoubenky i o dědictví. Z touhy pomstít se stává vůdcem loupežnické tlupy. Od jejich členů se však liší.

Óda na radost

oslavuje myšlenku spojení lidstva, zhudebnil Ludwig van Beethoven, „devátá“


Gottfried August Burger

-tvůrce německé balady, básník z okruhu S a D

Lenora-romantická balada končící tragedií

rouhání bohu-kostra(smrtka s kosou)?

Baron Prášil-velice populární dílo

-jeho dílo mělo vliv na formování české poezie

Johann Gottfried Herder(1744-1803)

ve svém díle nadčasově popírá základní hodnoty(nadčasových)dobro, pravda, krása

všechny hodnoty jsou omezeny místem a dobou vzniku

Také jedna filozofie dějin

národní sebeurčení:každý národ vytváří vlastní kulturu, neexistuje národní nadřazenost


Denis Diderot(1713-1784)

všestranná osobnost, filozof, prozaik, dramatik, teoretik umění, boj proti dogmatismu, pověrám a církvi,

Prospekt encyklopedie(1750), Francouzská encyklopedie-17svazků, Jakub fatalista a jeho pán


USA Thomas Paine politik, spisovatel a vynálezce, osamostatnění od Velké Británie-pamflet Zdravý rozum, Věk rozumu

Itálie

Carlo Goldoni sluha 2 pánů komedie dell arte

Německo

Immanuel Kannt světově proslulý filozof Kritika praktického rozumu, Kritika soudnosti

Thomas Paine spisovatel, politik-Věk rozumu „Mé vlastní svědomí jest mou vlastní církví.“

Itálie

Carlo Boldoni (1707-1793) komedie de la arte

Sluha dvou pánů(1746),Mirandolina, Poprask na laguně, Hrubiáni


Preromantismus

-souhrnné označení filozofických a uměleckých proudů v období mezí klasicismem a romantismem

-časově se dá romantismus vymezit: 2 pol.18.st-počátek 19st

-vyznačuje se:

zvýšeným zájmem o přírodu J.J.Rousseau, o lidovou um.tvorbu, zvýšeným zájmem o historii a to zejména o středověk(anglický gotický román, fr.černý román, prvky hororu)

-po stroze racionalistickém období se člověk obrací k citovosti

-člověk touží po svobodě(období preromantismu spojeno se sebeuvědomění určitých národů)

-s obdobím preromantismu souvisí úzce hnutí Sturm&Drang, jehož hlavními představiteli byli nejvýznamnější osobnosti jako Fridrich Schiller, J.W.Goethe,

Sturm und Drang(bouře a vzdor) jehož cílem byl člověk vnitřně osvobozený, ničím nespoutaný, tvůrčí

-u nás odpovídá tomuto období 1.fáze národního obrození-počátky národního sebeuvědomění, snaha navázat na kulturní hodnoty, které byly již vytvořeny, dále viz.otázka M9

konec hledání harmonie, spisovatel se individuálně vyjadřuje k problémům

Johann Wolfgang Goethe(1749-1832)

všestranný německý literární autor, státník, filozof, přírodovědec, dramatik, který se v raném období své tvorby stává hlavním představitelem hnutí Sturm und Drang-prosazovalo tvůrčí nespoutanost a originalitu, ideál spatřoval v člověku vnitřně svobodném, vrcholem jeho tvorby je

Faust:

Na podkladě lidové pověsti o Dr.Faustovi vytvořil Goethe monumentální dramatickou báseň o mezích a smyslu lidské práce

-celoživotní filozofické dílo J.W.Goetha(o smyslu práce a poznání)

-Faust patří mezi vrcholná díla světového dramatu, dílo obsahuje dva díly, kterým předchází předehra vedená jako úvaha o dramatickém umění jako podobenství světa

-

progolog(úvod) z Fausta- v prologu Mefistofeles –duch, který vše popírá- vytýká Bohu, že stvoření člověka bylo nezdarem:„Vsaďme se: když ho budu smět vést tudy, kudy se člověku jde líp, že ztratíte ho se vším všudy!“


I díl:Hlavní postava doktor Faust touží po neomezeném vědění. -

Je nespokojen, zoufalý se svým životem, a proto přijímá nabídku od ďábla Mefistofla, ale klade si podmínku, že získá jeho duši teprve tehdy, dosáhne-li dokonalého štěstí, že by si přál zastavit běh času, Mefistofel mu navrátí mládí a pomůže mu získat lásku krásné Markéty(ukázka čítanka osvobozuje ji z vězení.Ani tak však není dokonale šťasten. Neumím si ani dopomoct ke trošce peněz nebo poct-kdejaký pes nežli já si žije!

II.díl: Nechá se přenést od antického Řecka, kde má syna s Helenou Trojskou, ta později umírá a Faust zachraňuje císaře ve válce, za odměnu obdrží část mořského pobřeží. V závěrečném pátém dějství Goethe ukázal velikost Faustovy práce. Mořské pobřeží, které zbavil vody ustoupilodaleko od pevniny a pro balho lidí vznikl nový úrodný kraj. Zde stoletý Faust zamýšlí nad svými špatnými činy za minulosti. Nachází smysl bytí v službě lidem. Uvědomuje si, že o to co poznal by se měl dělit s ostatními lidmi- to je také poslání vědy, a po pronesení věty „Zum augenblicke durft ich sagen verweile doch, du bist so schon“(okamžik směl bych osloviti, jsi tak krásný) a klesne k zemi - umírá. Peklo se chystá pohltit jeho duši, ale z rukou ďábla ho zachraňují anďelé. Drama končí díkůvzdáním Panně Marii a apoteózou ženství.

-přichází k tomu, že smysl lidské. existence je práci, v práci ve prospěch lidstva, str.23

-podobnost Čapek- Stařeček bůh, Krakatit- v čem ?

Candida, Filozofický slovník

Dopisoval si s pruským králem Bedřichem II., u něhož nějaký čas pobýval, také si dopisoval s carevnou Kateřinou Velikou. Ve 40. letech 18.století zklamaný pobytem v Rusku dává do své tvorby ještě více energie a bojuje pro pověře, nesnášenlivosti, fanatismu.

Voltaire byl člověk , který svým bojovným a neúnavným úsilím zapůsobil na celou Evropu. Brání svobodu myšlení, hájí nevinně odsouzené, a tak získává pověst nebojácného bojovníka za spravedlnost , který byl ctěn, milován i obáván.

-racionální kritik tehdejšího světa spojil literaturu a filozofii, své myšlenky prosadil formou svých děl

citát:

Každý následek má svou příčinu.“

Obraz světa je nesmyslný, ale dá se žít.“

Voltairství- znamená ironickou a posměvačnou kritiku náboženství“

Francois Maria Voltaire(1694-1778)

vlastním jménem F.M.Arouet)

Jeden z nejvýznamnějších postav osvícenství-dramatik, myslitel, filosof a reformátor, který měl velký vliv na společenský život francouzské a evropské společnosti.

Narodil se r.1694 v rodině pařížského notáře. Jeho otec z něj chtěl mít právníka, ale malému Francoisovi se zalíbila literatura a postupem času začal psát své první básně. Již od svého mládí byly velice neukázněný. Vše vyvrcholilo psaním směšných veršů a pamfletů ,které mu na rok zajistily místo v Bastile. Ve vězení napsal svou první divadelní hru Oidipus a mnoho básní, které mu zajistili ve 30 letech první úspěch. Záhy se stal vyhledávanou osobností pařížského literárního a společenského života jak pro svůj literární úspěch, tak i pro ostrý a vtipný jazyk namířený vždy proti významným osobnostem. Velkou kritiku podrobil také církev a neustále proklamuje škodlivost křesťanství. V Anglii, kde strávil tři roky , poznal Swiftovu satiru Lockovu filosofii. Po návratu ho čekala literární sláva i bohatství. Avšak jeho propagace náboženských svobod a demokratičtější společnosti způsobila spálení jeho díla a autor sám z obavy zatčení utekl na zámek své přítelkyni du Chatalet. Zde sepsal svá nejvýznamnější díla světové dějiny Pokus o mravech a také filozofické povídky, dále

Bláznova moudrost

ili smrt a slavné zmrtvýchvstání J.J. Rousseaua

Vrcholné dílo Liona Feuchtwangera v němž je zachycena osobnost významného myslitele a spisovatele Jeana Jacquesa Rousseaua, jehož myšlenky a společenské teorie ovlivnily nejen celou francouzskou revoluci, ale také běh událostí 18.století, ve kterém stále vládne aristokracie a důležitým životním vkladem je šlechtický původ.

Ustřední postavou románu není samotný Jean Jacques , ale jeho velký obdivovatel hrabě Ferdinand Girardin. Mladý Girardin je nadšený pro dílo ”mistra” stejně jako jeho otec, a tak poskytuje ubytování na svém zámku v Ermonvillu. Zde pobývá J.J. Rousseau společně se svojí choťí a tchýní. Postava tchýně je na Ermonvillu pouhou fikcí, ale hraje důležitou roli v autorově snaze poukázat na rozpor mezi velikostí Rousseauaových idejí a malichernostmi a kompromisy jeho soukromého života. Feuchtwanger ukazuje Rousseaua jako člověka geniálního, nikoliv však člověka dokonalého. Rousseau je ve Feuchtwangerově pojetí jedním z největších francouzských a snad i světových myslitelů, ale zároveň tím “nejslepějším ze všech smrtelníků”. Na jedné straně dal světu znamenité a rozsáhlé dílo, které bylo například schopné podnítit takovou událost jakou byla francouzská revoluce, na druhé stranu nevidí nevěru vlastní ženy a je bezmocný proti intrikám svého okolí snažícího se plně využít jeho talentu a náležitě ho zpeněžit.

V popředí Feuchtwangerova pohledu stojí také francouzský lid 18. Století. Lid toužící po svobodě, lid toužící po naplnění idejí Jeana Jacquesa. V tomto období, kdy stále vládne aristokracie a důležitým životním vkladem je stále šlechtický původ popisuje také do detailů poměry nižších a vyšších stavů. Popisuje spokojeně žijící šlechtu věnující se umění a vědám, zatímco poddaní žijí ve skromných podmínkách, které sotva stačí pro život. Tato neutěšená situace vyúsťuje samotnou Francouzskou revolucí. Zde Feuchtwanger líčí řadu nespravedlivých činů a kroků jak v řadách revoluční vlády, tak i osobních křivd na nevinných, zároveň ale dospívá k názoru, že “nespravedlnost vůči jednotlivcům byla nezbytným důsledkem velké, krajní nespravedlnosti, která byla podstatou revoluce”

F.M.Voltaire (1694-1778)Filozofický slovník, Candida aneb o optimismu

Rusko Ivan Krylov (1768-1844)

vynikající autor bajek, publicista, skladatel, básník (reflexivní lyrika)

ve svém díle navazuje na Ezopa, La Fontaina, Lesssiga

ukázka: Liška a svišť

originální bajka Sedlák a čeledín

obsah:

aktuální, hravé bajky, inspiroval Puškina pro jeho díla


Osvícenství

racionalita, přesnost, exaktnost, verifikace, rozvoj vědy, vědecký, racionální přístup

Anglie

Osvícenští panovníci:Marie Terezie, Josef II.

Daniel Defoe spisovatel a žurnalista (1660-1731) autor smyšlené biografie

Života a zvláštní podivná dobrodružství Robinsona Crusoa, námořníka z Yorku, hrdina vypráví svůj příběh trosečníka, po 28 let obývá pustý ostrov


-románové paměti a zpovědi- pozdější tvorba Deník morového roku

-oblíbené robinsonády: motiv ztroskotání na pustém ostrově a dobrodružný život trosečníků

-inspirace pro celou řady pozdějších světových autorů( u nás Marie Majerová –Robinsonka 1940)

ukázka:porovnání dobrého a zlého po ztroskotání na ostrově, + -

Jonathan Swift (1667-1745)kritik a satirik

Gulliverovy cesty slavný utopický román, velice populární, smyšlený životopis, kapitána Samuela Gulivara obsahující 4 díly, satira na poměry v Anglii, kritika civilizace, zpochybnění lidského rozumu

ukázka: cesta do Liliputu, kapitola III.


(Henry Fielding (1707-1754)autor komedií a frašek, fraška hry proti politické korupci, jeho hry često zakázány

Tom Jones- příběh nalezence

Laurence Sterne Život a názory blahorodého pana Tristrama Shandyho- velmi rozsáhlé dílo)

Francie

Jean Jacques Rousseau osvícenský filozof jehož dílem byla významně ovlivněna Francouzská revoluce a následně společenský vývoj v Evropě

výzva k návratu k přírodě, přirozenému způsobu života

rozprava o původu a příčinách nerovnosti mezi lidmi- nerovnost přirozená a společenská

O společenské smlouvě aneb o zásadách státního práva-zásady a vývoj státu, zachycení Společenské smlouvy

Emil aneb o výchově pedagogický román, vyložení názorů na výchovu dítěte(citovost, harmonie, rozum, estetické cítění, vědomí smyslu a slov)

četl jsem: biografie Liona Feuchtwangera Bláznova moudrost

Orgon

-naivní, bohatý občan

Tartuffe-podvodník, chamtivý, ziskuchtivý, úlisný, pokrytec, vše předstírá, hraje si na svatouška

Lakomec čerpá z Plautovy „Komedie o hrnci“

Světoznámá komedie o bohatém lichváři Harpagonovi, který je posedlý penězi, dětem vnucuje kvůli penězům různé nechtěné partnery a partnerky. Je přehnaně šetřivý a ziskuchtivý.- „Ach ty moje penízky.“

Jeho proměnu způsobí ztráta 30.000 dukátů, vše přichystal jeho sluha jeho syna Kleanta. Nakonec umožní synovi, aby si vzal svoji milovanou dívku Marianu , vdává se i dcera Eliška dle svého srdce- vše tedy končí šťastným koncem.

Moliére: porušil klasicistní řád, společností je mu vytýkána nemorálnost, kterou ukazuje ve svých hrách, mravoličných komediích, kde zachytil různé lidské slabosti(lakota, sobectví)

Jean de la Fontaine

-francouzský autor bajek, čerpá z antických bajek Ezopa, ale také píše vlastní bajky, důraz kladen na příběh, objevuje se morální ponaučení, dokonalá, dramatická stavba a gradace(příběhu bajky, vytříbená veršová forma)

ukázka: Lev, vlk a lišák

ponaučení: ukázka:str.212 lev je nemocen a hledá, kdo by ho vyléčil,nepřišel lišák, vlk toho chtěl těžit , a proto pomlouval druha, jenž nepřišel, Monarchovi se to nezdálo, a tak si nechal lišáka dovést. Ten králi řekl, že se bojí, že byl vlkem pomluven, král uznal pravdu lišákovi a vlka nechal potrestat- každičká pomluva už pomstu v sobě nese, v prostředí pohybujete se, které vám nepromine nic.

-každá pomluva v sobě nese pomstu

vévoda Rouchefoucauld

zakladatel francouzské aforistické tradice

maximy: aforismy zaměření na motivaci lidského jednání a citů, na egoismus, zbabělost, lež

aforismus:vtipná, stručná ,ironicky zabarvená, originální myšlenka ,ale také soud , výrok , průpověď„Ani celá armáda těch ,kteří mluví, nezmůže jednoho, kdo jedná.“

Literatura dle jednotlivých zemí:

Francie

Jean Racine(1639-1699) autor vrcholného franc.klasicismu

Faidra- tragédie čerpající z antické mytologie, vychází z antického mýtu o Hippolytovi a Faidře(zpracoval Euripidés“Hippolytos“, také Seneca ml. „Phaidra“)

děj:Po klamné zprávě o smrti svého muže, Thésea krále, vyzná královna Faidra lásku svému nevlastnímu synu Hippolytovi, ten ji odmítne, Faidra zapříčiní jeho smrt a potom ji zničí vlastní svědomí po vraždě Hippolyta a otráví se, psychologická propracovanost postavy , přesvědčivost všedního života, velmi dobrá je psychologie ženských postav

Moliére(1622-1673)světoznámý francouzský dramatik, herec, režisér, autor 33 her

-svůj život věnoval divadlu miloval svůj život, psal mravoličné a charakterové komedie zachytil lidské slabosti v komediích(lakota, sobectví, žárlivost)

Škola manželů, Škola pro ženy

Tartuffe neboli podvodník

V předmluvě Moliere Napsal:Jestliže účelem komedie je napravovat neřesti lidí, tu nevidím , jakého důvodu aby měli být někteří z nich privilegováni.“

hra vyvolala velký negativní ohlas, text hry musel Moliére opravit tak, aby bylo od začátku jasné, že Tartuffe je podvodník a zbožnost pouhou maskou. Tartuffe je chudák, který se vetře do domu Orgona, bohatého měšťana a chce si za účelem získání jeho majetku vzít jeho dceru Marianu. Tartuff se vydává za asketu. Zatímco Orgonova žena Elmíra ,děti a služebnictvo v Tartuffovi po právu vidí úlisného pokrytce, Orgon a jeho matka ho mají za svatého muže a bezvýhradně mu věří. Orgon Tartuffovi svěří svůj majetek , a dokonce i kompromitující listiny ,které by Organa mohly přivést do žaláře. Zaslepenosti ho zbaví až scéna, v níž se ukryt pod stolem stává svědkem, jak se Tartuffe pokouší svádět mu ženu. Pod žalářem a zkázou zachrání Organa král, jehož moc přemáhá intriky zbožné kabaly, kterou se snažil podvést celou rodinu měšťana Orgona.

Umění se dělí na vysoké

(óda, epos, tragédie)a nízké(bajka, satira, komedie (po jazykové stránce vysoký styl a verš(verš francouz. klasicismu alexandrín)

drama: drama má být napodobením života(Aristotelova teorie)

, řídí se pro klasicismus typickým přesným řádem, je prosazován požadavek tří jednot:místa, děje a času (zásady v díle Nicoalase Boilau-Despreavue Umění básnické)

považuje se drama tragické(vysoké umění- hrdinové jsou zde vznešení a urození)

x komedie(umění nízké-hlavní postavy sluhové, vesničané)

dále se považuje lyrická poezie óda, hymnus a sonet(x –román, komedie, píseň, bajka)

Česká společnost doznává změn také po vydání reforem v 18.století(Josef II.), kdy katolická církev ztrácí výsadní postavení, zaniká nevolnictví je zrušena cenzura, avšak česká kultura se těžce rozvíjí pod tlakem Němců jako součást Rakouské říše a je dále potlačena celoplošným zavedením němčiny jako jednotného jazyka říše.


Klasicismus a osvícenství (z lat. classicus- vynikající, vzorný)

Umělecký směr, který vzniká ve Francii v polovině 17.století. Člověk vyznávající klasicismus pokládá antickou kulturu za závazný vzor pro život i pro současnou tvorbu.

S rozvojem klasicismu je neodmyslitelně spojeno osvícenství.Osvícenská filozofie vychází z přesvědčení, že člověka i společnost lze zdokonalovat a zlidšťovat výchovou. Osvícený člověk spoléhá zásadně racionalisticky na rozum, klade důraz na řád a normy ve všech oblastech, proto se také v této době hledí ve velké míře na vědu a vědecké myšlení(matematika, fyzika). Příkladné řešení společenských vztahů nalézali osvícenci v Antice.

Klade se postupný důraz na výchovu a vzdělání. Dochází ke vzniku nových knihoven, prvních novin, muzeí a různých naučných společností(Královská česká společnost nauk 1774, otevření univerzitní knihovny pro veřejnost1777).

V klasicismu se objevují deisté-vychází z toho, že Bůh stvořil svět a pak se o něj přestal starat, tento názor velmi ovlivnil osvícenskou filozofii.

V osvícenství se rozvijí umění, rozvoj prozaického románu, divadla, vzdělanosti, výchova společnosti i uměleckou tvorbu v níž se uplatnila fantazie, a to hravá a lidská.

Klasicismus vychází z názoru, že se člověk v průběhu dějin nemění, je tedy možné stanovit jeho představy o kráse a pravdě. Krásný je ten, kdo je ukázněný a moudrý. V umění jsou pevně stanovena estetická pravidla.

M.8 Významné směry ve světové literatuře 18.století; Klasicismus, Preromantismus, Osvícenství

četl jsem:Lion Feuchtwanger –Bláznova moudrost, Lišky na vinici-popis tohoto období, Krylov bajky

Francie -Jean Racine,Faidra

Molliere-Lakomec, Taruffe neboli podvodník, Škola manželů, Škola pro ženy

Jean de la Fontaine,Bajky

vévoda Rochefoucauld, Maximy, aforismy

Rusko-Ivan Krylov, Bajky

Anglie- Daniel Defoe, Robinson Crusoe, Denik morového roku

Jonathan Swift, Gulliverovy cesty

Henry Fielding

Tom Jones

Laurence Sterne, Život a názory blahorodého pana Tristrana Shandyho

Osvícenství

Francie

Jean Jacques Rousseau- Emil aneb o výchově, Rozprava o původu a příčinách nerovnosti mezi lidmi, O společenské smlouvě aneb o zásadách státního práva,filozofické spisy

Voltaire-Candide aneb o optimismu, Filozofický slovník, filozofické spisy, Pokus o mravech-dějiny

Denis Diderot,Francouzská encyklopedie, Jakub Fatalista a jeho pán

Immanuel Kant, Kritika čistého rozumu, Kritika praktického rozumu, Kritika soudnosti,

USA-Thomas Paine, Věk rozumu

Itálie-Carlo Goldoni Sluha dvou pánů, drama-komedie dell`arte

U nás- Josef Dobrovský, Německo český slovník, Podrobné mluvnice jazyka českého, Dějiny české řeči a literatury, Pojednání o nejstarších legendách sv. Ludmila. sv. Prokop, Sbírka českých přísloví, Základy české prozodie

jazykovědec, historik, teolog, editor a publicista, představitel čes. osvícenství, osvícenský vědec,psal německy a latinsky, studium staroslověnské kultury –Slavistika

Filozofické dílo: Všeobecná porada o nápravě věcí lidských

naha o spravedlivější svět bez válek, směřuje k základnímu cíli?:univerzální náprava lidstva.

pansofie-vševěda

význam díla:

Tkví ve velkolepé nadčasové práci v celé řadě oborů-studují se dodnes, především v pedagogice,v s

yntéze celého předchozího vývoje naší kultury, pomocí vzdělanosti chtěl dosáhnout celosvětového míru a náboženské svobody, dílo je živým odrazem i dalším generacím , jeho myšlenky byly realizovány v mnohých zemích světa a jeho publikace vydány po celém světě.

Věřím i já Bohu, že po přejítí vichřic hněvu, hříchy našim na hlavy naše uvedené, vláda věcí tvých k tobě se opět navrátí, ó lide český.“


Adam Michna z Otradovic varhaník a hudebník, básník a skladatel

sbírky duchovních písní Česká mariánská muzika, Svatoroční muzika, Loutna česká

ukázka: Chtíc aby spal:vztah matky k dítěti, něha, také přírodní obrazy, náboženská tématika (Marie ,Ježíš)

Bedřich Briedel(1619-1680)

jezuita, básník, překladatel, profesor rétoriky,

Život svatého Ivana Poustevníka adaptace starších legend o sv.Ivanovi

Co bůh?Co člověk? kontrast typický pro barok-protiklady! člověk a jeho nicotnost, slabost, hříšnost x kontrastuje s dokonalostí Boha,

-originální obrazy, B.Briedel ztvárnil člověka jako slabého, nedokonalého, hříšného ukazuje ,že jediná záchrana je upnutí se k Bohu

Bohumír Hynek Josef Bilovský-kázání

Jan Ignác Dlouhoveský-exempla-krátké příběhy dokazující morální tezi.l, proměna v lidová vyprávění a zábavnou prózu

Matěj Vieriues -jezuita, Život Kristoslava knížete

Bohuslav Balbín(1621-1688)- kněz , jezuita, historik a spisovatel

Historie království českého –encyklopedie- rozsáhlé dílo, vědecké bádání, profesor, autor učebnic a příruček(latina)

Obrana jazyka slovanského , zvláště pak českého napsáno kolem r.1672, vydáno až Františkem Pelclem 1775

-z tohoto díla se vychází v době národního obrození


Didaktika česká

přepracované vydání Didactica magna- Umění umělého vyučování)

proslulé dílo přeloženo do všech evropských jazyků, jsou zde shrnuty a formulovány moderní pedagogické zásady, dílo je snaha Komenského změnit vzdělávací systém,

myšlenky díla:vzdělání:přístupné všem bez rozdílů sociálních a pohlavních, rozdělení škol, výchova souvisí se vzděláním, výuka-spojení teorie a praxe, žáci by měli umět zobecňovat, třídy vhodně upravené-estetika, pomůcky pro výuku, výchovy-hudební, estetická, osobnost učitele-zákaz tělesných trestů, Schola ludus- škola hrou

platné dodnes: pojmová jasnot, názornost přiměřenost, postup od jednoduššího ke složitějšímu, výuka cizím jazykům na základě výuky jazyka mateřského, navrhl také celkovou organizaci školství třístupňové studium -výchova člověka do 4 věkových období: mateřská škola, obecná škola, gymnázium, akademie, univerzity

ukázka: str.183

XVII.Jak dělati aby učení snadné bylo? Škola sama má být místo veselé, plné uvnitř i zevnitř. Nemá smysl učit, žáky, kteří nemají k učení kladný vztah

XXIX. Češi by se měli opatřit školy, aby pře cizinci nebyli k posměchu, A to vše není bez příčiny.Mohly by na nás přijít hlavy rozum nosící, potlačily nás, rozptýlily, poplenily.

člověk by měl být před nástupem do práce být dostatečně vzdělaný kapit.


Zřetel k dětskému chápání- výuka zahrnující odpočinek a hry, harmonická výchova člověka zdůrazněna i v dalším díle:Informatorium školy mateřské, Brána jazykům otevřená, Orbis Pictus- svět v obrazech, Nejnovější metoda jazyků- obsahuje nejnovější metodické i praktické návody, Schola ludus škola na jevišti , učebnice latiny obsahující 8 divadelních her pro žáky,

Opera didaktika omnia

Divadlo veškerstva věcí, souhrn veškerých vědních poznatků doby,

ukázka:

.Kap. Poutník se chce se zařadit, zamýšlí se nad vhodným povoláním objevuje se i naturalistické líčení, kněží se nevěnují víře, ale užívají světského života, městem- bludištěm doprovází Vševěd, Všudybud a Mámení, kteří mu nasazují růžové brýle. Poutník vidí všude jen podvod a klam-poznává rozdělení světa(dle povolání, majetku, peněz), povrchnost lidí, kněží se nevěnují víře, ale užívají si světského života, je vším zklamán, znechucen pozemským životem

myšlenka: jistotu nachází ve svém srdci ve víře v Boha, vírou dochází člověk ke klidu, splynutí s Bohem.- myšlenka náboženské odevzdanosti,

psal i vědecké spisy, většina zničena při požáru v Lešně, připravoval slovník Poklad jazyka českého, překlady žalmů, pojednání O poezii české

2.období po přechodu od exilu

tvoří především latinsky

česky píše ještě Kšaft umírající matky jednoty bratrské(alegorická závěť z doby po uzavření vestfálského míru, reakce na politické dění) a Kancionál- sbírka české duchovní lyriky.

-dále hledá způsoby nápravy světa, předpokladem je nová soustava výuky.

Jan Ámos Komenský(1592-1670)

biskup Jednoty bratrské, zakladatel novodobé pedagogiky, náboženský myslitel, básník, teoretik umění, filozof,

Vůdčí představitel české kultury 17.století, který žil na přelomu doznívajícího humanismu a počátečního období baroka.V jeho osobě doznívá tradice humanismu Čechách. Je autorem reformních spisů, zároveň je také velkým barokním spisovatelem. Komenský byl osobností velice všestrannou. Největší proslulost si získal tvorbou nadčasových pedagogických spisů. Je autorem ryze českým, ale zároveň světovým. Celým jeho dílem prostupuje rozpor člověka jeho doby: člověka věřícího, který na druhé straně poznává pokrok a novou dobu.

život: Narodil se 1592 v Nivnici na Moravě, dětství uherský Brod, vzdělání získal na bratrských školách ve Strážnici a v Přerově, univerzita v Německu-Heidelberg, po návratu ze studií se stal učitelem na Moravě.Zde působí i jako bratrský kněz. Roku 1621 je donucen uprchnout i s rodinou. Ukrývá se v cechách, ztrácí rodinu, která umírá na mor a uprchá do polského Lešna, kde byl zvolen posledním biskupem Jednoty bratrské. Poté pobýval ve Švédsku, Uhrách. Jeho cesty se protínaly v Lešně, kde mu zemřela druhá žena. Vestfálský mír definitivně zmařil veškeré naděje na návrat domů do Čech. Od roku 1656 žije až do své smrti- slavný a oslavovaný- v Amsterodamu. Zemřel a je pohřeben v holandském Naardenu.

dílo:

a)filozofické(pansofické) -Hlubina bezpečnosti, Labyrint světa a ráj srdce, Všeobecná porada o nápravě věcí lidských

b)pedagogické, didaktické- Didactica magna- Umění umělého vyučování, Informatorium školy mateřské, Brána jazykům otevřená, Oribis Pictus, Schola ludus, Nejnovější metoda jazyků

c)vševědná, pansofistická díla (praktické rady, pojednání)

1.období: před odchodem do exilu

náboženské a filozofické spisy, zabývají se sporem víry a rozumu

alegorický spis: Listové do nebe -řešení otázky proč Bůh dopouští zlo a bezpráví

Hlubina bezpečnosti(Centrum securitas)-pojednání, kde středem života je Bůh a víra

Labyrint světa a ráj srdce(1631)- alegorie soudobého světa tvoří jedno město, zdá se být bezvýchodným labyrintem. Poutníka na cestě je uplatněna i ve filozoficko- náboženském

děj: básník se vydává do světa, aby si vybral nejvhodnější, nejlepší povolání, doprovází ho Vševěd, Všudybud a mámení, básník prochází městem a vybírá povolání, nejdříve se dívá přes ideální růžové brýle, poté jsou lehce nadzvednuty a vidí různé podvody a nečestnost


citát:Viděl jsem všecky skutky, kteréž se dějí pod sluncem, všecko je marnost a trápení ducha.“

Je třeba, aby všechny národy usilovaly o společné dobro, aby hledaly mír, pravdu a rozsévaly lásku k bližnímu.“

John Milton

eden z největších básníků světového baroka

mistr sonetu a elegie- žalozpěv

náboženský epik,filozof

Ztracený ráj- epos o 12 knihách, inspirace z Bible Satanova promluva ke Slunci: „Bože uprchnu do pekla!Bůh: Ale já sám jsem přece peklo.“

Ráj znovu nabytý- navazující dílo na Ztracený ráj(1671)

O křesťanské nauce - názory na dobro a zlo, vše vysvětluje pomocí vlastního pojetí náboženství,“Existence zla jako zkoušky svobody.“

Peire Corneille

Cid -veršovaná tragikomedie, zpracování rytířského námětu, inspirace ze středověkého eposu o Cidovi, který se vyznamenal v bojích proti Arabům, ústředním motivem je svár mezi láskou a povinností

ve svém dílo uznává zásady umění vysokého a nízkého, aristotelovská zásada tří jednot


Německo

Hans Jacob Chrisoffel von Grimmelhausen

Dobrodružný Simplicius Simplicissimus- dobrodružný román napsaný ich formou, příběhy malého chlapce, prosťáčka Simplicia, který se stane šlechticem, vojákem a pak zpět obyčejným poustevníkem


Český barok dělíme na tvorbu domácí(lidovou a pololidovou) a exilovou(Komenský a další co z náb. důvodů byli donuceni odejít),.

pololidová tvorba tradice, zvyky, jarmareční písně, oslavy poutě, umělecká tvorba, rozvoj lidové tvorby,

lidová tvorba: ústní lidová slovesnost milostné písně, pracovní k práci, válka, pohádky, pověsti a pranostiky, kostel je centrem kultury

hudba –J.S.Bach (Lipsko)geniální varhaník

Jan z Kříže

karmelitán, napodobitel sv.Terezy, básnická díla, spojení s Bohem ,splynutí s Bohem, snoubení duše duše s milencem Ježíšem

ukázka:Za temné noci

Pedro Calderon de la Barca dramatik a a lyrik-autor zlatého věku Španělského Baroku, psal náboženské hry, milostné a dobrodružné komedie

Život je sen(La vida es sueno)

-hra charakteristická pro barokní období, život je drama

-příběh polského prince s napínavým dějem plným zvratů, princ přemáhá kletbu

Itálie

Torquanto Tasso

představitel italského Baroku

Osvobozený Jeruzalém -nábožensko- hrdinská epopej z přelomu11.a 12.století o 20 zpěvech popisuje obléhání Jeruzaléma křesťanskými vojky, popisuje lásku křes´tanského rytíře a pohanské bojovnice Klorindy


Anglie

John Donne kazatel,satirik, lyrik

metafyzický básník(ptá se po smyslu lidské existence), milostné a duchovní lyrické verše

psal písně a sonety(znělky)

autor výroku „Komu zvoní hrana.“

báseň Extáze

Poutní kostel sv. Jana Nepomuckého na Zelené hoře

V roce 1719, kdy církevní komise otevřela v Praze hrob generálního vikáře Jana z Pomuku(1372-93) a vněm nalezla neporušený jazyk mučedníka, pojal opat Vejmluva závěr vybudovat s sousedství žďárského kláštera na Strmé hoře neboli Černém lese potní kostel sv.Jana Nepomuckého.Jíž v tomto roce Santiny zhotovil plány. Stavitel- chrudimský měšťan Donát Morazzi. Truhlářské práce- Jan Ludvík Pešinský z Hradce Králové, základní kámen položen 1720 a hotový chrám byl vysvěcen v27. září 1722.

Zachovaly se dva originální plány půdorys a nárys pro zelenohorský kostel, kostel stojí na půdoryse pěticípé hvězdy, měla symbolicky vyzvednout světce jako hrdinu a vítěze a propůjčit svatyni memoriální a oslavný charakter.

V chrámu se nacházejí trojúhelné hrotité kaple, jsou ve stejném počtu prostřídány oválnými vestibuly. Typické pro Santiniho je kladení tvaru na tvar a jejich ustupování, zmenšování po vertikále což je barokní aktualizace konstrukčního postupu gotických stavitelů

Hmota chrámu je ztvárněna důsledně na principu odnímání, do zdí se vřezávají okna s nízkými štukovými šambránami. Lomená okna a portály užil Santiny záměrně jako součást gotizující koncepce, jsou i iluzí na svatojánský jazyk, meč, světcovu duchovní zbraň,

Okna podobě sférického rovnostranného trojúhelníka symbolizují nejsvětější Trojici,

Interiér

Jádro chrámu tvoří ústřední válec na deseti pilířích, ty se v úrovni druhého patra sjednocují do pěti pasů kupolové klenby.

kostel sv.Jana Nepomuckého na Zelené hoře

Jan Nepomucký kněz, mučedník, udržel zpovědní tajemství, střet moci kněžské a světské

památka dědictví Unesco

malíři: Karel Škréta, P.Brandl –sochy Karlův moc sv.Liutgarda, sv.J.Nepomucký, V.V. Reiner –fresky,

Paul Rubens náboženské motivy, ženy

Rembrandt světlo x stín, autoportrét, “Návrat marnotratného(ztraceného?) syna“

Vermeer „Dívka čtoucí dopis“, „Kavalír a dáma“,světlo ,záře

žánr: kázání, legendy, traktáty

výrazně expresivní prostředky, vypjatost, kontrasty

hudba:první balety a opery Bach, Vivaldi, U nás zelenka, Adam Michna z Otradovic


země dle autorů

Španělsko:

Sv.Terezia z Ávily karmelitánka, ve svém dílo popisuje klášterní život, přední básnířka španělské církevní milostné lyriky, splývá láska milostná a láska k Bohu

J.S.Aichl obecně

originální autor jehož dílo patří nejvyšším uměleckým hodnotám v českých zemích v Evropě,monumentalita, slohová výjimečnost, konstruktivní smělost,
dílo představuje syntézu domácího a cizích uměleckých proudů
tvůrčí talent, tvůrčí individualista poskytující vynikající schopnosti v utváření hmoty a prostoru, úžasná invence,
Jean Baptista Mathey-starší vzor, přítel a spolupracovník otce
1696 vyučen malířem
cesta o světa(asi Řím)
Borromini-inspirace z Říma, osobité řešení prostoru a hmoty,
1700 návrat do Prahy , rozhodnut stát se architektem
1702 znám už jako architekt gotizující rekonstrukce klášterního chrámu v Sedlci
rázem se stal oblíbeným architektem církevních i světských feudálních vrstev,F.M.Kaňka nástupce po jeho smrti na četných rozestavěných stavbách
spolupráce s Kryštofem Diezenhoferem

Jeho přemýšlení

-se nevyhnula ani křesťanská kabala, v té době velmi populární, na ní si zakládal samotný opat , a tak se Santini rozhodl použít symboliku čísel pro základ půdorysu. Číslo pět, kterou symbolizuje pěticípá hvězda, jež se stala hlavním půdorysem symbolizuje korunu pěti hvězd, které se objevila nad tělem utonulého mučeníka hozeného do Vltavy se zjevila v koruna pěti hvězd. Centrální kostel Santiny vložil do deseticípé hvězdice ambitů. Santini dokonalým, geniálním způsobem dokázal ve stavbě propojit gotický konstrukční systém a barokní tvarosloví. Nejvíce mě zaujala na této stavbě akustika a optické klamy. např. při pohledu od oltáře chrámu vzhůru se jeví jako by varhany umístěné na druhém ochozu padaly na dole stojící, člověk se opravdu až lekne, tento optický klam zařídil Santiny nejen dokonal hrou světla stínů, která je příznačná pro jeho celou tvorbu, ale také účelným zužováním prostoru chrámu vzhůru a posazením klenby s netradičním, originálním, barokním tvaroslovím.
Musel také promyslet materiál, materiál podlahy se dodnes nepodařil přesně odborníky přesně zjistit, sochařskou výzdobu
Záměrně také užil gotizující článkoví chrámu – není zde jen pouhou formální záležitostí a dle Santiniho měla navodit dobu , v níž světec žil.
Celou stavbu Santiny později doplnil ambity:výstavba ambitů následovala až později po výstavbě chrámu, v půdorysu se hvězdice ambitů jeví jako desetistěn ochozů a má zevně konkávně tvarované strany. Tyto ambity zdobila štuková výzdoba, byla však zničena požárem ještě v 17.století. Ambity doplnil sochami a obelisky, které zjemňovali celou stavbu

Velký Barok(1715-1750)

vrcholná doba našeho Baroku, naše tvorba nejlepší barokní architekturou v Evropě, zastoupena tvorbou J.B.S.Aichla a K.I.Diezenhofera

Michlovský letohrádek Aemrika(1712-1750) vrcholná stavba v vrchol.Baroku, prolínání dynamických i klasicistních tvarů, K.I.Diezenhofer(1689-1750); V.V. Rainer stropní malby, fresky, vrcholné dílo kostel sv.Magdalény v Karlových Varech Diezenhofer(1732)

Dvůr Králové-Kuks barokní soubor budov(hrabě špork), G.B.Alliprandi, sochařská výzdoba od M.Brauna alegorie, Litomyšl,


Jean Babtista Mathey -zámek Troja, Diezenhoferové-zdobnost, masivnost, ornamentálnost, nic není v klidu- neklidné- střetávání, Barokní Praha chrám sv. Mikuláše na MS

Černínský palác(Fr.Carratti renesační manýrismus, rané baroko) a Valdštejnský palác Dominico Orsi, Vincenzo Scamazzi(Matyášova brána raný barok, těžkost)

Vídeň - Jan Bernard Fischer Shönbrunn, syn Josefa Emanuela Fischera- kostel Karla Boromejské ho (1716) prostoupení klasického a dynamického baroku

Bernini, Borrmominy, Carlo Lurago(Svatá hora u Příbramy, Adrea Spezza, Giovany Pierony, Fr.Baltazar Fontana(svatý kopeček u olomouce, zámek Kroměříž)M.Kaňka

Barokní gotika reprezentovaná J.S:Aichlem- světlo má nadřazenou funkci hmotě i prostoru, typické pro celé Santiniho dílo, světlo utváří prostor a hraje si s ním, dokonalá prokomponovanost, úžasná invence, nezvyklé konstrukce-využití geometrie, symbolika čísel a tvarů, harmonie, odklon od přílišné zdobnosti, extáze, asymetrie, vliv křesťanské kobaly


Jan Blažej Santini Aichl(1677-1723)

še co musel Santiny dokonale promyslet do svého návrhu-materiál, světlo, poloha, symbolika mučeníka, dostupnost, originalita, užití invence při syntéze gotického opěrného systému s barokním tvaroslovím, snaha zapůsobit na běžného člověka barokní doby, zvolit dobrý materiál, vybrat vhodného sochaře a řezbáře, kvalitního vedoucího stavby

Santiniho dílo mě přivedlo více méně blíže architektuře. Před několika lety byl vyhlášen architektonický a urbanistický projekt na obnovu celé památky a já měl možnost vidět výsledné návrhy jednak na obnovu celého chrámu, ale také na urbanistickou úpravu celého okolí podle organizace Unesco. Projekty mě velice zaujaly, a tak jsem se začal více zajímat asi díky této neobyčejné a světově jedinečné stavby o architekturu. To byl asi jeden z důvodů, proč jsem si tuto stavbu vybral jako volné téma.

Jako jednu za ukázek prací jsem překreslil půdorys celého chrámu a deseticípé hvězdice ambitů.

Postupně jsem se zajímal o stavbu více a zjistil jsem, že celá stavba byla postavena za pouhé 3 roky v letech 1719-1722. Její první rekonstrukce trvala však více než 35 let a dnes se nikdo nedokáže odhadnout jak dlouho by stavba trvala bez Santiniho přítomnosti.

Na první pohled zaujme dominanta kostela s deseticípou hvězdicí ambitů již z velké dálky.

Přemýšlel jsem o všem co Santiny musel pečlivě promyslet, to ve mně vzbudilo obdiv s jakou precizností se všemi úkoly vyrovnal . Santiny měl za úkol stavbou především vyzvednout osobnost světce Jana z Nepomuku dle přání opata Vejmluvy, musel tedy vybrat místo nejen nápadné, z velké dálky poutní, ale místo, které by bylo důstojným pro poutní místo, stavba by měla být tedy viditelná z velké dálky- Santini vybral jedno ze tří možných míst a udělal to velmi dobře.

Architektura:

Skrze pozemský svět chce barokní umělec dovést k prostorám dalším(kupole na pedantivech, iluzivní malba, dokonalá znalost perspektivy a perspektivních klamů)

u nás Kryštof Diezenhofer, Kilián Ignác Diezenhofer, Jan Blažej Santiny Aichl, M.Braun, F.M.Brokof

chrám sv.Mikuláše(Malá Strana)-vystavěl K.Diezenhofer, plán autor. neznámý-pochybnosti, podélná dispozice, vzor Il gesu, Řím, Quarrniho návrh prostoru měl velký inspirační vliv, , centrální prosto válcový tambur na něm umístěna mohutná dvouplášťová kopule(tato část udělána 1737-1752)-tendence barokního klasicismu, hlavní průčelí několinásobně zprohýbané-členění pilastry, štíhlá věž Anselmo Lurago, rokokové tendence, s bání tvoří ucelenou skupinu hmot, vyvážená architektonická koncepce, souhra 3 výtvarných názorů –barokního dynamismu ,bar. Klasicismu(renesančního manýrismu), a rokokové věže, Šternberský palác, Lobkovický palác B.Alliprandi princip dominujícího centrální ho útvar u Buchlovice, Troja, Slavkov

-označení

V období baroka

je náboženská víra vystavena dvěma zkouškám:

1) pokrokem vědění, že středem vesmíru není Země a člověk, což byla vžitá představa po tisíciletí, kterou ukončili mořeplavci a výpočty astronomů

Díky nim se však otevřel nový svět civilizací a světů naší země.

2) v této době náboženských válek a mocenských střetů, morových epidemií barokní člověk získává pocit, že Bůh svět a člověka opouští a ponechává ho osudu a náhodě,

objevuje se kult světců, v Baroku lidé silně věří, že svatí a Panna Maria mohou zázračně pomoci v krizových situacích.(životní marnost, chci dobro a konám zlo)

Za počátek baroka u nás lze považovat období po bitvě na Bílé hoře. Zprvu byla česká literatura poznamenána odchodem části šlechty do emigrace, proto je nutné brát ohledy na domácí literární situaci i na literaturu exulantskou. Oba tyto proudy se výrazně liší- domácí literatura byla výrazně katolicky a barokně orientována -dělí se na pololidovou a lidovou , kdežto literatura exulantská pokračovala v tradici tvorby renesanční a humanistické.

-násilná rekatolizace, naše baroko navazuje na literární tradici B.Briedla, Adama Michny z Otradovic

význam díla:

Tkví ve velkolepé nadčasové práci v celé řadě oborů-studují se dodnes, především v pedagogice,v syntéze celého předchozího vývoje naší kultury, pomocí vzdělanosti chtěl dosáhnout celosvětového míru a náboženské svobody, dílo je živým odrazem i dalším generacím , jeho myšlenky byly realizovány v mnohých zemích světa a jeho publikace vydány po celém světě.

Věřím i já Bohu, že po přejítí vichřic hněvu, hříchy našim na hlavy naše uvedené, vláda věcí tvých k tobě se opět navrátí, ó lide český.“


Český barok dělíme na tvorbu domácí(lidovou a pololidovou) a exilovou(Komenský a další co z náb. důvodů byli donuceni odejít),.

pololidová tvorba tradice, zvyky, jarmareční písně, oslavy poutě, umělecká tvorba, rozvoj lidové tvorby,

lidová tvorba: ústní lidová slovesnost milostné písně, pracovní k práci, válka, pohádky, pověsti a pranostiky, kostel je centrem kultury

M.7 Literatura doby barokní, J.A.Komenský

Evropské Baroko

Barok je vůdčí sloh 17.a 18.století, který přinesl významné estetické hodnoty. Barok ovlivnil umění evropské, ale i umění u nás. Barok znamená slovo perla. Díky své mnohotvárnosti označuje syntézu umění a kultury. Renesanční prožitek svobody je propojen se silným vztahem k bohu, objevuje se dojem neklidného střetávání Jako sloh je tedy silně ovlivněn vírou v Boha, jako hlavním faktorem či prvkem Evropy 16 a17.století. Barokní umění se rodí z pocitů člověk otřeseného v hloubi své duše, bytosti, nedůvěřujícího rozumu. Člověk se snaží dostat k Bohu, ale svojí nedokonalostí se mu to nedaří. V této době můžeme rovněž spatřit ideály renesance, které se projevují jak ve snaze po světové harmonii, touhou obsáhnout vše lidské vědění, příkladem může být pansofické dílo Jana A.Komenského. Také úsilí o plné poznání života. Baroko je rozporuplné rodí nejen pansofisty, ale také astrology, proroky a stoupence magie.Renesanční člověk chtěl proniknout k pravdě kritickým rozumem, barokní člověk pravdu nehledá, byla mu zjevena.

Barok se vyznačuje strhujícím výrazem krajně vystupňovaného pocitu života, vnitřní rozporuplností, dynamičností vnitřní neklid, protiklady, kontrasty.Architektura: drahé materiály, ornamentálnost, mystičnost, vypjatost, osová souměrnost, monumentálnost, velkolepost, objevuje se střet motivů hrdinství a nicoty před Bohem, láska a smrt, hřích a vztah k Bohu

ukázka: str.183

XVII.Jak dělati aby učení snadné bylo? Škola sama má být místo veselé, plné uvnitř i zevnitř. Nemá smysl učit, žáky, kteří nemají k učení kladný vztah

XXIX. Češi by se měli opatřit školy, aby pře cizinci nebyli k posměchu, A to vše není bez příčiny.Mohly by na nás přijít hlavy rozum nosící, potlačily nás, rozptýlily, poplenily.

člověk by měl být před nástupem do práce být dostatečně vzdělaný kapit.


Zřetel k dětskému chápání- výuka zahrnující odpočinek a hry, harmonická výchova člověka zdůrazněna i v dalším díle:Informatorium školy mateřské, Brána jazykům otevřená, Orbis Pictus- svět v obrazech, Nejnovější metoda jazyků- obsahuje nejnovější metodické i praktické návody, Schola ludus škola na jevišti , učebnice latiny obsahující 8 divadelních her pro žáky,

Opera didaktika omnia

Divadlo veškerstva věcí, souhrn veškerých vědních poznatků doby,


Filozofické dílo: Všeobecná porada o nápravě věcí lidských

snaha o spravedlivější svět bez válek, směřuje k základnímu cíli?:univerzální náprava lidstva.

pansofie-vševěda

2.období po přechodu od exilu

tvoří především latinsky

česky píše ještě Kšaft umírající matky jednoty bratrské(alegorická závěť z doby po uzavření vestfálského míru, reakce na politické dění) a Kancionál- sbírka české duchovní lyriky.

-dále hledá způsoby nápravy světa, předpokladem je nová soustava výuky.

Didaktika česká(přepracované vydání Didactica magna- Umění umělého vyučování)

proslulé dílo přeloženo do všech evropských jazyků, jsou zde shrnuty a formulovány moderní pedagogické zásady, dílo je snaha Komenského změnit vzdělávací systém,

myšlenky díla:vzdělání:přístupné všem bez rozdílů sociálních a pohlavních, rozdělení škol, výchova souvisí se vzděláním, výuka-spojení teorie a praxe, žáci by měli umět zobecňovat, třídy vhodně upravené-estetika, pomůcky pro výuku, výchovy-hudební, estetická, osobnost učitele-zákaz tělesných trestů, Schola ludus- škola hrou

platné dodnes: pojmová jasnot, názornost přiměřenost, postup od jednoduššího ke složitějšímu, výuka cizím jazykům na základě výuky jazyka mateřského, navrhl také celkovou organizaci školství třístupňové studium -výchova člověka do 4 věkových období: mateřská škola, obecná škola, gymnázium, akademie, univerzity

ukázka:

I.Kap. Poutník se chce se zařadit, zamýšlí se nad vhodným povoláním objevuje se i naturalistické líčení, kněží se nevěnují víře, ale užívají světského života, městem- bludištěm doprovází Vševěd, Všudybud a Mámení, kteří mu nasazují růžové brýle. Poutník vidí všude jen podvod a klam-poznává rozdělení světa(dle povolání, majetku, peněz), povrchnost lidí, kněží se nevěnují víře, ale užívají si světského života, je vším zklamán, znechucen pozemským životem

myšlenka: jistotu nachází ve svém srdci ve víře v Boha, vírou dochází člověk ke klidu, splynutí s Bohem.- myšlenka náboženské odevzdanosti,



psal i vědecké spisy, většina zničena při požáru v Lešně, připravoval slovník Poklad jazyka českého, překlady žalmů, pojednání O poezii české

život

: Narodil se 1592 v Nivnici na Moravě, dětství uherský Brod, vzdělání získal na bratrských školách ve Strážnici a v Přerově, univerzita v Německu-Heidelberg, po návratu ze studií se stal učitelem na Moravě.Zde působí i jako bratrský kněz. Roku 1621 je donucen uprchnout i s rodinou. Ukrývá se v Čechách, ztrácí rodinu, která umírá na mor a uprchá do polského Lešna, kde byl zvolen posledním biskupem Jednoty bratrské. Poté pobýval ve Švédsku, Uhrách. Jeho cesty se protínaly v Lešně, kde mu zemřela druhá žena. Vestfálský mír definitivně zmařil veškeré naděje na návrat domů do Čech. Od roku 1656 žije až do své smrti- slavný a oslavovaný- v Amsterodamu. Zemřel a je pohřeben v holandském Naardenu.

dílo:

a)filozofické(pansofické) -Hlubina bezpečnosti, Labyrint světa a ráj srdce, Všeobecná porada o nápravě věcí lidských

b)pedagogické, didaktické- Didactica magna- Umění umělého vyučování, Informatorium školy mateřské, Brána jazykům otevřená, Oribis Pictus, Schola ludus, Nejnovější metoda jazyků

c)vševědná, pansofistická díla (praktické rady, pojednání)

1.období: před odchodem do exilu

áboženské a filozofické spisy, zabývají se sporem víry a rozumu

Listové do nebe - alegorický spis, K.řeší otázky proč Bůh dopouští zlo a bezpráví, listy píšou chudáci Bohu do nebe, stěžují si na svůj úděl, snaží se rozřešit otázku proč existuje zlo, bolest, utrpení..

Hlubina bezpečnosti(Centrum securitas)-pojednání, kde středem života je Bůh a víra

Labyrint světa a ráj srdce(1631)- alegorie soudobého světa, která tvoří jedno město, se zdá být bezvýchodným labyrintem, dílo jinotajné a symbolické, myšlenka vírou dochází člověk ke klidu

děj: básník se vydává do světa, aby si vybral nejvhodnější, nejlepší povolání, doprovází ho Vševěd, Všudybud a mámení, básník prochází městem a vybírá povolání, nejdříve se dívá přes ideální růžové brýle, poté jsou lehce nadzvednuty a vidí různé podvody a nečestnost

-dílo jinotajné, symbolické

citát:Viděl jsem všecky skutky, kteréž se dějí pod sluncem, všecko je marnost a trápení ducha.“

Je třeba, aby všechny národy usilovaly o společné dobro, aby hledaly mír, pravdu a rozsévaly lásku k bližnímu.“

Knihy lidové četby:

V 16.až 19.století roste oblíbenost knih naučných, dobrodružných a zábavných, jsou nazývány souhrnně knížky lidového čtení

námět: autoři čerpají z naší i evropské historie a mytologie(Německo, Dekameron, Antika a hrdinové z Antiky- Ovidiovy proměny)

např.Kroniky dvě, první o Štilfriedovi, druhá o Brunclíkovi

oblíbené postavy: Otrok Ezop, Enšpígl-lidový chytrák, Faust-vychází z pověsti o Faustovi, který se upsal ďáblu, Jan Paleček

-knihy pronikají do lidové tradice

ukázka:Historií dvanácte o bratru Janovi Palečkovi anekdoty, nemá dějovou souvislost

Historie o životu doktora Jana Fausta


Jan Ámos Komenský(1592-1670)

biskup Jednoty bratrské, zakladatel novodobé pedagogiky, náboženský myslitel, básník, teoretik umění, filozof,

Vůdčí představitel české kultury 17.století, který žil na přelomu doznívajícího humanismu a počátečního období baroka.V jeho osobě doznívá tradice humanismu Čechách. Je autorem reformních spisů, zároveň je také velkým barokním spisovatelem. Komenský byl osobností velice všestrannou. Největší proslulost si získal tvorbou nadčasových pedagogických spisů. Je autorem ryze českým, ale zároveň světovým. Celým jeho dílem prostupuje rozpor člověka jeho doby: člověka věřícího, který na druhé straně poznává pokrok a novou dobu.

cestopisy:

Oldřich Prefát z Vlkanova(1523-1565)

Cesta z Prahy do Benátek až k božímu hrobu do Palestiny

ukázka: smlouva mezi poutníky a majitelem lodi, obsahuje 54 bodů, popis Kalvárie božího hrobu


Karel Starší ze Žerotína

politik, člen Jednoty bratrské

Apologia aneb obrana

dílo psané formou dopisu, vrcholné dílo české Epistolografie, zachycení dění před 30.letou válkou, hodnocení tehdejší situace v zemi, ospravedlňuje svůj život


Václav Budovec z Budova

č.šlechtic, člen Jednoty Bratrské, člen císařského poselstva v Cařihradu, studoval v Cařihradu tamější zvyky, zasloužil se o vydání Rudolfova majestátu 1609, popraven 1621,

Antialkorán

obsáhlá polemika s Islámem, strach z muslimů a korán –invaze od Evropy ve 14.století k textu koránu přistupuje s odporem

Jan Blahoslav

biskup Jednoty Bratrské, básník, překladatel, historik, pedagog, gramatik, hudební teoretik- Musica první teorie hudby

překlad Nového zákona z řečtiny do češtiny(1564), Ivančice

revidován vyšel jako část Bible Kralické, jež se stal na dlouho dobu vzorem spisovné češtiny až do doby národního obrození, doplnil českou gramatiku od lingvistů(B.O., P.G, V.F), vyšlo nové přepracované vydání gramatiky, zastánce standardní jazykové formy

Grammatica česká(1571) dílo pro tiskaře, kazatele a překladatele,B zastánce standardní jazykové formy, vzniklo na základě díla(B.O., P.G, V.F) doplňováním poznámek k dílu (Grammatica česká v dvojí stránce)


Kroniky:

Václav Hájek z Libočan

Hájkova kronika zachycuje dějiny až do roku 1526, psána za katolického pohledu, poslední kronika tohoto druhu, další až v době Národního obrození,

-stala se velmi populární, oblíbená, později z ní čerpalo mnoho autorů, Václav Hájek dobrý vypravěč,

-inspirace: z historických faktů, dohadů, tradovaných pověstí a myšlenek

není zcela historicky věrohodná, v 18.století byla podrobena ostré kritice Gelasiem Dobnerem

kritický pohled na dílo převzal F.Palacký a J.Dobrovský

kronika nemůže být považována za vědecký spis o národní minulosti

citát:K.H.Mácha o HK: „Nejpečlivější román český, nebo chcete-li nejladnější sbírka povídek.“

ukázka str.166

Léta Devietistého Dvadcatého: Drahomíra objednala vraždu sv.Ludmily protože se obává citové vazby mezi Václavem a Ludmilou. Vrahy Tuman a Kuman, kteří vraždu provedli byli obdařeni zlatem a stříbrem spokojenou Drahomírou.

-dlouhá košatá souvětí


dělení:

1)raný a)latinský Bohuslav Hasištejnský z Lobkovic

b)český- Viktorin Kornel ze Všehrd

2)rozvinutý- Jan Blahoslav

3)zlatý- tzv.doba Veleslavínská, Daniel Adam z Veleslavína

literatura: slouží rozvíjejícímu se měšťanstvu-praktický charakter děl- kuchařky a různé praktické návody

zábavná –cestopisy, tzv.“historie „ dějepisné, ale i zábavné a moralistní texty, memoáry

odborná lékařská a botanická literatura- kroniky,

náboženský charakter- traktáty, církevní spisy, církevní polemiky

polemický a odborný charakter(české názvosloví, mluvnice), různé překlady děl(D.A.z Veleslavína), nedostatek epické tvorby

-objevuje se snaha sjednotit rozkolísaný český pravopis>>> rozvoj č. jazykovědy:

je potřeba psát česky, sjednotit pravopis a umožnit tak přístup k antickým a jiným dílům všemu obyvatelstvu

-ve 30 letech 16.století je započata česká mluvnická tradice

sjednocení rozkolísaného pravopisu:Beneš Optát, Petr Gzel,( oba překlad Nového zákona z latiny od E.Rotrdamského) Václav Filomates(etymologie )- sjednotili pravopis a vydali učebnici pravopisu Ortographia, poté vznik české mluvnice v Náměšti nad Oslavou Gramatika česká v dvojí stránce r.1533 –mluvnice praktického charakteru, příručka pro tiskaře a překladatele

Daniel Adam z Veleslavína – lingvistické dílo, zasloužil se o rozvoj české jazykovědy

vytříbená čeština, slovníky a gramatika, 4-jazyčný slovník Slovník Silva

Quadrilinguis(Č,N,L,Ř); dlouhá košatá souvětí, vytříbený jazyk

Bohuslav Hasištejnský z Lobkovic(1461?-1510)

autor českého humanismu píšící výhradně latinsky(češtinu považoval za barbarský jazyk)

psal prózu i poezii, pro své dílo čerpá z Antiky(básně- formou hexametru)

v Itálii se blíže seznámil s renesanční kulturou, zde se také nadchl pro humanismu a jeho myšlenky

próza:traktáty

O lidské ubohosti(De Misseria humana)

skeptický pohled na věci kolem, vychází z myšlenky i skutečnosti, že nic není jisté

dopisy O lakotě

forma pojednání


Viktorin Kornel ze Všehrd zakladatel českého humanismu(Chrudim)

právník, překladatel(knihy sv. Jana Zlatoústého, neprávem padlého), univerzitní mistr, psal česky, překlady latinských děl do češtiny

O praviech, o sudiech, o dskách země české knihy desatery(1499) –právnický spis

-vlastenec –české dílo v němž formuloval program humanismu :

1.čeština se vyrovná latině

2.chce obohatit českou literaturu

“Kdyby Čech psal latinsky, je to jako kdyby vodu do moře přiléval.“

-inspirace V.Vančura


mluvnice a lingvisté: rozvíjí se česká jazykověda

D.A. z Veleslavína: 4-jaz. Slovník Silva Quadrilinguis(Č,N,L?Ř)(1598)

Václav Filomates(etymologický slovník)-mluvený a psaný projev by měl být jednotný

Beneš Optát, Petr Gzel,- překlad Nového zákona, z latiny od E.Rotrdamského

Ortographia - učebnici pravopisu

Grammatica česká v dvojí stránce mluvnice praktického charakteru, pomůcka pro tiskaře a překladatele

Český humanismus

Hnutí humanismu určovalo literární a společenský vývoj v Čechách po více než 150 let od posledních let vlády Jiřího z Poděbrad až po bitvu na Bílé hoře. Evropský i český humanismus tvoří hnutí vzdělanců vzhlížejících s obdivem ke starověkým kulturám, vychází hlavně z Antiky, z antického pojetí člověka a společnosti. Uznávaná jsou rovněž díla antických autorů.

V epoše humanismu dochází k výraznému rozšíření vzdělanosti, tu ještě umocňuje vynález knihtisku r. 1452 Janem Gutenberkem. Český humanismus se však v mnohém odlišuje od evropského humanismu. Přirozená návaznost na evropskou kulturu je přerušena husitskými válkami a ostatními náboženskými spory, a tak se České země dostávají do izolace a humanismus se proti ostatnímu evropskému dění zpozdil. Hlavní postavou českého humanismu je Daniel Adam z Veleslavína, období známé také jako tzv. „ zlatá doba veleslavínská“(J.Dobrovský). Na spoluurčování této epochy se podílela také Jednota bratrská. Velké zásluhy má v oblasti šíření vzdělanosti.

M.6 ČESKÁ HUMANISTICKÁ LITERATURA

Český humanismus
Bohuslav Hasištejnský z Lobkovic- O lidské ubohosti, O lakotě
Viktorin Krnel ze Všehrd- traktáty O praviech, o sudiech, o dskách země české knihy desatery
Oldřich Prefát z Vlkanova- Cesta z Prahy do Benátek až k božímu hrobu do Palestiny
Václav Filomathes-etymologie, slovník
Beneš Optát, Petr Gzel-oba překlad Nového zákona, z latiny od E.Rotrdamského,Ortographia,
Grammatica česká v dvojí stránce
Daniel Adam z Veleslavína- slovník Silva Quadrilinguis(Č,N,L,Ř)
Jan Blahoslav- Grammatica česká, Musika, překlad Nového zákona z řečtiny pro Bibli Kralickou
Václav Hájek z Libočan- Hájkova kronika
Václav Budovec z Budova-Antialkorán
Karel Starší ze Žerotína- Apologia aneb obrana
Knihy lidové četby:
Kroniky dvě, první o Štilfriedovi, druhá o Brunclíkovi, Historií dvanácte o bratru Janovi Palečkovi, Historie o životu doktrora Jana Fausta
Jan Ámos Komenský-Didactica magna-umění umělého vyučování, Orbis pictus, Labyrint světa a ráj srdce, Informatorium školy mateřské, Brána jazykům otevřená, Všeobecná porada o nápravě věcí lidských, Poklad jazyka českého, Schola ludus

Shakespeare

v Hamletovi vnesl na jeviště deziluzi z opojných pocitů renesančního sebevědomí a pochybnosti o smyslu života.

Proti Hamletovi jednají jako donašeči v králových službách I někdejší přátelé a spolužáci . Nejtěžší je však pro Hamleta poznání, že jeho vlastí matka zradila svého manžela.
Na začátku dramatického rozhovoru s matkou(odhalení o vraždě jeho otce, spoluúčast matky na vraždě) zabije Hamlet slídiče ukrytého za závěsem. Byl by si přál, aby to byl Claudius, jde však o Polonia. Jeho smrt dožene k šílenství Ofelii a proti Hamletovi postaví Laerta, Caludius vypraví Hamleta do Anglie, Hamlet se však vrací do Dánska.
Claudius pod záminkou Hamletova smíru s Laertem uspořádá jejich sportovní utkání v šermu , k němuž Laertes po domluvě s Claudiem použije ostrou a smrtelně otrávenou zbraň Navíc dá král k občerstvení pro Hamleta nachystat pohár s otráveným vínem, ten však vypije nezasvěcená královna, Hamlet pozná, že soupeř šermuje ostrou zbraní, v průběhu zápasu vymění svůj rapír za jeho a smrtelně Laerta zraní, poté co sám rovněž utržil smrtelné zranění, Pře smrtí stačí ještě probodnou a sprovodit ze světa Claudia.
Rozhovor s Ofélií: „Protože krása dřív udělá z počestnosti hanebnici než počestnost připodobní krásu sobě. Tobě se kdysi zdálo vyloučeno, ale naše doba o tom podává mnoho důkazů“.

Být nebo nebýt.Jak to rozhodnout?
Je důstojnější mlčky sklonit hlavu před potupnými šípy osudu, nebo vzít zbraň a příval trápení ukončit navždy vzpourou?-Zemřít ,spát, a dost , už nebýt! V spánku najít klid po strastech duše, po tisíci ranách strpěných zaživa, To by byl cíl po jakém možno toužit- zemřít, spát! čelit utrpení vzpourou“.
-přemýšlení Být x Nebýt ; +, -
-úvaha jestli je lepší sklonit hlavu před zlem nebo se pomstit za smrt otce,

- upřímný, skeptický, pesimista, dívá na svět po odhalení vraždy zcela jinak
v každém je dobro a zlo( Hamlet si uvědomuje i své špatné vlastnosti, Hamleta ničí vědomí zla, Hamlet je uvnitř rozerván vědomí zhroutili se mu staré představy, je znechucen životem, společností, vším
-Václav Thám první český překlad v době NO 1786, Makbeth
-do češtiny přeložil J.V.Sládek umělecké překlady, M.Hilský- současný český překladatel
Shakespeare x Schiller?

-doplnit!!!!

Julie

mladá, krásná , zamilovaná, naivně mladá, vede ji čisté srdce,

Romeo- mladý, krásný , zamilovaný, temperamentní, má dobré srdce, smysl pro čest, emociální, věrný
láska –osudová, má obavy m zoufalá, naivní
- třeba jen krátký intenzivní prožitek se stává jednou z nejryzejších životních hodnot.

Hamlet-filozofická tragédie, úvaha o pochybnosti o smyslu života, S. vrcholné dílo
-hra filozofická problémová, řeší otázku lidské existence
- je to hra záhadná jako sám život, nesmírně lidská hra
Princi Hamletovi se náhradbích zjeví duch zemřelého otce, oznámí mu,že byl zavražděn svým bratrem Claudiem , nynějším králem manželem Hamletovy matky, a uloží princi, aby ho pomstil. Hamlet váhá, má-li věřit přeludu , a usiluje zjisti pravdu. Předstírá šílenství, aby lépe čelil Claudiovým obavám o dobytou moc.Claudius ve snaze proniknout Hamletovy záměry přijme nabídku vládního hodnostáře polonia, že budou tajně sledovat Hamletův rozhovor s Poloniovou dcerou Ofélií, Hamletovou láskou, Hamlet je rozčarován, že se Ofélie půjčila k této intrice.

Romeo a Julie

tragédie mládí a mladé lásky ve strnulé konzervativní společnosti založené na starých dogmatech

-nejslavnější světové drama o lásce odehrávající se v Italské Veroně , kde zuří nepřátelství rodů Monteků a Kapuletů, Montekův syn pozná Julii a zamiluje se do ní, na scéně stvrdí svou lásku slibem manželství a dajíce oddat.
Julie využije pomoci své chůvy a pod záminkou zpovědi se v cele františkánského mnicha Lorenza dá tajně s Romeem oddat. Odpoledne Romeo zasáhne do souboje svého přítele Merkucia s Juliiným bratrancem Rybaltem , pokouší oba soupeře smířit, jeho pokus však nepřímo zaviní Merkuciovu smrt. Romeo donucen k boji zabíjí Tybalta podle vladařova zákazu ozbrojených potyček je vypovězen z města, Julie, která o těchto tragických událostech neví zatím žije v očekávání svatební noci:
Před odchodem do vyhnanství stráví Romeo s Julií noc. Nezasvěcení rodiče mezitím Julii zaslíbili hraběti Parisovi a nutí ji, aby se za něj provdala.
Františkán Lorenzo do Julii uspávací nápoj ,po kterém usne jako mrtvá a je pohřebena do rodinné hrobky, Rome o se neˇšťastnou shodou okolností dozví o Juliině smrti, ne však o tom ,že jde o součást Lorenzova plánu Juliina úniku z otcovského města, Opatří si u lékárníka jed a vrací do Verony, Přede dveřmi hrobky Kapuletů zabije v souboji Parise, který ho chtěl zatknout a vnikne do hrobky, aby zemřel po Juliině boku.
Někdo jde! Rychle. Naštěstí máš dýku! Uchopí Romeovu dýku a probodne se. Sem patříš, dýko! Tam si rezavěj. Klesne a umřeL“

William Shakespeare(1564-1616)

Největší anglický dramatik všech dob, o jeho životě není příliš známo, působil v divadle Globe v Londýně

Psal: drama -komedie, tragédie, historické hry , poezie- básnické dílo-Sonety

komedie:Zkrocení zlé ženy, Sen noci svatojánské, Veselé paničky Windsdorské, Večer tříkrálový..

tragédie:Hamlet, Romeo a Julie, Julius Ceasar, Othello, Král Lear, Mackbeth,

historická hra:Richard III.,Lví srdce

dílo: nadčasové, největší dram. dílo všech dob

význam:svět, který zachytil je svět dnešního, současného světa, jenom postavy jsou změněny, Shakespearovy postavy jsou renesanční, renesanční pojetí člověka, člověka nenavádějícího, trápícího se, žárlícího, intrikujícího-postavy žijící života na plno v duchu hesla „carpe diem“

Geoffrey Chaucer(1340?-1400)

rozaik anglické renesance, pro své dílo se inspiroval Boccacciovým Dekameronem

Canteberské povídky

-cyklus veršovaných příběhů, obsahuje řadu legend, milostných historek, šprýmů

-putující poutníci si vyprávějí cestou k hrobu sv. Tomáše Becketa pohádky, příběhy, anekdoty, legendy a jiná různá lidová vyprávění

Chaucer ukazuje obraz tehdejší společnosti, tento obraz je pestřejší než podobný Dekameron

Thomas More(1478-1626)

-latinsky píšící anglický autor

dílo obsahuje filozofické spisy, jak by měla vypadat ideální společnost(ideální obraz společnosti)

utopické dílo Utopia

zachycuje obraz Utopie, čili země, která reálně neexistuje

obsahuje dvě knihy

1.kniha- kritika zkaženého anglického státu

(války, ctižádost, hrabivost, hlad, mor)

všichni lidé jsou nuceni pracovat a nikdo nic nevlastní

More je proti soukromému vlastnictví, volný čas kultura,

2. Kniha- popis poměrů v utopii

Francis Bacon(1561-1626)

-anglický empirický(názory přebírá ze zkušenosti) filozof, který objevil indukční metody-učí shrnovat poznatky získané smysly a nalézat souvislosti rozumovými prostředky)

dílo:eseje, renesanční utopie, vědecké dílo O důstojnosti a pokroku věd, Nové Orgagon?,

Nová Atlantida

utopický spis o ostrovní říši

Eseje(1597-1625)

Vedou správnou cestou ke ušlechtilému a rozumnému jednání

Cit:“Řídit se ve všem výtečnými pravidly je školometské hnidopišství“

Když málo čte, musí se vyznat, tj. vždy vypadat, že ví , co neví.“

Miguel de Cervantes Saavedra(1547-1616)

Důmyslný rytíř Don Quijote de la Mancha

komický příběh s mravním ponaučením

šlechtic Don Quijote se pomátl z četby rytířských románů a provázen sluhou Sanchem Panzou se vydává do světa naplňovat rytířské ideály. Jeho soused Sancho Panza ho doprovází na cestách jako sluha.

Don Quichot se snaží naplňovat rytířské ideály(boj za pravdu pravda, čest).

S romantickým ideálem ovšem kontrastuje nejen reálný svět, ale i rytířů v vzhled- vyzáblý stárnoucí rytíř na ubohé herce, vybavený chatrnou zbrojí vyráží do světa. Kůň Rozinanta, pro něj nejlepší hřebec, je ve skutečnosti naprostou herkou, doprovází ho na cestách, a protože každý rytíř má svou milou vyber se Don Quijote Dulcineu, pro něj nejhezčí princeznu na světě, ve skutečnosti je chudou veskou dívkou

na cestách zažívá různé příhody: boj v větrnými mlýny(představuje si je za obry a zaútočí na ně), boj s měchy vína, boj se stádem ovcí

na konci, v momentu svého prozření poznává okolní realitu a umírá

komičnost, mravní ušlechtilost-v zor proti pokleslé morálce

kontrast- Don Quijote x Sancho Panza

idealismus x materialismus

ukázka:str.137 Jak DK osvobozuje kolonu vězňů a ty ho nakonec shodí z koně to je v…, úvahy str.154


Anglická renesance

Francois Villon(1431-1463)

pro své dílo bývá řazen mezi tzv.Prokleté básníky, pohrdl literární kariérou u dvora “nechtěl dům a měkké lůže”

-mistrně ovládl baladu, která se vyznačuje silným citovým prožitkem, je po něm pojmenovaná dodnes jako tzv.Villonská balada

-tzv. villonská balada: obsahuje protiklady, rozporuplnost, nevyrovnanost, drsné prostředí chudiny,

forma:4 strofy, z toho 3 delší, oproti poslední, která obsahuje hlavní myšlenku

citát: “Já u pramene jsem a přec žízní hynu.“

Co chci? Být z těch zas, plat kdo bráti smí, srdečně přijat, každým odmítán”

Ach kdybych já byl studoval,v mém mládí bláznivém, můj Bože, a na dobré mravy dal, teď velký dům bych měl a velké lože.”

Závěť(Testament)

nejvýznamnější dílo, skládá se z několika desítek číslovaných osmiverší, také balady, rondo(opakování úvodního verše na konci) a epitaf(náhrobní nápis vystihující život pohřbeného člověka)

Čtyřverší:

Františku, už tě nepotěší,

že Francouz jsi a ze vsi zdejší;

teď na krk oprátku ti věší;

ať pozná, oč je zadek těžší.


il mezi spodinou, pro krádeže a zabití, byl opakovaně vězněn