Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Mentální mapy

Geografie se pokouší zmocnit prostorové organizace světa tím, že ji rozkládá na jednoduché části: body, čáry, procesy, a jejich hodnoty(významy). Pak jejich kombinace – sítě, povrchy, uzly… Tyto složky popisují vlastnosti objektů, jevů apod. Vesnice může být takovým bodem(bodovou lokací), propojena silnicí, železnicí, řekou(sítí), s jinými vesnicemi, ale také s okolními zemědělskými plochami a lesy. Rybník, přehrada, která se zde nachází nabývá velkou variaci hodnot pro různé lidi, ať již pocházejí z místa nebo odjinud. Umístění, vzdálenost, směr, hustota, uspořádání jsou znaky umožňující zachytit vztahy mezi geografickými objekty. Analýza zkoumaného jevu prostorové organizace může pokračovat posuzováním růstu, rozšiřování, změnou ceny v závislosti na vzdálenosti, hierarchie, spojení a dostupností.

Prostorové vztahy, prostorové struktury a prostorové procesy, jejich poznání a porozumění umožňuje vytvářet typy těchto skutečností. Prostřednictvím těchto obecných vzorů potom analyzovat a vysvětlovat geografické fenomény kdekoliv na zemi. Shromažďovat, rozebírat údaje, pozorovat, pracovat s mapami a jinými geografickými prezentacemi, formulovat geografické otázky a odvozovat odpovědi, podporuje víru v poznatelnost světa prostřednictvím geografie. To je důležitá hodnota.

Dnes každý člověk čelí světu, který je stále více propojen a jehož vzájemná závislost vzrůstá. Rozhodnutí lidí v jednom místě mají bezprostřední fyzický vliv na mnohá další místa na zemi více či méně vzdálená. Studenti by měli být schopni aplikovat pojetí a modely prostorové organizace tak, aby prováděli kvalifikovaná rozhodnutí. Kvalifikovaná rozhodnutí jsou taková, při kterých jsme si vědomi rizik s nimi spojenými. To vyžaduje kritické myšlení. S ním se člověk nerodí. To se musí naučit.4) Nejlépe ve škole.

Pozn.:
4) V tomto případě je vědecká metoda nezastupitelná. Vědecká negramotnost(scientific literacy) našich dětí jak říkají roste. Kvačková R. Co (ne)umějí naše děti. Lidové noviny 5.3. 1994,s.2.

Žádné komentáře:

Okomentovat