Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Základní východiska modelů oligopolu:

- fixní počet firem n, identický firmy s identickými náklady, totožné objemy optimálních výstupů

- výstup firem q, výstup odvětví Q,

- fce poptávky po produkci celého odvětví vyjadřuje za jakou cenu jsou tito spotřebitelé ochotni koupit měnící se objem výstupu P = f(Q)

- výstup odvětví je dán souhrnem výstupů jednotlivých firem P = f(q1 + q2 + …+ qn)

- každá z firem max. zisk bude max. rozdíl mezi TR a TC p = TR(q) – TC(q)


Kartel
Představuje tzv. koluzivní neboli smluvní oligopol, kdy je odvětví reprezentováno skupinou několika firem chovajících se jako monopol s mnoha závody. Cílem K je max. celkový zisk daného odvětví (rozdíl mezi TR kartelu a úhrnem TC všech jeho členů). Nutnou podmínkou je, aby přírůstek TR kartelu (MR(Q)) byl stejně velký jako přírůstek TC každé členské firmy (MC(q)). Obr.7. MR(Q) je odvozen z tržní D, Suma MC je horizontálním součtem MC firem, v průsečíku MC a MR(Q) platí rovnost MR=MC1(q1)=MC2(q2), optimální výstup je Q* , společná úroveň ceny bude PK a její výši respektují obě firmy. Problémy:

- neochota firem poskytnou pravdivé údaje o nákladech,

- tendence firem tajně zvyšovat výstup,

- zákonodárce zakazuje podobné dohody výrobců, protože omezují konkurenci

Žádné komentáře:

Okomentovat