Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

5.1 Časové nerovnoměrnosti

5.1.1 Roční změna v počtu přepravených osob
Při analýze údajů o počtech přepravených osob v jednotlivých letech je možno při konstantním stavu technické základny pozorovat změnu atraktivity daného dopravního systému: může docházet k nárůstu, poklesu nebo stagnaci počtu přepravených osob. Pokud se plánuje provádění modernizace nebo zavádění nových technologií u určitého prvku technické základny, dá se očekávat, že zde dojde k nárůstu poptávky po těchto lepších službách. Přitom například tempo nárůstu poptávky je vyšší, než je rychlost modernizace nebo výstavby nových dopravních sítí. Z toho vyplývá závěr, že čím kvalitnější a „rozsáhlejší“ služby jsou poskytovány, tím je daný dopravní systém atraktivnější a více využívaný cestujícími pro jejich přepravu.
Rozborem údajů v jednotlivých letech můžeme zjistit rovněž závislost poptávky po přepravě na některých ekonomických ukazatelích, jako např. vývoj nezaměstnanosti, růst HDP, ekonomický stav státu, administrativních jednotek, sídelních jednotek, růst životní úrovně, stupeň motorizace s tím související atd. Např. pokud se ekonomika některé administrativní jednotky /země, kraj, župa, region, okres atd./ zlepší, může tato jednotka vynakládat větší objem finančních prostředků na dotaci veřejné dopravě, což umožní zkvalitnění dopravy a přilákání dalších cestujících. V konečném důsledku to přinese nárůst tržeb za přepravu, které mohou být opět vynaloženy na zlepšení a zkvalitnění přepravního procesu a tím zvýšení počtu přepravených osob a tržeb za přepravu.
Porovnáním hodnot, zjištěných v jednotlivých letech, můžeme zjistit trend ve využívání dopravních služeb. Ovšem nelze provádět úpravy paušálně v celém systému, ale na konkrétních úsecích nebo místech, kde probíhají a uskutečňují se dopravní a přepravní procesy. K rozboru údajů je třeba postupovat po krocích a ne komplexně a v celku, jako se to např. provádělo v polovině devadesátých let na železnici (viz. zrušení všech regionálních tratí najednou bez ohledu na konkrétní případy).
Naopak pokud se zjistí, že na určitém úseku nebo místě se dá podle trendového vývoje očekávat vzestup poptávky, je na tuto skutečnost nutno reagovat s předstihem. Pokud by technické zařízení nebylo na takovéto hodnoty dimenzováno, je třeba provést rekonstrukci, modernizaci nebo náhradu zařízení pro pokrytí především špičkových hodnot.

Žádné komentáře:

Okomentovat