Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Najčastejšie sa vyskytujúce narušenia komunikačnej schopnosti

7. Najčastejšie sa vyskytujúce narušenia komunikačnej schopnosti v kombinácii s mentálnou retardáciou
Pri viacnásobnom poškodení je dôležitý charakter poškodenia, ako aj jeho rozsah a stupeň.
Ak niekto nerozpráva a telesné poškodenie mu znemožňuje primerané využitie prostriedkov, ako je „reč tela“, mimiky, gestá atď., potom sa jedinec sa stne jedincom s narušenou komunikáciou.
Pre nehovoriacich ľudí, u ktorých sa k nedostatku reči pridruží aj telesné poškodenie (príp. ľahká –ťažká mentálna retardácia), je veľmi malá možnosť na to, aby si svoje komunikačné schopnosti vyskúšali, aj preto, lebo ľudská spoločnosť považuje reč za „normálny komunikačný kanál“.

Možnosti špeciálno-pedagogickej diagnostiky týchto narušení

Možnosti vychovávateľa pri reedukácii narušenej komunikačnej schopnosti

Zamerane, princípy, metódy a pomôcky individuálnej logopedickej starostlivosti

8. Najčastejšie sa vyskytujúce sluchové postihnutia v kombinácii s mentálnou retardáciou
Zákl. princípy a metódy tvorenia a rozvíjania reči a budovania komunikačných systémov u takto postihnutých
Nedoslýchaví s ľahkou MR
Dokážu si osvojiť reč sluchom, resp. sluchovým prístrojom. Počutá reč ovplyvňuje ich správanie. Proces osvojenia si reči a učenie je obmedzené a slovná zásoba, ako i myslenie je ochudobnené. Žiaci - poznatky na nižšej úrovni – hlavne tie, ktoré budú potrebovať v praktickom živote.
Sluchovo postihnutí s ľahkou MR
Rozhodujúci význam tu má komunikácia a osvojenie si reči- jazyka. Rozvoj komunikácie je cieľom aj prostriedkom vzdelávania. Úlohou edukačného procesu je poznávanie najjednoduchších poznatkov. Reč – výrazne štruktúrovaná, redukovaná – uplatnenie na jednoduchej úrovni. Učebný proces –pomalší, vyžaduje stále opakovanie a korigovanie, zúžený rozsah učebnej látky. Výchova reči – čítanie z úst, učenie výslovnosti, výchova sluchu (pomalšie tempo, náhradné techniky – posunková reč, prstová abeceda).
Sluchovo postihnutí so strednou MR
Extrémne obmedzenie schopnosti učenia, aj sociálneho prispôsobenia. Učenie začíname senzomotorickým rozvojom s podnetmi z okolia, ako aj správnym vysvetľovaním a využívaním znakov. Sú schopní si osvojiť základné znaky potrebné na každodenný život. Niekoľko žiakov možno naučiť jednoduchým slovám a stereotypným vetám. Niektorých žiakov možno naučiť jednoduchým slovám a stereotypným vetám.

Možnosti špec. pedag., medicínskej a psychologickej diagnostiky takejto kombinácie postihnutí

Možnosti využívania techník rôznych komunikačných systémov a augmentatívnej komunikácie u takto postihnutých

Žádné komentáře:

Okomentovat