Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

2. intelektuálna zvedavosť

2. intelektuálna zvedavosť – je dispozícia obdivovať svet, hľadať vysvetlenie jeho fungovania, obdivovať prírodu, študovať svoju vlastnú osobnosť, ceniť si tajomstvo života, prenikať do ľudskej komunikácie
3. intelektuálna odvaha – na to aby sme sa úprimne vysporiadali s myšlienkami, presvedčeniami a názormi je potrebná odvaha. Myšlienky zdanlivo nebezpečné sa môžu ukázať ako odôvodnené. Musíme mať odvahu pripustiť ich a odmietnuť nesprávne myšlienky, hoci môžu byť všeobecne uznávané v určitej sociálnej skupine
4. intelektuálna pokora – čiže schopnosť uznať hranice vlastných vedomostí. Je to schopnosť rozlíšiť to, čo vieme od toho, čo nevieme a vzdať sa posudku, ak je to potrebné. Pokora predpokladá aj schopnosť znovu premyslieť vlastné závery vo svetle nových informácií, ktoré získavame.
5. intelektuálna empatia – ktorá sa vzťahuje na uznanie potreby predstaviť si situáciu iného s cieľom pochopiť ho správne. Je potrebné vžiť sa do pocitov druhého a vidieť vzájomný vzťah medzi myšlienkami a pocitmi, pretože od nich môže závisieť rozdielne poňatie a interpretácia situácie
6. koherencia v myslení – schopnosť správať sa podľa osobne prijatých noriem atď.
Výchova ku kritickému mysleniu je jedným z možných riešení problémov a komplexných úloh. Kritické myslenie má v zásade pozitívnu a konštruktívnu úlohu. Cieľom kritického myslenia je hlbšie pochopenie podstaty a zmyslu vecí a nadobudnutie schopnosti byť otvorený voči názorom ostatných, tolerovať ich pozície a viesť s nimi konštruktívny dialóg.

Žádné komentáře:

Okomentovat