Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Predmet, cieľ a podstata ŠP

11. Predmet, cieľ a podstata ŠP
ŠP – obor pedagogika, ktorá sa zaoberá teóriou a praxou výchovy detí, mládeže a dospelých vyžadujúcich špeciálnu starostlivosť z dôvodu mentálneho, senzorického, somatického postihnutia, komunikačných schopností, psycho-sociálneho narušenia, porúch učenia, správania, ale aj výnimočne nadaný
Prečo? alebo Čo?
postihnutý; narušený
mentálne; komunikačné schopnosti
senzoricky; city, vôľa
somaticky; poruchy učenia, správanie

Teda ŠP sa sústreďuje na takých jedincov, ktorí nezapadajú do pásma normality – bežne 95% populácie – 5% detskej populácie sa vymyká z normy
Predmetom ŠP je najmä skúmanie podstaty a zákonitosti výchovy, vzdelávania a rozvoja PJ alebo narušeného jedinca
Cieľ – edukácia /vyučovať, vychovávať, vzdelávať/ jedinca so špe. potrebami aby sa vyrovnali s postihom a aby vedeli plnohodnotne žiť.
Využívajú sa pri tom potencionálne možnosti jedinca – motivácia, prirodzené kompenzačné schopnosti, kreativita. Ako? Modifikuje sa obsah vzdelávania, uplatňuje sa pri tom špeciálne metódy, formy, individuálny prístup
Je potrebná špeciálnopedagogická diagnostika – preto je potrebné začať čo najskôr – dôležitá spolupráca rodič – špec. pedagóg, /prip. lekár/
Integrácia – súčasný trend – musia k tomu patriť kvalitné poradenské služby
Segregácia – v špecializovaných zariadeniach tam je všetko potrebné (ale dieťa je od rodiny)
Podstata – interakcia medzi špeciálno pedagogickými
javmi a procesmi
- postihnutie - činnosti, edukácia, rehabilitácia
- postihnutý jedinec - korekcia, stimulácia, reedukácia
- špecifické potreby - kompenzácia

Žádné komentáře:

Okomentovat