Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

4. Jak autor zachází s postavami a vypravěčem v „novém románu“? Jaká témata se objevují? Jmenujte některé autory a jejich díla.

Nový román je označení nového typu románu, někdy se též setkáme s pojmem antiromán či objektivní román. Spojujícím prvkem je zásadně odmítavý postoj k tradičnímu románu 19. století (jaký psal třeba Balzac). Autoři (francouzského) nového románu zastávají názor, že umělecké schéma klasického románu se přežilo a že příběh jako takový není schopen obsáhnout nové vztahy ve světě. Nový román útočí proti dvěma základním složkám románové stavby: proti ději a postavě. Postavy nového románu jsou nezřetelné, tápající, bez jakékoli psychické motivace, objevují se detektivní témata, motivy bloudění a pátrání, jazykové experimenty.

Alain ROBBE-GRILLET

  • román Žárlivost - celé toto dílo je složeno z detailního popisu okolností řady setkání ženy majitele banánových plantáží s jejím přítelem Franckem. Třetí postavou, která nikdy přímo nevystoupí, je manžel, jehož očima vlastně celý „příběh“ sledujeme.

Nathalie SARRAUTOVÁ

  • Portrét neznámého - román, v němž nevypráví logicky sřetězené příběhy, nevytváří psychologicky prokreslené postavy a charaktery. Pravdivost autorčiných postav spočívá ve spodním proudění skutečnosti: celek reality i postavy si musí vytvořit až čtenář sám.

5. Pohovořte o absurdním umění. Jaké jsou základní rysy absurdního dramatu?

Absurdní drama - zdůrazňuje absurditu /= nesmyslnost, nepochopitelnost/ života a mezilidských vztahů. Hlavní motivem je odcizení mezi lidmi, kteří v moderním světě ztrácí schopnost navazovat opravdové vztahy, vést skutečné rozhovory, smysluplně komunikovat. Absurdní drama, které často nepostrádá prvky černého humoru a grotesky, nemá souvislý děj a vymyká se tradiční logice Hrdinou je obvykle bezmocný osamocený člověk, který žije ve strachu před neznámým a nevyzpytatelným světem.

Samuel BECKETT - irský prozaik a dramatik je nejslavnějším zástupcem absurdního dramatu

  • Čekání na Godota - dnes již klasická divadelní hra. Na opuštěném místě se setkávají dva tuláci, mezi kterými se odvíjí chaotický dialog, z něhož vyplývá, že oba čekají na jakéhosi Godota, který by snad mohl změnit jejich další životní osudy. Hra pokračuje a ke konci každého jednání se objevuje chlapec, který oznamuje, že pan Godot dnes nepřijde, ale že se určitě dostaví zítra. Tuláci jsou podobni mnohým lidem, kteří vlastně nežijí, ale čekají v jakési mlhavé naději na nekonkrétní zlepšení své situace.

Václav HAVEL

    • Zahradní slavnost - drama o člověku, který se podřídí ubíjející byrokratické společnosti a ztrácí tak svou identitu

    • Audience - nejpopulárnější hra, v níž zakázaný spisovatel Vaněk pracuje v pivovaru
      a jeho nadřízený o něm informuje tajnou policii. Sládek však není schopen požadované zprávy formulovat a tvořit, a tak navrhne Vaňkovi, aby zprávy policii psal o sobě sám. Hrdinové Havlových her se ocitají v absurdních situacích, které přesně odrážejí absurdní komunistický systém, a i když spolu mluví, nedokáží si nic opravdu sdělit - vyprázdněnost jazyka a ztráta schopnosti skutečné komunikace patří k hlavním tématům

Žádné komentáře:

Okomentovat