Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Špeciálnopedogogická diagnostika

15. Špeciálnopedogogická diagnostika
Činnosť – jej záver = diagnóza. ŠP diagnostika naznačuje aj prognózu /čo ďalej/
Diagnostika sa zameriava napr. na jednotlivé postihnutia /iná pre sluchové postihnutia, zrakovo../.
Diagnostika – cieľavedomá činnosť zameraná na rozpoznanie podmienok, priebehu a výsledkov edukácie osôb so špeciálno pedagogockými potrebami
Cieľom diagnostiky je pomoc postihnutému jedincovi v rámci jeho výchovy a vzdelávania.
Diagnostiku chápeme ako dynamicky proces, ako cieľavedomá činnosť, ktorej cieľom je diagnóza, vymedzenie znakov a vlastností postihnutého jedinca.
Diagnostika podľa časového sledu sa delí:
- vstupná 1x
- priebežná /robíme si neustále záznamy/
- výstupná /ak ide do ďalšieho zariadenia/
Podľa veku diagnostikovanej osoby:
- deti v predškolskom veku
- v školskom veku
Podľa rozsahu sledovaného cieľa:
- globálna
- parciálna
- diferenciačná
Používame pri tom diagnostické metódy – podľa spôsobu zisťovania /ako na to ideme/:
- pozorovanie- vedenie záznamov
- dotazník – odpovedá
- rozhovor – rôzne zameraný
- skúšanie – ústne, písomné
- testy motoriky, laterality – kopnutie do lopty, navliekanie korálok
- kauzistické metódy
Podľa predmetu zisťovanie /čo vlastne skúmame/:
- úroveň vedomostí
- úroveň vývinu reči – poruchy výslovnosti, zvuk reči, ale i obsahovú formu, aktuálnu slovnú zásobu/
- úroveň sociability /vychovanosť/ vzťah k sebe k iným
- úroveň motoriky /jemná hrubá motorika/
- lateralitu
- funkčnosť zmyslových orgánov /zrak – oftalmológ, sluch – foniater
- úroveň sebaobsluhy, návykov – hygienické, pracovné, záujmové
Diagnóza podľa etiológie – kauzálna – keď sa určia príčiny ochorenia, narušenia, postihnutia
Symptomatická diagnóza – keď uvedieme len základné prejavy.
Na čo slúži ŠP diagnostika, aby sa určila:
- primeraná vzdelávacia starostlivosť
- osobitosti, alebo gramotnosť v osvojených spôsobilostiach
- osobitosti v osvojených návykoch
- osobitosti v sociálnej interakcii a komunikácii
- sociálne správanie
- podmienky na zostavenie a uplatnenie stimulačnýc akorekčných programov
Osobitosť= Zvláštnosť

Žádné komentáře:

Okomentovat