Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Doporučení

Jestliže u nás dochází k přípravě nových kurikulárních dokumentů v rámci vytváření Státního programu vzdělávání8), je k tomu co nastiňuji dobrá příležitost. Vytváření vzdělávacích programů jednotlivými školami, pokud nemá dojít k opravdovému chaosu, se musí opírat o manuály vypracované pro tvorbu těchto programů v podobě vzdělávacích kritérií. Ty musí být tak obecné, aby byly ve své formální stránce použitelné pro, od matematiky po třeba tělesnou výchovu, a na druhou stranu ve svém formálním provedení tak závazné, aby byl znemožněn folklór různých tvůrců při jejich sestavování.

Uvedu příklad9):
1) Informace o obsahu vzdělávací jednotky-Poznávaní České republiky – co se budou studenti učit, s čím budou začínat, jaké nástroje a technologie budou používat, z jakých poznatků budou vycházet, na co budou navazovat, jakého praktického cíle dosáhnou, jak dlouho bude vzdělávací jednotka trvat.

2) Které klíčové dovednosti budou v jednotce rozvíjeny
o dovednost klást geografické otázky
o Znalost lokalizací důležitých pro vyučovací jednotku a jejich chápání
o znalost vzorů a procesů
o znalost chápání změny životního prostředí ve vztahu k udržitelnému rozvoji

3) Očekávání pravděpodobných znalostí a dovedností na konci vzdělávací jednotky diferencované pro skupiny studentů – výborní až slabí

4) Dřívější učení
o vycházet z dovedností práce s mapami a pod.
o vycházet práce ve skupinách
o vycházet z míry dovedností provádět výzkum a používat některé zdroje

5) Používání mateřského jazyka speciálního geografického slovníku(terminologie) včetně rozvoj správného čtení(schopnost porozumět)
o aktivity rozvíjející psaný projev

6) Zdroje
o Atlasy a tématické mapy
o reprodukce obrázků a fotografií České republiky
o videonahrávky
o statistiky

7) Budoucí učení. Formulovat které poznatky a dovednosti budu v budoucnu potřebovat pro geografické vzdělávání

8) Spojení(na příbuzné předměty a geografické jednotky)
o na jiné geografické jednotky
o na internetové zdroje
o na výuku k občanství
o na umění a kulturu

Pozn.:
8) Zeměpis, Katalog požadavků ke společné části maturitní zkoušky v roce 2004. MŠMT ČR
9) V tomto příkladě jsou obsaženy některé inspirativní poznatky obsažené v didaktických technologiích pomáhající uskutečňovat Národní učební plán pro geografii ve Velké Británii. Internetová adresa: http://www.nc.uk.net/servlets/KeywordsSearch?Subject=Gg.

Žádné komentáře:

Okomentovat