Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Mentální mapy:

Velmi významnou dovedností je umění vyvářet a užívat myšlenkové(mentální) mapy3). Každý člověk, nejenom geograficky gramotná osoba musí v životě podržet ve své mysli mnoho informací o místech a prostředích, a musí být schopen organizovat tyto informace ve vhodném prostorovém kontextu. „Duševní mapy“ jsou takovým efektivním způsobem jak to děláme. V nich je obsaženo to, co člověk ví o umístěních a charakteristikách různých míst naší planety ať již mají povahu globální, nebo lokální, ať jsou nákresem organizace školní třídy, nebo ukazují rozložení oceánů a kontinentů na povrchu země. Znalost, jak se takové duševní mapy tvoří a používají, je proto významnou součástí geografických kompetencí.

Duševní mapy mají několik zvláštností:
Jsou osobní a obsahují jak objektivní tak subjektivně formované vnímání geografických objektů.

Duševní mapy používají v nějaké podobě všichni lidé. Umožňují jim pochopit to, co jiní lidé říkají nebo píší o jiných místech našeho světa.

Duševní mapy vždy reprezentují měnící se formy prostorových znalostí, a slouží jako indikátory toho, jak jejich autoři znají prostorové charakteristiky míst mapou popisovaných.
Geografové byli zvědaví jak si jednotlivci uspořádávají geografický prostor ve svých myslích. Existují výzkumy, které sdělují celou řadu zajímavých zkušeností o tom, jak tento „mentální prostor vypadá(U nás Hynek). Z výzkumů v USA jsou známé poznatky o tom jak se liší mentální mapy u lidí nízkých a vysokých příjmových skupin, lidí žijících v metropolitních oblastech a lidí žijících mimo ně. Jsou známy výzkumy o vlivu médií na utváření mentálních map. Měli bychom si uvědomovat, že kritické geografické pozorování je základním předpokladem pro jejich tvorbu, a také to, že v sobě odrážejí osobní dovednosti a schopnost myslet v prostorových termínech. Jestliže geografie má být užitečnou při vytváření matrice pro inteligentní chápání světa, potom logické duševní mapy musí obsahovat pokrok probíhající u studentů ve vzdělávání, a to v jednotlivých etapách vzdělávacího procesu v geografii. Studenti si musí osvojit poznatek, že umět tvořit své duševní mapy je pro ně základní dovednost. Je také rysem geografické gramotnosti.

Pozn.:
3) Rozlišuji mentální mapy používané v geografii ať již lynchovské nebo gouldovské, a mentální mapy Tonyho Buzana, http://www.mindmanager.com, sloužící jako pomůcka pro vizuální znázornění vzájemných vztahů myšlenek a pojmů, které jsou ve výuce geografie rovněž využívány(U nás zatím málo). Robert Fischer, Učíme děti myslet a učit se, s. 71-86.Portál 1997, Internetová adresa http:/world mental maps.com, asi 260 tisíc odkazů.

Žádné komentáře:

Okomentovat