Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Vyučovací jednotka by měla mít dopředu operacionalisticky formulované dílčí cíle

Vyučovací jednotka by měla mít dopředu operacionalisticky formulované dílčí cíle, k těmto jednotlivým cílům rozsáhlou nabídku aktivit a k těmto cílům a aktivitám formulovány předpokládané výsledky výuky. Zpracované vyučovací jednotky by byly k dispozicím školám v podobě manuálu. Při této příležitosti odmítám námitku, kterou cítím, že tento návrh omezuje a ubíjí pedagogickou kreativitu jednotlivých učitelů. Manuály by měli být zpracovány na základě současných poznatků nejen geografie, ale především psychologie, sociologie, teorie informace, teorie komunikace a pedagogiky ověřených praxí. To znamená, že jejich tvorba není jednoduchou záležitostí. Na nich by se měli podílet učitelé, kteří vědí o jak vážné cíle se usiluje, a ne náhodou sezbíraní úředníci, kteří plní vedle těchto cílů celou řadu dalších úkolů. 10)

Geografie je celoživotní osud. Není to cvičení pro cvičení. Jak se svět stává komplexnější, více propojený – výsledek hospodářského vývoje, populačního růstu, technologických změn a rozvoje spolupráce(ale i konfliktu) - potřeba geografických znalostí, dovedností a vědomí důsledků růstu obyvatelstva a proměn osídlování země roste. Geografické znalosti a dovednost jsou potom základní kompetencí pro všechny. Nejen pro diplomaty. Studenti, budoucí občané, musí pokud nemají být vyřazeni z demokratického procesu, umět formulovat otázky o prostorovém uspořádání světa v kterém žijí. Na lokální úrovni tohoto světa potřebují rozumět důvodům pro svá rozhodnutí o takových záležitostech jako je ztráta zemědělské půdy, život občanské komunity, využití zdrojů z daní na čistění odpadních vod, nebo zajištění života třeba důchodců. Tedy potřebují především vědomosti o dopadech svých rozhodnutí na vlastní život a na život svých spoluobčanů. Jen za těchto okolností budou ochotni zúčastnit se tohoto rozhodovacího procesu. Taková účast vyžaduje znalosti, které jsou navýsost geografické.

Pozn.:
10) Jako odstrašující příklad je pro mne Rámcový rozpis studia geografie pro Obchodní akademie, in. Soubor pedagogicko – organizačních informací pro základní školy, střední školy, vyšší odborné školy a školská zařízení na školní rok 2001/2002, MŠMT ČR, Praha 2001.

Žádné komentáře:

Okomentovat