Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Přírodní systémy a lidé:

Jsou však další důležitá témata, která do popisované problematiky patří, a jedním z nich je geografické uspořádání ekosystémů. Jaké jsou základní charakteristiky a prostorového uspořádání hlavních ekosystémů na naší planetě? Jak různé populace rostlin a živočichů vytváří různá společenství, a jak taková společenství ovlivňují další složky fyzického prostředí - atmosféru, hydrosféru, litosféru – a tím vytváří ekosystém? Geograficky informovaný člověk potřebuje rozumět prostorové distribuci toků fyzických, chemických a biologických mezi ekosystémy v prostředí naší planety. Potřebuje vědět jak fungují a jak se udržují různé ekosystémy, a jak lidé při své úmyslné nebo bezděčné ekonomické aktivitě modifikují tyto ekosystémy.

Studenti by měli být schopni odpovědět na podobné otázky:
1. Vysvětlete proč je plán na zajištění udržení nějakého živočišného druhu dobrý, a čeho se tím dosáhne.

2. Jaký je seznam kroků vedoucích k jeho naplnění.

3. Kdo jsou ti, kteří z něj bude těžit, a kdo jsou z něho vyloučeni.

4. Popište obtíže, které by mohly nastat při jeho uskutečnění.

Tím, že studenti ví jak ekosystémy fungují, jak se mění, jsou schopni porozumět základním zásadám, které by jim měly být průvodcem v dnešním složitém světě. Ví, jak je třeba dělat kompetentní rozhodnutí, které jim umožňuje převzetí zodpovědnost za důsledky svých rozhodnutí v těch případech, kdy se taková rozhodnutí týkají přírodního prostředí. Míra těchto kompetencí do značné mír ovlivňuje kvalitu života na této zemi - otázek spojených s trvale udržitelným rozvojem.

Žádné komentáře:

Okomentovat