Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Vyučovanie

2. Vyučovanie
- je zámerné (cieľavedomé) a systematické pôsobenie učiteľa na žiaka s cieľom vštepiť mi isté vedomosti, zručnosti, návyky, spôsoby správania a osobných vlastností v súlade s požiadavkami spoločnosti.
Základ vyučovania je vyučovacia hodina. Je potrebné si uvedomiť, že pôsobenie učiteľa na žiaka bez žiakovej psychickej a fyzickej aktivity (vnútornej i vonkajšej) je neefektívne a nespĺňa svoj cieľ. Preto sa od učiteľa vyžaduje, aby bol určitým stimulátorom žiakovej aktivity, používal rôzne aktivizačné formy a metódy, rôznorodú motiváciu a aby vyučovanie nebolo poznačené stereotypnosťou.

3. Vyuč. proces a jeho etapy
- chápeme ho ako dialektický vzťah medzi aktivitami základných komponentov: - obsahu vyuč. (obsahu vzdelania, ktorý škola z hľadiska svojich cieľov sprostredkuje) - činn. učiteľa a činnosti žiaka či žiakov (tento proces plní funkcie: informatívnu, formatívnu, inštrumentálnu a rozvíjaciu)
Skladá sa z troch zákl. komponentov:
1. obsah vyučovania;2. činnosti učiteľa a činnosti žiakov; 3. vých. stránka vyučovacieho procesu
Vyučovací proces je:
• preoces cieľavedome riadený -riadiace zložka (učiteľ) sprostredkuje infor. s cieľom zmeniť správanie či spôsob činn. zložky riadenej (žiak, žiaci)
• proces sociálny - vyznačuje sa interakciou medzi učiteľom a žiakom (skupinou žiakov) a interakciou žiakov v triede. Tieto vzáj. vzťahy ovplyvňujú priebeh i výsledky vyuč. procesu kladne alebo negatívne
• proces vých-vzdel. - každý vyuč. proces plní okrem vzdelávacích cieľov aj ciele výchovné, ktoré sa prejavujú formatívnym vplyvom na rozvoj celej osobnosti žiaka, na rozvoj jeho schop, vlastností, záujmov, citov, motívov, názorov, postojov, spôsobov správania atď.
Etapy: 1. Motivač. fáza-prípr. žiaka na aktívne osvojenie si učiva (motiv. učenia, poznanie individ. osobitoatí žiaka, vytvor. optim. pod. pre úspeš. priebeh vyuč. procesu 2. Expozičná fáza-oboznámenie s novými infor. a na zákl. cieľaved. pôsob. učiteľa a vlast. aktívnej účasti si žiaci osvojujú nové poznat.,zručnos.,návyky. Fixačná Fáza-opak. a upevňov. osvojeného učeb. materiálu;
4. Diagnostická fáza-preverovanie osvojených poznatkov slúži na upevnenie zapamätanej látky.

Žádné komentáře:

Okomentovat