Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Mentální mapy

Některé aktivity pro umožňující cvičit jejich tvorbu by mohli být tyto:
1. Kde by jsi chtěl žít. Tříbodová škála na posouzení; nechci tam žít- 1bod, chci tam žít-5 bod, bez citového vztahu-3 body. Osobní volby vedou ke konstrukci mapy preferencí skupiny, která odráží charakter mentálních map skupiny. Následují otázky po preferencích na jedné straně a jejich absenci na straně druhé.
2. Studenti analyzují mapu(nástěnka, meotar), která již obsahuje preferované oblasti, např. Praha, Krkonoše, Jižní Čechy, jejichž hodnotový význam byl již akceptován. Otázky pro diskusi: proč mají preferované lokality vysokou hodnotu, které důvody k vysoké hodnotě vedly, které osobní vzory pro akceptování preference studenti použili, jak vzdálenost ovlivnila preference, jak zaujatost a nevěrohodnost ovlivnila preference a tím duševní mapy, které faktory působí na tvorbu duševních map.

Analýza prostorového uspořádání světa.
Myšlení v prostorových termínech, zevšeobecnění základních znalostí, je důležitým fundamentem geografie. Jsme totiž prostorově senzitivnější než jsme mnohdy ochotni si přiznat. Toto myšlení umožňuje studentům aktivní a zvídavý přístup ke světu ve kterém žijí, formulovat kritické otázky na minulost, přítomnost a pravděpodobnou budoucnost, a při tom zároveň vytvářet prostorové vzory budoucí organizace světa. Stručně řečeno: Myšlení v prostorových souvislostech je schopnost popisovat a analyzovat, hodnotit, využívat prostorové uspořádání lidí a míst na zemském povrchu. To je základní dovednost geograficky gramotné osoby. Studenti musí být povzbuzováni, aby mysleli na všechny aspekty nejen současného, ale také možného prostorového uspořádání světa, ve kterém žijí.Pochopené vzory prostorové organizace umožňují geograficky vzdělanému člověku odpovědět na čtyři základní geografické otázky:
1. Proč jsou tyto geografické objekty umístěny v těchto místech
2. Jak se tyto geografické objekty do těchto míst dostaly.
3. Proč je tento prostorový vzor významný.
4. Co se s nimi má, může, musí dělat

Žádné komentáře:

Okomentovat