Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

4.2 Příměstská doprava v zahraničí

Nejvíce zkušeností s tvorbou a fungováním příměstské dopravy v regionech a městských aglomeracích mají členské země Evropské unie, především Rakousko, Německo a Švýcarsko. Linky příměstské dopravy jsou obvykle součástí dopravně-přepravního systému tzv. Dopravních svazů, které zabezpečují tarifní, prostorovou a časovou návaznost příměstské dopravy (zastoupené rychlodráhami, příměstskou železnicí, expresním metrem apod.) s okolním regionem (provozovány jsou zde regionální železniční spoje a regionální autobusy). V rámci příměstské dopravy jsou určeny přestupní uzly mezi dálkovou, regionální (oboje v centru a na okraji městské aglomerace) a městskou dopravou (v centru a na okraji vnitřního města), které zajišťují bezproblémový přechod mezi jednotlivými dopravami. Některé údaje této kapitoly, týkající se zejména Dopravních svazů, se proto vztahují i k dopravě regionální.

4.2.1 Rakousko
Rakousko je z hlediska integrace dopravních systémů veřejné hromadné přepravy osob výjimečným státem, protože je v současné době celé jeho území pokryto dopravními svazy, zajišťujícími kooperaci dopravců v sousedících regionech.
Prvním dopravním svazem, který realizoval systém příměstské dopravy na území Rakouska (město Vídeň a severovýchodní část státu), byl Dopravní svaz východního regionu (VOR – Verkehrsverbund Ost-Region). Realizace na území města Vídně a části regionu severovýchodního Rakouska byla zahájena v roce 1984 založením VOR. Zakladateli VOR byly Republika Rakousko, město Vídeň a spolkové země Dolní Rakousy a Burgundsko. Základními úkoly VOR jsou zejména: zajištění koordinace železniční a silniční hromadné přepravy osob, realizace jednotného jízdního řádu dopr. svazu, jednotného tarifu a jednotného informačního a propagačního systému a uzavírání smluv s dopravci.
Typickým příkladem příměstské dopravy je vídeňský systém příměstských rychlodrah S-Bahn se zhruba 10-ti linkami. Navíc příměstské rychlodráhy zabezpečují na území města pokrytí rozhodujících dostředných přepravních proudů spolu s pěti linkami podzemní dráhy. Linky příměstské rychlodráhy vedou ve většině případů přes centrum Vídně a zasahují do příměstské oblasti, kde opět spolupracují při pokrývání přepravních požadavků – v tomto případě s regionálními vlaky.

Žádné komentáře:

Okomentovat