Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Charakteristika pg. kategórie ceiľa vo výchove

3.Charakteristika pg. kategórie ceiľa vo výchove

Cieľ výchovy ako kategória je pomerne zložitá a obsahovo dynamická, je podmienená súvislosťami a procesmi materiálneho sveta. Cieľ ako kategória nemôže byť raz a navždy daný. Konkretízácia výchov.cieľa sa obvykle označuje ako úlohy výchovy. K takýmto úlohám patria napr. požiadavky:
- prispievať k špecifickému formovaniu pozit. dušev. a teles. vlastností osobnosti, k jej mravnému formovaniu v duchu demokracie a všeľudských hodnôt,
- poskytovať členom spoločnosti také podnety, kt. by im umožnili pochopiť jeden druhého, osvojiť si spoločensky akceptovateľné spôsoby vzáj. komunikácie pri hľadaní možností na sebarozvoj a sebauplatnenie.
- umožňovať rozvoj tvorivosti vytváraním podmienok pre tvorivú činnosť
- umožňovať rozvoj špecifických záujmov, schopností, nadania a talentu a tým napomáhať ich profesijnej orientácii.
- vytvárať podmienky na uplatnenie vedomostí získaných v škole v praktickej činnosti, a tým prispievať k spojeniu so životom.
- vytvárať podmienky a viesť k užitočnému využívaniu voľného času.
Každá ľuds. činn. smeruje k určitým cieľom. Ak má táto čin. priniesť dobré výsledky, musí sa odvíjať podľa určitých plánov. Platí to aj pre vých. Vých. ciele dávajú činn. vychovávateľa aj vychovávaného jasný smer. Tieto ciele vyvodzujeme zo súč. aj budúcich potrieb spoločnos. a jednotlivca. Pri vymedzovaní cieľov berieme do úvahy tieto kategórie: spoloč. požiadav., možnosti spol., možnosti čl., medze spol. a čl. Podmienky. realiz. cieľov: biologicko-fyziologicke(dedič.vlast., biol. prostr.; psychicko-intelektuálne (schop.,temperament,vôľa, charakter); sociálne(atmosf. doby, spo loč., polit.,ekon. stav, rodin. prostr.
Faktory podmiňujúce zmenu vých.činiteľov: - F. chápania obrazu čl.;jeho postavenia, zmyslu života; - obl. polit. vládnutia, - ekon F.

Žádné komentáře:

Okomentovat