Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

(10) Car-pooling, Car-sharing, Ride-sharing

Za jednu z cest ke snižování rozsahu IAD jsou často považovány různé formy společného využívání osobních automobilů. Nemusí tomu tak být vždy. Záleží na tom, jak jsou stanoveny cíle a parametry systému.
Ride-sharing (R-S) je sdílení jízdy. Jeho cílem je dosáhnout většího vytížení vozidla, zpravidla za účelem dosažení lepšího ekonomického efektu pro všechny zúčastněné osoby. Vytváří ho alespoň dvě osoby jedoucí ve vozidle, které většinou patří jedné z nich, přičemž není podstatné, zda se používá vozidlo pouze jedné z nich nebo se střídavě používají vozidla jednotlivých účastníků. Charakteristická zde je skutečnost, že řidič i spolucestující mají alespoň částečně společnou cestu. Je možné rozlišovat neformální R-S (např. dohoda dvou sousedů o společném dojíždění do zaměstnání) a formální R-S, kdy se jedná o vytvoření centrály pro zprostředkování jízd.
Car-sharing (C-S) je sdílení vozidla. Hlavním cílem je dosažení ekonomického efektu využíváním vozového parku více účastníky. Pro C-S je charakteristické, že auto je zapůjčováno či pronajímáno a vlastník vozidla zpravidla s momentálním použivatelem spolu necestuje. Výsledným efektem je rovněž menší potřeba vozového parku než je tomu při individuálním vlastnictví automobilu každého účastníka. Obdobně jako v R-S zde vlastnické vztahy majitelů vozidel nehrají žádnou roli. Za neformální C-S je možné považovat sdílení aut v domácnosti, vypůjčování aut u příbuzných a známých apod. Pod pojem formální C-S je možné zařadit tzv. organizovaný car-sharing, půjčovny aut a rovněž taxislužbu, kde řidiče je možné považovat za součást vozidla.

Žádné komentáře:

Okomentovat