Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Školní věk a jeho základní charakteristiky, Pubescence 1.


Školní věk a jeho základní charakteristiky
1.

Pubescence (11-15 let)

- nejkritičtější a nejdynamičtější období v lidském životě
- pubescere = obrůstat chmýřím, vousy, dospívat
- nápadné změny v biologické, psychické oblasti
- začátek dán změnami v pohl. fcích, konec plnou pohlavní zralostí
- fáze: prepubescence (11-13 u dívek u chlapců + 2 roky) – první symptomy pohlavního do-zrávání až po vznik menstruace (poluce)
- pubescence (13-15) – do dosažení reprodukční schopnosti

- vývojové změny jsou variabilní, nakupeny do krátkých časových úseků, průběh má indivi-duální charakter, výrazné rozdíly v dozrávání jednotlivých procesů (biologických, emočních)

- možné variace:
- intraindividuální (jednotlivé stránky osobnosti dozrávají nestejnoměrně)
- intersexuální – dány odlišností obou pohlaví, u dívek nástup puberty dříve, klidnější proces, snadněji se přizpůsobují, společenštější X chlapci: nevyvážené reakce, výkony
- interindividuální – dané odlišností individua, jeho genotypem, specific-kými životními podmínkami, sekulární akcelerace – dlouhodobé zrychlení tělesného vývoje (v minulém století menstruovali dívky cca. o 5 let později než dnes) X decelerace – zpomalování psychosociálního vývoje v období dospívání (prodlužování školní docházky - sociální a ekonomická závislost na rodičích)

- přechodné období mezi dětstvím a dospělostí ( přechod od závistlosti k nezávislosti, od vnější motivace k vnitřní, k autoregulaci osobnosti)

Žádné komentáře:

Okomentovat