Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Prínos J.A. Komenského k rozvoju pedagogickej teórie

18. Prínos J.A. Komenského k rozvoju pedagogickej teórie –
Je zakladateľ pedagogiky ako vedy. prvý podal systematickývýklad pg ako teórie.
Diela: Orbis Pictus, Veľká didaktika, Schola lusdus, Informatórium školy materskej, Labirint sveta a raj srdca, Vševedná škola.
1.Didaktika magma (Veľká didaktika) - didaktiku chápe ako umenie vyučovať
-veľká didaktika - chápe ju ako všeobecné umenie naučiť všetkých všetkému.
Toto dielo je základom jeho pedagogického systému. V tomto diele zhrnul svoje reformné návrhy na zmenu organizácie dovtedajších latinských škôl. Do škôl sa malo zaviesť vyučovanie reálií a pri každom vyučovaní sa malo vychádzať zo skúseností a pokusov.
Pg. zásady, princípy: povinná škol. dochádzka, zakl. triedneho hodinového systému, princíp názornosti, primeranosti, postupnosti, prispôsobovania vyuč. metód žiakom, odstránenie telesných trestov. V tomto diele načrtáva 4-stupňový systém školstva: 1. st. materská škola (do 6. r.); 2. st. obecná škola (6-12r);
3. st. latinská škola (12-18r); 4. st. akadémia (18-24 r).
2. Všeobecná porada o náprave vecí ľudských 7kníh
4. kniha - Vševýchova - chápal ho ako univerzálne vzdelávanie celého ľudského pokolenia - mala byť nástrojon pre nápravu sveta.Tu definuje 3 zákl. postuláty: 1. Vzdelávanie všetkých ľudí;
2. Vzdelávanie vo všetkom (v tom, čo človeka robí mudrym a šťastným); 3. Vzdelávanie všestranne (poznanie má byť úplné a celistvé ale aj pevné a skutočné, aby bolo ľahké a lahodné).
Definuje požiadavky na školy, knihy, učiteľov. V závere diela predstavuje svoju ideu celoživotného vzdelávania. Vek čl. rozdelil do 8 škôl:
1. škola zrodenia,
2. škiola detstva,
3. škola chlapčenstva,
4. škola dospievania,
5. škola mladosti,
6. škola mužného veku,
7. škola staroby,
8. škola smrti

Žádné komentáře:

Okomentovat