Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Demokracia vo výchove a vzdelávaní

13. Demokracia vo výchove a vzdelávaní –
Každá spoločnosť má na zreteli vlastnú budúcnosť, má vybudované sys. vých.-vdel. starostlivosti o deti a mládež. Moderný pg. svet dnes hľadá riešenia, ao zlepšiť vých. a vzdeláv. čl. Všeobecno-vzdelávacie koncepcie zlyhali na tom, že č. sa síce stal vzdelaným, informovaným, ale nie dobrým, ba ani múdrym. V súčasnej civilizácii nadobúdajú edukač. procesy čoraz viac na dôležitosti. Preto neustále vznikajú koncepcie vých. hľadajúce odpoveď na otázku, ako zlepšiť efektívnu sféru osobnosti, jej emocionálnu inteligenciu, jej etiku, mravnosť, zvýšiť jej kompetencie pre stresový a konfliktný život. Dnes je už evidentné, že vzdelanie sa stane najvýznam. odborom činn.na svete, pretože budúcnosť bude jednoznačne patriť vzdelaným a schopným jedincom. Zákl. poslaním moderného škol. sys. je poskytnúť žiakom takú formu výučby, kt. ich vyzbrojí profesionál. vedomosťami, potrebnými pre uplatnenie sa v praxi. Vzed. a vých. má byť človeku pomocou v situáciách, v ktorých sa stáva osobnosťou, osvojuje si roly a kultúrne dedičstvo spoločnosti. Vzdeláv. v súčasnej civilizácii je javom, kt. má jednak svoje národné zvláštnosti, ale zároveň mnohé spoločné, univerzálne rysy. Zásadných prob. vo sfére vzdeláv. je celá rada. Majú tú povahu, že sa v jednotl. krajinách prejavujú rozdielnou intenzitou a spoločens. potrebou. Vzdelávacia politika je dnes mohutne sa rozvíjajúca interdisciplinárna oblasť vedec. teórie a zároveň praktic. rozhodovania. Doposiaľ bolo vzdeláv. chápané prevažne ako osvojovanie sprostredkovaných, predom normatívne vymedzených obsahov, zbavených hodnôt a bezprostredných zážitkov, možností hľadania vlastnej cesty. Direktívne a autoritatívne riadenie determinuje vzdelanostnú cestu čl.., podporuje orientáciu na výkon, kde kognitívna dispozícia je kritériom úspešnosti žiaka. Do koncepcie vzdelania i jeho reálneho fungovania prenikajú nové progresívne prvky. Vzdelávanie už nie je chápané len ako účinná investícia do spoločens. rozvoja. Vo vzdelaní sú videné význam. rezervy pre hľadanie, rozvíjanie a kultiváciu ľudskej dimenzie sveta. Vzdelanie musí kultivovať č., využívať empirických skúseností, podporovať prirodzenú túžbu po poznávaní, učiť ako učiť, ako hodnotiť predkladané informácie, ako prežívať svoj vlastný život.

Žádné komentáře:

Okomentovat