Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Místa a hodnoty

Některá místa jsou naplněna zvláštním významem, ale jen pro jisté skupiny lidí. Tak je to s významem Mekky pro muslimy, zatímco pro nemuslimy má Mekka jen historický význam. Pro cizí turisty je Rio de Janeiro městem grandů, lidské spontánnosti a festivalů, zatímco pro mladé obyvatele tohoto města je to kruté prostředí, v němž denně zápasí o přežití.
Kultura a zkušenost formují důvěru v myšlenková stereotypy, a ty zase osobní představy o místech a oblastech. Studenti se musí naučit rozumět faktorům, které ovlivňují jejich vlastní představu o geografických místech(stanovištích ) a oblastech. Musí se ve škole naučit, že jejich výchozí postoje a stereotypy mohou mít vliv na jejich chápání jiných kultur a skupin lidí. Věřím tomu, že pro studenty je to cesta jak se vyhnout nebezpečí egocentrismu, etnocentrismu a jiným stereotypům, cesta k tomu, aby se naučili oceňovat různé hodnoty pocházející z jiných světů tohoto multikulturního světa. Aby se zabývali přesnou a citlivou analýzou lidí, míst a prostředí života lidí v něm žijících.
Studenti by měli být schopni vybrat si jednu oblast tak, aby o ní mohli diskutovat před třídou, psát esej o různých poznatcích odhalených během diskuse. Některé otázky mohou vypadat následovně:
• Co vás vedlo k tomu, že některé znaky oblasti považujete za důležité.
• Jestliže se objevily nesouhlasné poznámky tak proč.
• Jak negativní vnímání oblasti ovlivňuje postoj k ní.
• Jak se vnímání oblasti odráží na postojích a zkušenostech lidí různých věkových kategorií(hypotéza).

Protože oblasti jsou příkladem geografického zevšeobecnění, studenti mohou poznat mnohé o charakteristikách jiných oblastí světa tím, že lépe rozumí jedné oblasti. Analogie je v tomto případě myšlenkovým nástrojem pro podobné přemýšlení. Oblasti poskytují kontext pro diskusi o podobnostech a rozdílech mezi jednotlivými částmi světa.
1. Jak kultura a zkušenost ovlivňuje osobní představu o místě a oblasti.
2. Jak ovlivňuje jejich obyvatele.
3. Jak studenty ovlivňuje jejich způsob vnímání a prožívání, spolu s prostředím v němž se uskutečňuje jejich život.
To jsou základní otázky tohoto tématu. Zobecnění je základem vědy, její logikou. Opakovatelnost znamená řád. To je cesta vedoucí k typologii, které se studenti musí učit přes vybranou geografickou empirii. Pouhá empirie která dosud v geografickém vzdělání převládá vede k žalostným výsledkům.

Žádné komentáře:

Okomentovat