Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Základy pedagogiky nadaných a talentovaných

7. Základy pedagogiky nadaných a talentovaných
Nadaní a talentovaní (NaT) majú špeciálne výchovné potreby. Edukácia NaT si vyžaduje isté modifikácie – (individuálny prístup, aplikáciu špec. metód a upravené curicullum = vrátane organizačných foriem).
Pri skúmaní problematiky NaT sa vychádza z multifaktoriálnej podmienenosti fenoménov, čo sa označuje ako talent alebo nadanie. Ide o nasledovné faktory: schopnosť, dedičnosť, prostredie a výchova.
Nadanie vysoká úroveň schopností v rozličných oblastiach. Vysoké výkony vo všeobecných alebo špeciálnych oblastiach.
Talent vrodené dispozície pre realizáciu rôznych aktivít, ktoré sa manifestujú rýchlym a kvalitným osvojením, ich tvorivým rozvíjaním. Ide o dispozície, ktoré sa nedajú výchovu nahradiť (umení, šport...).
TYPOLÓGIA - nadanie (Brťka)
• intelektové schopnosti
• umelecký typ
• pohybový talent
• technický typ
• organizačný typ
Kritériá určujúce nadanie (Monksov model)
• nadpriemerné schopnosti
• kreativita
• vôľa k výkonu
• rodina
• škola
• vzájomné vzťahy s vrstovníkmi
Heller a nadanie (oblasti)
• šport
• jazyky
• veda
• umenie
• remeslá a technika
• abstraktné myslenie
• matematika
• oblasť sociálnych vzťahov

Žádné komentáře:

Okomentovat