Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Možnosti kombinácií sluchových a zrakových postihnutí

9. Možnosti kombinácií sluchových a zrakových postihnutí
Hlucho-slepota je súčasné postihnutie zraku a sluchu, ktoré ale neznamená jednoduché sčítanie hluchoty a slepoty. Vzhľadom na to, že sú poškodené oba zmysly, jeden môže kompenzovať výpadok druhého nedostatočne alebo ho vôbec nemožno nahradiť. Príjem vnemov len hmatom, chuťou, čuchom.
Osoby postihnuté hlucho-slepotou tvoria veľmi rôznorodú skupinu (vrodená porucha zraku a sluchu, získaná hluchoslepota – vrodená hluchota, získaná slepota, vrodená slepota, získaná hluchota, získaná slepota a hluchota).
Stupne poškodenia zraku a sluchu:
1. totálne hlucho-slepé
2. osoby s praktickou hlucho-slepotou
3. hluché so zvyškami zraku
4. slepé so zvyškami sluchu
5. osoby slabozraké nedoslýchavé
Problematika edukácie slepohluchých detí
Pri výchove sa používa individuálny program vychádzajúci z telesného a duševného rozvoja.
Výchovno-vzdelávací proces je rozdelený do týchto skupín:
1. komunikácia
2. rozvoj emocionálno-sociálnych zručností,
3. priestorová orientácia a samostatný pohyb
4. kompenzácia zručnosti
5. kognitívne zručnosti
6. rozvoj hrubej motoriky
7. rozvoj jemnej motoriky
8. sebaobslužné činnosti
Vo výchovno-vzdelávacom procese sa používa zásada primeranosti, postupnosti, názornosti cez hmat, čuch, zrak a sluch.
Komunikácia – pomocou symbolov a posunkov. Pri komunikácii sa používajú sa konkrétne predmety na ilustráciu denného rozvrhu žiaka.
Možnosti riešenia tejto problematiky uplatňované v zahraničí

Žádné komentáře:

Okomentovat