Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Liturgický rok (temporál a sanktorál, liturgické doby, neděle jako prvotní sváteční den, kategorie liturgických dnů, vigilie, oktáv). Liturgická konstituce Sacrosanctum concilium Druhého vat.koncilu (struktura, poselství)

Teologie Lit. Roku
Struktura 1) Temporál (tempus – čas)nadřazený sanktorálu, advent, vánoce, velikonoce, lit. mezidobí (připomíná JK)
                2) Sanktorál (svatá) připomínáme si panu Marií a svaté, vítězství JK v těchto lidech
Každá neděle je JK tajemstvím. Jádrem je JK a jeho dílo spásy. Učebnice dějin spásy je lit. rok, lidé z něj mohou čerpat. Neděle je základ a jádro lit. roku. Den, kdy JK vstal z mrtvých. Neděle jsou Velikonoce každý týden. Neděle začíná v sobotu večer.

Lit. doby: 1) Velikonoční 3denní (večer zel. Čt – večerní mše slavnostní charakter – barva bílá, zlatá, slaví se Jek poslední večeře),
                                                       velký pá (červená barva, bohoslužba v tichosti bez varhan), bílá so (po 19.hodině začíná slavnost vel.
                                                       vigilie – nejdůležitější bohoslužba celého roku), ne zmrtvýchvstání (končí třídenní, začíná
                                                       velikonoční doba))
                 2) Doba Velikonoční (50 dní) jedna velká neděle – do něděle seslání DS (8nedělí), barva bílá
                 3) Doba postní (doba duchovní obnovy, duchovní křest), příprava na slavení velikonoc, vede k pokání, barva fialová, od
                                          popeleční středy do zeleného čtvrtka – 6 nedělí – 6. – květná neděle -
                 4) Doba Vánoční – narození Páně, končí v neděli 6.1. svátkem Křtu Páně; bílá barva
                 5) Doba Adventní – přípravy na oslavu příchodu JK, trvá 4 neděle. Čas k zastavení, zamyšlení se; bílá, fialová a růžová barva
                 6) Lit. Mezidobí (konec Vánoc a začátek postu, konec Velikonoc a začátek Adventu)
Velikonoce – první jarní neděle, úplněk tak pak hned ta neděle. Šestá neděle je květná neděle.

Lit. okruhy: 1) Velikonoční (velikonoce a postní)
                      2) Vánoční ( Vánoce a Advent)
                      3) Lit. Mezidobí – I. – mezi vánocemi a velikonocemi – od konce vánoční doby do začátku postní (úterý před popeleční
                                                                                                                středou), zelená barva
        II. – mezi velikonocemi a vánocemi

Liturgický kalendář: 1) všeobecný (generální) – slavnosti svatých, které se slaví v celé církvi
                                     2) vlastní (národní, řeholní, atd.)

Kategorie lit. dní: 1) slavnost – charakter neděle, 2) svátek – čestní nár.patroni, 3) památka, 4) nezávazná památka, 5) připomínka
Vigilie: noční hlídka (předvečer neděle a svátků a slavnost)
Oktáv: 8denní roztažení slavnosti (velikonoční a vánoční)
Barvy: Bílá – křest, slavnost, neposkvrněnost,
            Fialová – advent, postní doba, kajícnost, touha, očekávání
            Červená – duch svatý, krev, utrpení,
            Zelená - mezidobí
Doplňkové barvy:  Růžová – 2x v roce; černá
                                Zlatá – nahrazuje všechny barvy stejně jako stříbrná

Liturgická konstituce Sacrosanctum concilium Druhého vatikánského koncilu (struktura a poselství).
Sacrosanctum Concilium neboli Konstituce o posvátné liturgii je dokument přijatý na Druhém vatikánském koncilu a vyhlášený papežem Pavlem VI.4. prosince 1963.
Tato konstituce se stala základem pokoncilní liturgické reformy, především liturgie v národních jazycích, aktivnější účasti věřících. Zaměřuje se na pochopení významu liturgie v životě člověka a církve, vzdělání kléru a laiků ve věci liturgie, její medializaci v hromadných sdělovacích prostředcích. Pro tento účel musí dojít k obnově liturgie, k revizi liturgických knih (např. misál), je kladen důraz na rovnost lidí při liturgii, větší důraz na slovo (kázání), jednoduchost a srozumitelnost liturgie, možnost jejího přizpůsobení místní kultuře a zvykům.

Struktura: předmluva a 7 kapitol
1) Předmluva – místo liturgie v církvi, proč koncil jedná o liturgii
-snaha o obnovu a rozvoj liturgie, v liturgii se koná dílo našeho vykoupení (eucharistická oběť), liturgie denně proměňuje ty, kteří jsou uvnitř církve, posiluje schopnost hlásat Krista, chtějí stejnou úctu a právo pro všechny rity

2) 1. kapitola – VŠEOBECNÉ ZÁSADY PRO OBNOVU A ROZVOJ POSVÁTNÉ LITURGIE
I. Povaha posvátné liturgie a její význam v životě církve
-počátky liturgie jsou v Kristu, církve liturgií pokračuje v díle spásy, oslava Boha, Kristus je přítomen v liturgických úkonech (mešní oběť, svou mocí ve svátostech, v slovech)
- liturgie pozemská (příprava na liturgii nebeskou, ctíme památku svatých, sláva Pánu, očekáváme spasitele), liturgie nebeská (slaví se ve svatém městě Jeruzalémě, tam sedí Kristus po Boží pravici a vykonává službu ve svatyni)
- liturgie je zdroj a vrchol činnosti církve (snaha o shromáždění všech věřících uvnitř církve a společná oslava Boha), je nezbytné, aby se do ní zapojili věřící (spolupráce s Boží milostí), praktikování i mimoduchovního liturgického života
II. Liturgická výchova a činná účast
-nezbytnost liturgické výchovy (církev chce, aby byli věřící vedeni k plné, uvědomělé a aktivní účasti na liturgii), příprava profesorů liturgiky, liturgicky vychovávat kandidáty na kněžství, užití rozhlasu a televize k rozvoji liturgie
III. Obnova posvátné liturgie
-pouze církevní autorita je oprávněna konat liturgii, liturgie se nesmí měnit, zachovávání zdravé tradice, ale i pokroku, revize liturgických knih, přednost mají bohoslužby ve společenství, liturgická služba laiků (přisluhující, lektoři, komentátoři), aktivní účast věřících
-jednoduchost obřadů, uplatnění slova (obřad a slovo spolu těšně souvisí), liturgický jazyk (latina v latinských obřadech, jinak národní jazyk)
IV. Rozvoj liturgického života v diecézi a ve farnosti
- diecéze – liturgie soustředěná kolem biskupa
- farnost – biskup zastoupen, prohlubování farního duchovního života
V. Odborná pomoc pro pastoračně liturgickou činnost
--- územní liturgická komise (přizvání odborníků na liturgii – řídí pastoračně liturgickou činnosti), diecézní liturgická komise, komise pro hudbu a umění

3) 2. kapitola - TAJEMSTVÍ EUCHARISTIE
--- účast vřících na eucharistii, vzdávání díky Bohu, věřící se mají učit obětovat sami sebe
- potřeba nových směrnic, reforma mešního řádu, čtení z Písma, národní jazyk, účast na celé mši, koncelebrace (mše sloužená více kněžími, ale ve výjimečných případech, např. koncily)

4) 3. kapitola - OSTATNÍ SVÁTOSTI A SVÁTOSTINY
- liturgie svátostí a svátostin vyvěrá z velikonočního tajemství Kristova utrpení, smrti a zmrtvýchvstání a posvěcuje skoro každou životní událost věřících, z velikonočního tajemství čerpají všechny svátosti a svátostiny svou sílu
- potřeba odstranit přebytečnosti, užití národního jazyka, reforma křtu dospělých (jednoduchý, slavný se zřetelem k obnovenému katechumenátu), reforma biřmování (jasnější vyniknutí vnitřní souvislosti této svátosti s celým zasvěcením do křesťanství), reforma svátosti manželství (větší důkaz na úkol manželů)

5) 4. kapitola – POSVÁTNÉ OFICIUM (povinná denní modlitba římskokatolických kleriků a řeholníků)
- denní oslava Krista, nutnost reformy, aby se kněží a řeholníci modlili lépe, rozložení žalmů na delší dobu
- doba modlitby podle toho, jak to která část určuje

6) 5. kapitola – LITURGICKÝ ROK
- povinnost slavit během roku posvátnou vzpomínkou vykupitelské dílo Kristovo
- oslava Panny Marie, mučedníků, Den Páně (neděle), svátky svatých
- reforma liturgického roku (nové uspořádání, zřetel na současné životní podmínky)

7) 6. kapitola – LITURGICKÁ HUDBA
- hudba je nedocenitelným pokladem, liturgická hudba je spjata s liturgickým děním, dodává obřadům posvátnější ráz
- péče o liturgickou hudbu, vzdělávání se v liturgické hudbě

8) 7. kapitola – SAKRÁLNÍ A LITURGICKÉ VYBAVENÍ
- úcta církve k umění, svoboda umění, obrazy, výchova umělců

Žádné komentáře:

Okomentovat