Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

3.1 Vodní osobní doprava v České republice

V České republice je možné se setkat pouze s vodní osobní dopravou rekreačního charakteru. Zejména se jedná o přepravu na dolním toku Labe od státní hranice s Německem (z Drážďan), potom v pražské aglomeraci (úsek ZOO Trója až po Slapy), na vltavských přehradách (Slapy, Orlík, Lipno), na Brněnské přehradě, Moravsko-slovácká vodní cesta (tzv. Baťův kanál) a další. Na řece Labi jsou tyto osobní přístavy: Hřensko, Děčín, Ústí nad Labem, Vaňov, Litoměřice, Mělník a izolovaně i Poděbrady (pro vyhlídkové plavby).

3.2 Vodní osobní doprava v dalších zemích
V Německu se využívají v rámci pravidelné vodní osobní dopravy přívozy a trajekty na ostrovy Severního moře a přes Baltické moře zejména do Dánska a Švédska; v rámci nepravidelné dopravy potom rekreační vnitrozemská plavba (řeky Dunaj, Rýn, Labe, Mohan, Mosela, Weser atd., jakožto i četné plavební kanály především v okolí Berlína). Za povšimnutí stojí rovněž propojení řek Dunaj-Mohan-Rýn.
Ve Švýcarsku se využívá tato doprava na několikakilometrovém úseku Rýna, dále potom na jednotlivých jezerech (zejména Bodamské a Ženevské jezero) formou trajektů.
V Nizozemí stojí za připomenutí známý hustý systém jednotlivých vodních kanálů, které se vyskytují nejen mezi poldery, ale zasahují i do vnitrozemí a sousedních států. Nizozemí je kanály „protkáno“ prakticky celé, stejně jako Belgie.
Ve Francii je síť vodních cest poměrně zastaralá, reálná je zda pouze vodní osobní doprava rekreačního charakteru. Nejznámější je výletní plavba po Seině v okolí Paříže. Velice důležité je ovšem pravidelné spojení na ostrov Korsika, který je administrativní součástí Francie.
Podobná vazba je i mezi Itálií a ostrovy Sardinie a Sicílie, přičemž vnitrozemská plavba je nevýznamná a pouze rekreační (výletní linky na řece Pad a Tibeře, v Benátkách apod.).
Ve Velké Británii se lze setkat s rekreační vnitrozemskou vodní osobní dopravou např. na řece Temži v Londýně. Klíčové je ovšem spojení řádově desítkami pravidelných linek s Francií s využitím vznášedel.
Vodní osobní doprava se uplatňuje kromě evropských zemí (např. i Dánsko, Španělsko, Řecko, Irsko, Island apod.) i jinde ve světě, namátkou je možno jmenovat USA a Kanadu (soustava velkých jezer na řece sv. Vavřince + Mississippi, Havajské ostrovy atd.), Austrálii, Nový Zéland, Japonsko, Indonésii, středoamerické státy a mnohé jiné.

Žádné komentáře:

Okomentovat