Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

5) TEORIE MONOPOLU. PŘÍČINY VZNIKU MONOPOLU.

PŘÍJMOVÉ A NÁKLADOVÉ PODMÍNKY MONOPOLU. NABÍDKA MONOPOLU. ROVNOVÁHA MONOPOLNÍ FIRMY. ALTERNSTIVNÍ CÍLE MONOPOLU. DYNAMIZACE MODELU. PŘIROZENÝ MONOPOL. PROBLÉM EFEKTIVNOSTI. TEORIE PROTIMONOPOLNÍ REGULACE. CENOVÁ DISKRIMINACE. BILATERÁLNÍ MONOPOL.


Nedokonalá konkurence – situace, kdy je na trhu alespoň jeden prodávající nebo kupující, který může ovlivnit tržní cenu.

Monopol – jeden výrobce, který ovládá trh, určuje podmínky, za nichž bude danou produkci nabízet (cenu a množství). Je to firma vyrábějící produkt, k němuž neexistují blízké substituty. Existence monopolu jako jediného nabízejícího proto současně znamená neexistenci monopolu. Firma primárně volí velikost výstupu, která ji umožní max. zisk a od tohoto optimálního množství a tržní D odvozuje výši tržní P, kterou stanoví. Cenová pružnost D v DK je nekonečná (mírný růst P znamená ztrátu Q), monopol má významnou kontrolu nad cenami (v DK je D vodorovná, u M dolů směřující). Protože monopol je jediným výrobcem v odvětví, je totožná individuální a tržní poptávková křivka, M si může zvolit jakoukoliv kombinaci Q a P podlé křivky D, kterou považuje za nejziskovější, jeho činnost je pouze omezena charakterem poptávky. Na rozdíl od DK (kde výrobce rozhoduje pouze o výši Q), M volí současně i výši P.

Žádné komentáře:

Okomentovat