Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

5.2.6 Nerovnoměrné obsazení jednotlivých dveří

S nerovnoměrností se můžeme setkat i v případě analýzy využívání dveří jednotlivých vozů pro nástup a výstup cestujících (i tato nerovnoměrnost má v jednotlivých místech zastavení svoji zákonitost).
Koeficient této nerovnoměrnosti lze vyjádřit jako podíl maximálního obratu cestujících v nejzatíženějších dveřích k průměrnému obratu cestujících ve dveřích vozů vlaku (hodnoty koeficientu se pohybují v intervalu 1,2 – 1,6, se střední hodnotou 1,4).
Využívání jednotlivých dveří může mít různý charakter pro nástup a výstup osob, proto je účelné v těchto případech zjišťovat velikost koeficientu zvlášť pro nástup a výstup.Rozhodující význam má zde stavební uspořádání míst zastavení. Největší vliv na obrat cestujících má poloha vozu během pobytu dopravního prostředku v místě zastavení vůči nejbližšímu východu nebo příchodu na nástupiště, resp. k nejbližšímu schodišti podchodu nebo nadchodu. Nerovnoměrné obsazení jednotlivých dveří má vliv na stanovení doby pobytu v místě zastavení.

6. EMPIRICKÉ MODELY V DOPRAVNÍM PLÁNOVÁNÍ
V dopravním plánování je možné se setkat se situací, kdy je třeba kvalifikovaným odhadem určit velikosti přepravních proudů mezi dvěma místy za určité zvolené časové období, a to za situace, kdy není možno (nebo je to velmi náročné) provést přímý průzkum velikosti přepravní poptávky.
Rovněž je v některých případech nutné určit vliv jednotlivých opatření daného dopravního oboru na velikost (změnu) jeho přepravního podílu. Týká se to především změn přepravného, počtu spojů nebo přepravní vzdálenosti.
Z těchto důvodů se používají empirické modely pro určování charakteristik proudů cestujících (Lillův a Nyvigův model) a model pro určení potřebné kapacity zařízení pro pokrytí špičkových hodnot osobní přepravy (Grafikon shromažďování cestujících).

Žádné komentáře:

Okomentovat