Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Osobnosť učiteľa

• Tvorivosť a iniciatíva – predpoklad uplatňovať humanistickú koncepciu výchovy a vzdelávania
- učiteľ má teoretické informácie o tom, čo je tvorivosť a ako sa u žiakov prejavuje
- má byť do istej miery tvorivý
- mal by mať ochotu svoju tvorivosť rozvíjať
- vedieť aplikovať také postupy, ktoré tvorivosť žiakov rozvíjajú
• Schopnosť vytvárať pozitívne emocionálne väzby disponovať s emocionálnou inteligenciou (má mať rád ľudí, zvládať vlastné emócie, motivovať sám seba, relý, priateľský, empatický)
- dominancia hlavne nižšie ročníky vyžadujú aby ich učiteľ viedol
• Morálne nároky na osobnosť učiteľa – čestnosť, charakternosť, spravodlivosť hlavne na začiatku škol. dochádzky
- úcta k ľuďom, k národom, ochota pomáhať, zmysel pre spoločenstvo, trpezlivosť, pracovitosť, láska k vlasti, mierumilovnosť
• Odolnosť voči záťaži
- syndróm vyhorenia
- učiteľský stres
- únava, vyčerpanie, celková apatia, strata chuť sa vzdelávať
- klesajúci pocit uspokojenia z práce
- klesajúca chuť byť stále s deťmi
- narastajúci pocit fyzického opotrebovania
• Zmysel pre humor a optimizmus
- výzva učiteľom – byť zábavný na vyučovaní deti sú prirodzene hravé a veselé
- humor evokuje tvorivosť zmenšuje psychologickú vzdialenosť medzi učiteľom a žiakom
- optimizmus - optimisti používajú efektívnejšie a aktívnejšie stratégie
• Komunikácia
- verbálna komunikácia – najčastejšie získané informácie
- neverbálna komunikácia - nálada, vzťah k deťom apod.
- paralingvistická forma komunikácie - hlasový prejav učiteľa (krik, zvýšený hlas..)

Žádné komentáře:

Okomentovat