Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Základy pedagogiky telesne postihnutých, chorých a zdravotne oslabených

3. Základy pedagogiky telesne postihnutých, chorých a zdravotne oslabených
Vedný odbor ŠP, ktorý skúma osobitosti edukácie jednotlivcov s chybami pohybovo, oporného a nervové ústrojenstva a jednotlivcov s výraznými negatívnymi zmenami v zdrav. stave.
Toto opisné označenie od r. 1995 – dovtedy Somatopédia
Orientuje sa na deti aj dospelých, aj mládež.
Predmetom tej pedagogiky – ciele, obsah, metódy a prostriedky edukácie týmto jedincov so zreteľom na špecifiká postihnutia
Telesne postihnutý – vyznačuje sa chybami pohybového, nosného, nervového ústrojenstva – všetky odchýlky od normálneho tvaru tela a končatín, teda deformity, abnormality, čiže anomálie
Telesný postih môže byť:
- vrodený – na základe porúch vývinu zárodku /prenatálne/
- získané – úraz, zápaly, degenerácia, hormonálna činnosť
V súčasnosti pojem telesne postihnutý – chybný, poškodený, handicapovaný, alebo pohybovo postihnutý
Chorý – v stave choroby, porucha rovnováhy organizmu a prostredia – vznikajú anatomické a funkčné zmeny
Hospitalizácia chorých detí – zaradenie do školy pri zdravotníckom zariadení
Zdravotne oslabený – v stave rekonvalescennie alebo má zníženú odolnosť proti chorobám, alebo má recidívy, potrebuje sa doliečovať, potrebuje zvláštnu edukáciu
Základné spoločné znaky:
- poruchy hybnosti
- poruchy vyššej nervovej činnosti
- psychické zmeny

Žádné komentáře:

Okomentovat