Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Ad 2:

Pokud dojde k předjíždění příměstského vlaku vlakem rychlým, naruší se interval příměstské dopravy (obvykle za místem předjíždění) a klesne úseková rychlost předjížděného vlaku. Minimální prodloužení doby jízdy se dá vyjádřit jako součet příjezdného a odjezdového následného mezidobí. V praxi vedle toho dochází často k odklonu rychlého vlaku od své trasy a zejména při příjezdu do příměstského úseku bývá opožděn.
Při zpoždění rychlého vlaku mohou nastat tři případy:
- zpoždění rychlého vlaku je malé, tj. do 5-ti minut – příměstský vlak nejprve čeká v grafikonem vlakové dopravy určené „předjízdné“ mezilehlé stanici s tím, že dojde k prodloužení pobytu příměstského vlaku ve stanici. Skutečná úseková rychlost příměstského vlaku v tomto případě dále poklesne,
- zpoždění rychlého vlaku je větší, tj. 15-20 minut – příměstský vlak čeká nejprve v grafikonem určené předjízdné stanici na předjetí, ke kterému však nedojde. Pokračuje v jízdě z této stanice ve stanovenou dobu podle GVD, ale k předjetí rychlým vlakem dojde v některé jiné nácestné mezilehlé stanici. Tato operativní změna skutečného předjíždění má za následek další neplánované zdržení příměstského vlaku a proto další snížení úsekové rychlosti příměstského vlaku,
- zpoždění rychlého vlaku je velké (30 a více minut) – příměstský vlak nejprve čeká na předjíždění v určené mezilehlé stanici. K předjíždění rychlým vlakem opět nedojde, a to ani v žádné následující mezilehlé stanici příměstského úseku až do konce jízdy vlaku. Zdržení v mezilehlé stanici je proto zcela zbytečné a pokles úsekové rychlosti také. Předjíždění se obyčejně přenáší na následující intervalový vlak.
Ve všech třech případech čeká příměstský vlak na dobu odjezdu, stanovenou grafikonem vlakové dopravy. Toto čekání je vymezeno nikoli provozní potřebou, ale proto, že doba odjezdu je oznámena cestujícím – v opačném případě by dopravce mohl pružně reagovat na změny vzniklé během řízení vlakové dopravy. Proto pokud je zpožďování rychlého vlaku časté a není možno posunout jeho trasu, je vhodné při sestavování tras příměstských intervalových vlaků s předjížděním nepočítat a uvážit riziko případného zpoždění intervalového vlaku po jeho předjetí.

Žádné komentáře:

Okomentovat