Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

1.2.1 Systém City-Bike

Na originální způsob využití cyklistické dopravy přišli v dánské Kodani. Cyklistická doprava je zde využívána jako doprava veřejná. Tzv. City-Bike (C-B) je systém, při kterém je možné si za určitou zálohu vypůjčit jízdní kolo ze stojanů rozmístěných ve městě a to na stejném principu, jako je např. půjčování nákupních vozíků ve velkoprodejnách. Může být využíván v centru města, které je přesně specifikováno na mapách umístěných na každém C-B stojanu. Časově používání kol není omezeno, kola však musí být uzamykána jen do stojanů k tomu určených. Ty jsou umístěny ve vzdálenostech 200 až 300 m, většinou v blízkosti železničních stanic, turisticky atraktivních míst a obchodních center. Přibližně polovina stojanů je umístěna na bývalých parkovacích místech pro auta, druhá polovina v pěších zónách. Po použití může být kolo vráceno do jiného stojanu a zálohová mince je uživateli vrácena.
C-B je netradiční ekologický systém veřejné dopravy. Mohou ho používat cestující, přijíždějící do Kodaně prostředky veřejné hromadné dopravy, ale i uživatelé soukromých automobilů. Kola mohou být využívána k jízdám do zaměstnání, za nákupem nebo za pamětihodnostmi města. Operační prostor se kryje se zónou placeného parkování, což stimuluje ještě více k využívání tohoto systému. Zájem o používání kol je velký, systém je stále rozšiřován. Původní počet 1000 nasazených kol v roce 1995 se má rozšířit na 5000 v roce 2000. Systém se tak stal reálnou alternativou k osobním autům v centru města.
O projekty stejného charakteru projevila zájem řada měst. Koncem roku 1997 byla na setkání v norském Sandnes založena Evropská síť C-B a v současnosti se ve více než 30 evropských městech připravují projekty na realizaci tohoto systému.

Žádné komentáře:

Okomentovat