Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Katolická morální teologie - Málo autorit, málo cností.

Morálka a etika- není rozdíl v etimologii a cílech, ale v pramenech. Morálka se ocítá v situaci, která připomíná totalitu. Lidé jsou proti přirozenému pořádku, mají rádi pseudo…?

Patrik Buchanan- staré snosti intelektuální jsou představené jako hříšné
                              - útok na hodnoty…
V 21. století jsme svědkynárustu individualismu, nacionalismu, populismu, ztrácíme svoji identitu a tradice.
Pavel II.- důležitý je patriotismus
Současné vlády nenachází společný dialog, příčiny jsou ve strukturách.
Důležité je začít sám od sebe.
Nárůst egoismu souvisí s nárůstem konzumismu.
Lidé kritizují politiku, školství…?
Vše anlyzujeme.
Protiřešivé? argumentace jsou mnohem jednoduší než pohled do sebe. Stávají se mnohem indiferentní. Je třeba se starat o vnitřní pořádek u nás. Maximální dobro nezabezpečí minimální morálka.
Mari- demokracie nemůže existovat bez křesťanství.
Demokracie- sekularitní, pluralitní, přímá, nepřímá
                      - my žijeme v sekularitní demokracii
Dnes potřebujeme referendum- potřebujeme hlasování národa- rozhoduje národ (lid)
V demokracii mají být jistá mravní kritéria, základní principy státu. Demokratické státy potřebují kontinuální dialog.
Robert Rimeld- Nemoc?, v dialogu je třeba si všímat vnímání, tužby.
Gaudium et spec- současní…?
Současný život- je velmi komplexní a dynamický.
Je třeba spravedlivost, ochrana všeobecného práva, soudnictví.
Benedikt XVI kritizuje individualismus.
Paulo Boneti- žadnouskupinu  si nebudeme moc přivlastňovat
Překážka v demokracii?
Je třeba humanizovat a připomínat pravdu.
Pravda spojená s láskou dokáže garantovat všeobecné dobro.

Svědomí a moralita v morálce
Lidské svědomí, identita a integrita patří mezi lidská práva
Svědomí- je polyvalentním termínem
                - stavinas po nadhorizont a po nad čas
                - poukazuje na určitý…?
                - uvědomuje si jej nejvíce když jsme ve vážné situaci.
                - má bytostní spojení s osobou (už Sokrates)
Sineidesis- Cicero, Seneca
V prvních stoletích pojem Consiencia- spoluvědění- co je a co není správné
V patristickém období- interiorita lidského já
V scholastice- termín Synderesis- sv. Tomáš- rozlišoval mezi  praktickým a morálním úsudkem.
V 1. pol. 20. stol.- Tibingentská škola- hodnota a kvalita, vnitřní hlas, který nás upozorňuje.
? Svědomí- indikuje morální bytí osoby May Stelle
Jaké svědomí, taková osoba. Svědomí- laksní, pokřivené, chybné
Chybné svědomí- napravit, s lidmi, se zp…?
teonomie?- autonomní koncepce svědomí- vidí ve svědomí, vyjevují lidské já a to ve 3 antropologických dimenzích
a) konstruktivní prvek
b) Svědomí jako morální subjekt
c) Svědomí jako základ a morální hodnota, identifikující se slidskou hodnotou

2. pol. 2é. stol.- KarelRahner, Vojtyla, Privitera, Baltazar.
Naučit se pořádku lásky vůči sebe samému k jiným lidem, k Bohu.
Právo …? je konání
Naše svědomí je personální a musí být personálně přijímané
Lidé ztrácí svědomí a s ním i tajemství.
Lidé nemyslí na morální zákon, že je v nás živý.
Lidský život stále více prezentuje jako produkt vědy, poznání, jako artefakt lidské společnosti.
Modifikuje se náš vztah vůči našemu bytí.
Univerzální pořádek odtrhnutý od ….? základu.
…? dibro nelze identifikovat s totálním cílem.
Hodnota svědomí nemůže být podřízená, je nadčasová.
Morální povinnost
Zredukování animálního života- axiologicko morálně právní problém.
Kde jsou hranice, co je dovolené, kde jsou intervence?
V současné době pochopení sebe aby bylo nahrazeno jinými podobami.
Svědomí je možné zredukovat na bezvýznamné pocity.
Ještě něco preciznější než záchrana života.
Ve 20. století chybí moudrost místo intelektuálního…?
Je potřeba probudit svědomí jako právní hodnoty.
Je potřeba si uvědomit existenciální aktivitu.
Všechny vědní disciplíny od protos po eschaton.
Jsme zodpovědní za společnost.
Člověk přežívá ve svém svědomí střet mezi objektivitou a subjektivitou.

Svoboda svědomí a autonomní rozhodování
V našem svědomí blahoslavenství, dekalog, chamuraphyho kodex.
Nemůže být dokonalé štěstí na zemi. Znamení, když je někdo šťastný- radost
Narážíme na určité limity.
Syntéza morálního diskurzu.
Díky svědomí existuje progres.
Egoismus nás zotročuje a láska zachraňuje. Nemá genetické vysvětlení.
Z právního hlediska…?
My křesťané uznáváme nějaké normy
Návrat parenezie…?

Parenéza se obrací na naše lidské srdce.
Svědomí nám připomíná hodnoty a zodpovědnost.
Cit pro nevyhnutelnost a zodpovědnost vychází z našeho svědomí.
Psychologická dimenze- cítíme pocit viny- narušuje pokoj svědomí.
Rozlišujeme mezi více a méně zralým svědomím. Pocit viny je pro člověka důležitý. Pocit viny je důležitý, tak jako fyzická bolest. Kdo si nedokáže uvědomit vinu je duchovně mrtví.
Všichni lidé potřebují pocit viny. Snaha umlčet svědomí v rozhodujících věcech je velmi nebezpečné.
Autorita svědomí- je jako soudce před kterým mít respekt (Bůh)?
Lidský rozum je regulí lidské vůle.
Právo na výhradu? na svědomí
člověk se ve svém svědomí nachází sám s Bohem. Hodnotí nás v mravnosti a lidskosti. Jen na základě svědomí  ?co znamená žít v pravdě.
Svobodu nelze zničit zvenčí. Každá osoba se nachází v neopakovatelné totalitě. Svědomí je také manifestací ducha. Osvěcuje pravdu v člověku. Je vystané? možnosti chybovost? Lidé se pravdě jen přibližují. V minulosti a současnosti je svědomí atakované. Proto někteří žijí ve svědomí, jakoby neexistovalo.
Lidské svědomí je třeba formovat a vychovavat.
VB a Itálie- uznává antikoncepci

Žádné komentáře:

Okomentovat