Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Organizování informací:

Domnívám se, že rozhodující geografickou prezentací je mapa. Tak, jak se žák učí v první třídě písmena abecedy z kterých tvoří slova a věty, tak musí být vyvinuto úsilí při výuce dalšího jazyka, jazyka mapy. Tak jak přirozený jazyk je nástrojem k poznávání světa, je také jazyk mapy zdrojem informací o světě. Umět číst a psát je základní jazyková gramotnost. Můžeme konstatovat, kdo umí číst mapy je geograficky gramotný. Jak počítají osnovy geografie s výukou této dovednosti a to na současné úrovni didaktického a psychologického poznání? Nosí vyučující geografie, na všech úrovních vzdělávacího procesu v sobě myšlenku: Kdo se naučil číst mapu, naučil se novému jazyku, kdo se naučil dělat(tvořit) mapu, naučil se mluvit novým jazykem? Mapy představují kritický prvek procesu geografického vzdělávání. )

Kromě map jsou zde ještě grafy a diagramy, satelitní a jiné fotografické snímky, které rovněž poskytují cenné informace o prostorových vzorech na zemském povrchu. Na nich je pozoruhodná jejich velká diverzifikace informací. Tato jejich vlastnost, která je jejich předností, se stává pro ně zároveň limitujícím prvkem. Když totiž nejsou studenti speciálně poučeni o jejich využití, často se pak zvrhávají v triviální dekoraci. Jejich okamžité pochopení studenty je závislé na speciálním poučení a dovednostech o tom, jak se mají používat .

Pozn.:
2 ) Pozoruhodný soubor cvičení se nachází: USGS: What do maps show, http://info.usgs.gov/education/teacher/what-do-maps-show/index.html

Žádné komentáře:

Okomentovat