Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

5.1.4 Hodinová nerovnoměrnost v průběhu dne

Pro výpočty se pro zjednodušení používají následující doporučené hodnoty v procentech (z denního počtu přepravených osob): 3-hodinová špička: 30%, maximální hodina: 15%, maximální čtvrthodina: 5-6%. To platí zejména pro pracovní dny, o víkendech není tento rozdíl tak výrazný.
Pozn.: Závislost procentuálních hodinových podílů počtu cestujících na jednotlivých obdobích dne je především u podzemní dráhy ovlivněna i daným městem; např. pro Londýn se musí všechny časové hodnoty o 2-3 hodiny posunout později (začátky a konce špiček, …).
V praxi se u této nerovnoměrnosti používá koeficient hodinové nerovnoměrnosti, který se zjistí jako podíl počtu přepravených osob ve špičkové hodině k počtu přepravených osob v průměrné hodině. Tato hodnota popisuje situaci ve špičkové hodině, kdy nárůst požadavků přináší vyšší nároky na kvalitu přepravy a způsobuje rovněž např. nerovnoměrné využívání dopravních prostředků, jednotlivých dopravních směrů, dopravních úseků (podkladem pro stanovení rozsahu dopravy jsou diagramy zatížení jednotlivých úseků), nerovnoměrný nástup a výstup cestujících atd. V sedlové hodině se proto pro zachování kvality přepravy uvažují jen místa k sezení, ve špičce se počítá i s místy pro stání (z těchto hodnot se snadno určí velikost intervalu dopravy.
Trend změn hodnot, vyjadřujících počty přepravených osob v jednotlivých hodinách dne, je obecně platný pro všechny dopravní prostředky. Výraznější odchylky se zde nevyskytují, rozdíl je např. pouze v tom, zda je systém provozován po celý den, nebo pouze po určitou jeho část (např. jen 18 hodin).

Žádné komentáře:

Okomentovat