Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Svět v prostorových termínech:

Cílem výuky geografie na základních a středních školách tedy není především transformace poznatků geografického výzkumu, reflexe geografické vědy do vědomí žáků a studentů, ale spíše geograficky gramotná osoba.1) To je ten kdo chápe, že geografie je nejenom studium lidí, ale také míst kde tito lidé žijí, studium charakteru prostředí jejich života. Geograficky informovaná osoba umí používat prostorový pohled na zvláštnosti tohoto prostředí, umí pochopit a ocenit vzájemnou závislost těchto „světů“, jako součástí světa ve kterém žijeme. Studium geografie má tedy praktickou hodnotu, jak je dnes užitečné říkat. Vede nutně k prostorovému pohledu na životní situace. Geograficky informovaná osoba to umí.

Prostředek, který při uskutečňovaném geografickém vzdělávání k této kompetenci vede, je geografické kurikulum. To je širokým sdělením o tom, co bychom byli rádi aby žáci věděli, čemu by spolu s příslušnými dovednostmi také rozuměli. Tedy ne seznam přesně strukturovaných faktů, ale spíše soubor průvodců pomáhajících porozumět světu kolem nás. Geografie musí pomoci studentům aby viděli, rozuměli a také dokázali oceňovat pestrou síť vztahů mezi lidmi, místy v nichž tito lidé žijí a také prostředím těchto míst. Aby našli sílu k jejich udržování i zodpovědné přeměně. Musíme věřit v sílu a krásu geografie.

Její síla(tu cítí a vyzdvihuje geograf), ale i slabost(tu zdůrazňuje prostorovým vnímáním a poznáním nedotčený ignorant) je v tom, že geografie hovoří v prostorových termínech. Geografická informace je často kompilovaná, speciálně organizovaná, uložená v celé řadě geografických technologiích jako jsou mapy, geografické prezentace, různé nástroje a technologie, které vyžadují, aby je student nejen poznal, ale naučil se také s nimi pracovat. Tyto informace jsou velmi diverzifikované. Často jsou vyjádřeny v podobě vyprávění, jindy vyžadují shromáždit informace, které mají odlišnou úroveň abstrakce, nebo různá měřítka. Jiné jsou vyjádřeny v tabulkové podobě, nebo v podobě grafu. Některé jsou snadné pro porozumění, jiné nikoliv. Tradiční geografické práce stále více uvolňují místo počítačovým databázím různých zpravodajských systémů. Tento vývoj je výsledkem vývoje počítačových systémů, a stává se nepostradatelným nástrojem nejen pro studium, ale také pro občansky kompetentní chování podporované geografií.

Pozn.:
1) Termín geograficky vzdělaná osoba nahrazuji termínem geograficky gramotná osoba proto, abych zdůraznil rozdíl mezi cíly geografické vědy a skromnějšími, ale důležitými cíly výuky geografie na základních a středních školách

Žádné komentáře:

Okomentovat