Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

2.2.2 Četnost spojů

Četnost neboli hustota zastavujících spojů je vlastně počtem nabídnutých cestovních příležitostí. Četnost spojů může být na jednotlivých linkách (tratích), v pásmech nebo různých časových obdobích odlišná. Závisí hlavně na počtu cestujících, kapacitě dopravních prostředků a úrovni pohodlí. Důraz se klade i na to, aby cestující nevynakládali nehospodárně čas dlouhým čekáním na dopravní prostředek. V příměstské dopravě by doba čekání v žádném případě neměla přesahovat 30 minut. Z kapacitních důvodů se určuje zejména počet dopravních prostředků a interval mezi nimi v přepravních špičkách, obvykle ve špičkové hodině.Počet dopravních prostředků za hodinu (N) se určí jako podíl velikosti přepravního proudu cestujících (A) k průměrné obsaditelnosti dopravních prostředků (a). Dále potom interval dopravních prostředků ve špičkové hodině (v minutách – označen i) se zjistí jako součin převrácené hodnoty počtu dopravních prostředků za hodinu a převodového koeficientu 60.
Pro obsaditelnosti prostředků se používají v různých časových obdobích dne odlišné hodnoty. Ve špičkách se jedná o počet míst k sezení a v prvním pásmu nebo do dvaceti až nejvýše třiceti minut jízdy také počet stojících cestujících. V ostatních časových obdobích mimo špičku se do obsaditelnosti zahrnují pouze počty míst k sezení. Tato zásada se uplatňuje stejně i v dálkové osobní dopravě.

Žádné komentáře:

Okomentovat