Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Moderné vyuč. metódy

22. Moderné vyuč. metódy:
Pri zdokonaľovaní pg. procesu je potrebné uplatňovať aj nové, moderné učeb. metódy, kt. sú nie len obmenou tradičných metód, ale aj kvalitatívne odlišné. Moder. vyuč. met. sa vyznačujú preferenciou heuristických postupov a rozvíjaním tvorivosti žiakov. Cieľom moderných vyuč. met. je viesť žiakov k diferencovaniu podstatného od nepodstatného, k poch. vzáj vzťahov a závislostí, schopností zvládnuť metodológiu objavovania vn. podstaty javov a vytváranie periestoru pre aktivitu a rozvijanie vynaliezavosti, úsilia, vytrvalosti... Súčané ale hlavne perspektívne požiadavky vyžadujú, aby neriešili problémy profesionálnou rutinou, ale aby k nim pristupovali s bádateľskou zaujatosťou a snažili sa dosiahnuť kvalitatívne vyššiu úroveň riešenia. K moder. vyuč, metódam možno zaradiť:
1. problémová met.- (dialógová, heuristická). Vychádzajú z týchto zásad: -problémové situácie majúp obsahovať ťažkosti vyplývajúce z riešenia prob. -žiaci musia mať k dispozícii prostriedky na riešenie prob., - Myš. pochod žiakov má vyústiť do riešenia prob.,
- problém má byť dynamický, smerovať k cieľu po určitých etapách
2. projektovú met.- (fázy: motivačná, výberová, rozhodovacia, konania, dosiahnutia cieľa). - v žiakovi prebúdza pracovné úsilie
3. metódu čiernej skrinky - spočíva v tom, že žiak pozoruje výstupné a vstupné charakteristiky určitého javu ana zákl. toho pozorovania predpokladá činitele, kt. sú prejavom sledovanej skutoč
4. modelová met. - princíop je v pozorovaní správania sa originálu na zjednodušenom modele.
5. met. hier- Hru možno chápať v širš. zmysle ako proces, v kt. vystupujú 2 alebo viacerí účastníci, pričom jeden zo všeob. znakov je protikladnosť záujmov účastníkov. (situačná metóda - má mzmysel pre oživenie učeb, met.)
6. kybernetické met.- cieľ je objektivizácia vyučovania a využitie poznatkov a metód vo výučbe. (analyticko-syntetické, induktívno-deduktívne, analogické, problémové, modelové, čiernej skrinky) Zákl. myš. je správnwe zostavenie algorytmu, pomocou kt. sa daný didaktický prob. bude riešiť.

Žádné komentáře:

Okomentovat