Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Nefektivnost monopolu

– dochází ke zmenšení celkového přebytku (spotřebitelů a výrobců) vzhledem k DK

Regulace monopolu

- antitrastové zákony

- daňová politika

- převedení monopolu do státního vlastnictví

- cenová regulace ( stanovení ceny na úrovni AC)


Oligopol

- existence několika firem v odvětví

- zpravidla diferencovaný produkt

- bariéry vstupu

Chování firem v oligopolu je ovlivněno jejich vzájemnou závislostí.

Základní modely:

1. Smluvní (koluzivní) oligopol – tajná dohoda o stanovení ceny, o tržním podílu, o výrobních kvótách. Každá firma se pak ve vymezeném rámci chová jako monopol. Dohody nebo spolupráce mají podobu kartelu – většinou jsou zákázány a proto jsou uzavírány tajně.

2. Oligopol s dominantní firmou – vzniká tam, kde je pro firmu výhodné přenechat část trhu slabším konkurentům. V rámci větší části trhu, který si ponechá, se pak chová jako monopol. Menší firmy respektují cenu, kterou určila dominantní firma (cenové vůdcovství).

Monopolní konkurece

- velký počet firem v odvětví

- diferencovaný produkt

- neexistence bariér vstupu firem do odvětví

V krátkém období – rovnováha firmy je podobná rovnováze monopolu, dosahuje monopolní zisk, což vede k přílivu jiných firem do tohoto odvětví.

V dlouhém období – příliv firem způsobí posun poptávkové křivky po produkci každé firmy doleva

Žádné komentáře:

Okomentovat