Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

5.3.2 Podpovrchová tramvaj

Doprava zabezpečovaná podpovrchovými tramvajemi je charakteristická tím, že její dopravní síť (většinou dvojkolejná) je na některých úsecích umístěna ve stejném prostoru jako doprava nekolejová. Tramvajové soupravy jsou obvykle složeny ze dvou vozů (výjimečně z většího počtu).
Protože tramvajové motorové vozy mají všechny nápravy hnané, dochází k rychlejšímu opotřebení kol i kolejnic. Přívod stejnosměrného proudu se uskutečňuje buď vrchním vedením (pomocí pantografu umístěného na střeše tramvajového motorového vozu) nebo také i boční napájecí kolejnicí, jako je tomu také u podzemní dráhy.
Provoz je charakteristický menším intervalem, vzdálenosti zastávek jsou srovnatelné nebo menší ve srovnání s podzemní dráhou, rozdíl je zejména v centrální části města. Pro křížení s hromadnou nekolejovou dopravou a rovněž individuální dopravou (v úrovni vozovky) především na okrajích měst platí pravidla silničního provozu – tramvajové soupravy zde jezdí na dohled. Tato společná dopravní cesta s hromadnou nekolejovou dopravou a individuální dopravou, dopravní signalizace, malé vzdálenosti mezi zastávkami způsobují častou změnu rychlosti, časté brždění a rozjíždění tramvají.
I když technická rychlost podpovrchových tramvají v podúrovňových úsecích je poměrně vysoká, celková cestovní rychlost je z důvodu částečné společné cesty podstatně nižší (25-60 km/h). Rychlost je ovlivněna vzdáleností zastávek (v centru 300-600 m, na okrajích měst 1000 m a více), pobytem na zastávkách, počtem křižovatek a světelných signalizací na společné trase s ostatní dopravou, hustotou provozu silniční dopravy (např. v Praze klesá u klasických tramvají cestovní rychlost v centru až na 10 km/h, v některých zahraničních městech dokonce až na 2-3 km/h).
Tramvajová souprava je složena ze dvou nebo i více vozů a kapacita jednoho vozu je 100-350 cestujících, která je závislá na počtu vozů v tramvajové soupravě, obsaditelnosti vozů a intervalu dopravy. Interval se používá ve špičce 5-10 min, v sedle 15 min nebo více. Propustnost jednoho směru je 12-40 tisíc cestujících za hodinu.
Mezi výhody se řadí hustý sled dopravy, malé vzdálenosti mezi zastávkami, snadná dostupnost zastávek. Na druhou stranu je nevýhodou částečná společná dopravní cesta s ostatními druhy dopravy, menší přepravní výkonnost, nižší cestovní rychlost.

Žádné komentáře:

Okomentovat