Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Jan Blažej Santini Aichl(1677-1723)

še co musel Santiny dokonale promyslet do svého návrhu-materiál, světlo, poloha, symbolika mučeníka, dostupnost, originalita, užití invence při syntéze gotického opěrného systému s barokním tvaroslovím, snaha zapůsobit na běžného člověka barokní doby, zvolit dobrý materiál, vybrat vhodného sochaře a řezbáře, kvalitního vedoucího stavby

Santiniho dílo mě přivedlo více méně blíže architektuře. Před několika lety byl vyhlášen architektonický a urbanistický projekt na obnovu celé památky a já měl možnost vidět výsledné návrhy jednak na obnovu celého chrámu, ale také na urbanistickou úpravu celého okolí podle organizace Unesco. Projekty mě velice zaujaly, a tak jsem se začal více zajímat asi díky této neobyčejné a světově jedinečné stavby o architekturu. To byl asi jeden z důvodů, proč jsem si tuto stavbu vybral jako volné téma.

Jako jednu za ukázek prací jsem překreslil půdorys celého chrámu a deseticípé hvězdice ambitů.

Postupně jsem se zajímal o stavbu více a zjistil jsem, že celá stavba byla postavena za pouhé 3 roky v letech 1719-1722. Její první rekonstrukce trvala však více než 35 let a dnes se nikdo nedokáže odhadnout jak dlouho by stavba trvala bez Santiniho přítomnosti.

Na první pohled zaujme dominanta kostela s deseticípou hvězdicí ambitů již z velké dálky.

Přemýšlel jsem o všem co Santiny musel pečlivě promyslet, to ve mně vzbudilo obdiv s jakou precizností se všemi úkoly vyrovnal . Santiny měl za úkol stavbou především vyzvednout osobnost světce Jana z Nepomuku dle přání opata Vejmluvy, musel tedy vybrat místo nejen nápadné, z velké dálky poutní, ale místo, které by bylo důstojným pro poutní místo, stavba by měla být tedy viditelná z velké dálky- Santini vybral jedno ze tří možných míst a udělal to velmi dobře.

Žádné komentáře:

Okomentovat